Boeing kriisissä: Jopa lentäjien edustaja vihjaa turvattomasta olosta koneella lentäessä!

1:28img
Nämä tuhoisat Boeing 737 Max -koneiden onnettomuudet järkyttivät maailmaa.
Julkaistu 17.03.2024 15:50

MTV UUTISET – STT

Yhdysvaltalainen lentokonevalmistaja Boeing on ajautunut vakavaan kurimukseen, jonka alkutahdit lyötiin jo vuoden 2018 lokakuussa. Tuolloin yhtiön 737-konetyypin tuolloin uusin malli MAX 8 putosi mereen Indonesiassa.

Seuraavan vuoden maaliskuussa saman mallin kone putosi Etiopiassa. Onnettomuuksissa kuoli lähes 350 ihmistä, ja onnettomuustutkinta johti koneiden lentokieltoon, joka on sittemmin purettu.

Myös kuluva vuosi on ollut Boeingille lähes katastrofaalinen.

Ongelmat alkoivat kasaantua tammikuussa, kun yhtiön 737-konetyypin kehittyneimmästä MAX 9 -koneesta irtosi pian nousun jälkeen sen runkoon rakennetun tarpeettoman varauloskäynnin peittävä metallirakenne. Kaikki MAX 9 -tyypin koneet määrättiin lentokieltoon tarkastuksen ajaksi, mutta sittemmin koneet ovat palanneet liikenteeseen.

Vaikeat viikot takana

Seuraava isku tuli toissa viikolla, kun San Franciscosta Japaniin matkalla olleesta 777-tyypin koneesta irtosi nousussa päälaskutelineen rengas.

Viime viikolla taas yhtiön 787-mallin kone joutui ongelmiin lennolla Australiasta Uuteen-Seelantiin. Kesken lennon kone lähti yhtäkkiseen syöksyyn ja 50 matkustajaa loukkaantui. Lentoyhtiö LATAM ilmoitti tapahtuneen syyksi "voimakkaan liikkeen teknisen tapahtuman seurauksena". Perjantaina Boeing antoi 787-konetta käyttäville yhtiöille ohjeen tarkistaa varotoimena ohjaamon tietyt kytkimet.

Viimeisin ongelma on perjantaina sattunut tapaus, jossa San Franciscosta Oregonin Medfordiin lentäneestä 737-800-koneesta havaittiin puuttuvan yksi paneeli.

Lue myös: Boeing-koneesta havaittiin puuttuvan ulkopaneeli Yhdysvalloissa

Turvallisuuskulttuurissa ongelmia

American Airlinesin lentäjiä edustavan ammattiyhdistyksen johtaja Dennis Tajer sanoo BBC:lle, ettei voi pitää enää itsestäänselvyytenä sen koneen laatua, jolla hän lentää.

– Olen valmiustilassa, jossa minun ei ole koskaan aiemmin tarvinnut olla Boeingin koneessa. En luota, että yhtiö on noudattanut samoja prosesseja, jotka ovat aiemmin pitäneet oloni turvallisena Boeingin koneessa yli kolmen vuosikymmenen ajan, Tajer sanoo.

Hiljattain Yhdysvaltain kansallinen ilmailuviranomainen FAA kertoi tehneensä kuusi viikkoa kestäneen tarkastuksen Boeingin ja sen alihankkijan Spirit Aerosystemsin MAX -koneiden tuotantoon. FAA havaitsi useita tapauksia, joissa yhtiöt eivät noudattaneet laadunvalvontavaatimuksia.

FAA:n raportti julkaistiin pian sen jälkeen, kun toinen Boeingin turvallisuuskulttuuria koskeva raportti oli julkaistu. Siinä kerrottiin yhtiön johdon ja muun henkilöstön välisestä epäluottamuksesta.

MAX-ohjelmassa työskennellyt Boeingin entinen johtaja Adam Dickson vahvistaa BBC:lle Boeingin myrkyllisen työilmapiirin, joka on ollut sellainen jo yli vuosikymmenen ajan.

Boeingin vaikeudet ovat näkyneet myös yhtiön osakekurssissa, sillä se on laskenut alkuvuoden aikana Bloombergin mukaan noin 29 prosenttia.

Boeingin vaikeudet vaikuttavat lentoyhtiöihin

Lentotoimiala on ajautunut hankalaan tilanteeseen, sillä käytännössä maailman lentokonemarkkinaa hallitsee kaksi yhtiötä – Boeing ja eurooppalainen Airbus.

Jotkin lentoyhtiöt saattavat yrittää siirtää tilauksensa Boeingilta Airbusille, mutta sekään ei tarjoa nopeaa apua. Airbusin tilauskirjoissa on yli 8 000 koneen tilaukset, kun Boeingilla niitä on yli 6 000.

Finnairilla ei ole ollut Boeingin lentokoneita sen jälkeen, kun se poisti laivastostaan 757-mallin koneet 2014. Boeingin koneilla Suomeen lentävät esimerkiksi Norwegian, KLM ja Ryanair.

Lue myös: Löysiä pultteja ja hirveitä onnettomuuksia – mikä maailman suosituinta lentokonemallia riivaa?

Boeingin turvallisuudesta varoittanut tietovuotaja löydetty kuolleena Yhdysvalloissa

United Airlinesin katastrofiviikko: moottori tulessa, rengas irtosi, eikä siinä vielä kaikki

Indonesialaisen reittikoneen lentäjät umpiunessa kesken lennon

WSJ: Uuteen-Seelantiin matkalla olleen matkustajakoneen sadan metrin äkkipudotus johtuikin työntekijän kömpelyydestä?

Tuoreimmat aiheesta

Lentokoneet