Tamperelainen Nikolas Jokisalo, 23, perusti ensimmäisen yrityksensä 9-vuotiaana. Nyt hän myy glögiä Kiinaan ja "on aina töissä".
Jokisalo vastaa puhelimeen lauantai-iltana. "Olen täällä hallilla."
Töissä ilmeisesti?
– Joo käytännössä olen aina töissä.
Moni tuossa iässä keskittyy opintoihin tai pitää edes hauskaa. Jokisalolla itsellään on takana vain lukio-opinnot eikä hän usko tarvitsevansa lisäopintoja. Jokisalolle työ taitaa olla se hauska.
– Motivaatio tulee siitä, että kun on sellaista työtä, mistä tykkää, toteaa Jokisalo.
Kaikki alkoi Tammelan torilta
Siirrytään hetkeksi Jokisalon lapsuuteen. Siihen kuuluu olennaisena osana Tammelan tori – tuo legendaarinen kauppapaikka Tampereen keskustan lähettyvillä.
– Mietin, miten voisi hankkia rahaa tekemällä jotain itse. Koetin myydä torilla tavaroita, jotka vein sinne kotoa.
Ensin Jokisalo kävi torilla joulusesonkina.
– Ensin kävin jouluisin, sitten kesäisin. Myin havutöitä, kransseja ja koristeita. Sitten aloin tekemään katuharjoja – ostin osat kaupasta ja maalasin ne. Se ruokki kiinnostusta.
Aloitteleva yrittäjä ei malttanut jäädä Tammelaan, kun moni muukin asia kiinnosti. Varhaisteininä Jokisalo keräsi sieniä ja myi niitä tamperelaisille ravintoloille. Lisäksi hän ehti ajaa kiinteistöjen nurmikoita toiminimellä.
– Siihen yhtiöön tavoitteenani on työllistää tänä vuonna 2-4 nuorta.
Puhelinkorjausta ja glögireseptejä
Ja sitten, 15-vuotiaana, yrittäjä kiinnostui puhelimista.
– Ensin hajosi siskon ja sitten oma puhelin. Päivänä, jolloin puhelimeni hajosi, menin kysymään jälleenmyyjältä korjausta, mutta takuu oli juuri mennyt umpeen. Päätin itse korjata puhelimen ja sitten siirryinkin toreilta puhelintoimialalle.
Pari vuotta sitten avautui ensimmäinen liike.
– Kesällä 2015 olin töissä Särkänniemessä ja iltaisin rakensin Tullintorilla puhelinmyymälää.
Samoihin aikoihin Jokisalo kehitti idean autovuokraamosta.
– Vuokraamme pakettiautoja kuluttajille ja yrityksille.
Kolme yritystä, puhelimet, kiinteistönhoito ja pakettiauto, eivät kuitenkaan uteliaalle miehelle riittäneet. Oli aika perustaa neljäs.
– Istuimme kaverin kanssa lounaalla ja mietimme, mikä voisi olla oma ravintoalan tuotteemme. Teimme glögireseptin ja maistatimme sitä. Tamperelaiset K-Citymarketit kiinnostuivat glögistämme.
Kiinaan asti
Pari viikkoa ideasta myöhemmin kaverukset olivat perustaneet glögiyrityksen.
– Sinä vuonna myimme 1300 pulloa glögiä. Pullotimme ne itse öisin ja aamulla kuskasimme kauppoihin.
Viime vuonna pulloja myytiin Suomessa 35 000 kappaletta. Myyntiä avitti Suomi100-glögi.
– Lahjoitimme myydyistä pulloista viisi prosenttia sotaveteraaneille. Tänä vuonna tavoitteena on 100 000 pullon kotimaan myynti.
Jokisalo kurkottaa kuitenkin rajojen yli. Tänä vuonna suomalaisista mehuista tehtyjä glögejä saa jo Kiinasta ja Japanista. Yrittäjä odottaa, että Kiinassa myydään lähikuukausina tuhansia pulloja.
- Mutta voihan se kasvaa siellä exponentiaalisesti.
Enemmän elämäntapa kuin työ
Jokisalon kunnianhimo pistää kysymään, mistä tähän kaikkeen riittää jaksamista.
– Tämä on enemmän elämäntapa kuin työ, vastaa nuorimies.
Mikään ryysyistä rikkauksiin -tarina tämä ei ole. Pitkät työpäivät eivät näy paksuna kukkarona.
– En nosta mistäkään yrityksestäni palkkaa itselleni. Kaiken ylimääräisen sijoitan kasvuun. Jos olisin työttömänä kotona, saisin 3-4 kertaa enemmän. Toiminimellä olevasta firmastani saan yksityisnostoina 4200 euroa vuodessa.
Halu työllistää nuoria
Jokisalon firmat työllistävät tällä hetkellä kymmenkunta henkeä. Hän hamuaa mahdollisuuksia tarjota nuorille töitä.
– Kun nuoresta näkee, että hän oikeasti haluaa tehdä töitä, niin sellaiselle pitää antaa mahdollisuus. Pääsin itse 14-vuotiaana työharjoitteluun Coffee Houseen. Näin mitä työnteko oikeasti on. Haluan, että nykynuoret saavat yhtälailla hienoja kokemuksia.
Oikeastaan kaikki ei lähtenytkään sieltä torilta, vaan kotoa. Jokisalon vanhemmat ovat yrittäjiä hekin.
– Kaikesta eivät varmasti ole olleet samaa mieltä, mutta aina ovat tukeneet, kiittää Jokisalo.