Löysiä pultteja ja hirveitä onnettomuuksia – mikä maailman suosituinta lentokonemallia riivaa?

1:28img
Nämä tuhoisat Boeing 737 Max -koneiden onnettomuudet järkyttivät maailmaa.
Julkaistu 28.01.2024 06:40
Toimittajan kuva
Leo Jaakkonen

leo.jaakkonen@mtv.fi

Boeingin pitkään jatkuneet ongelmat kärjistyivät jälleen tammikuun alussa. Mikä oikein on pielessä?

Vain kuusi minuuttia lentokoneen noususta rysähti. Oltiin viiden kilometrin korkeudessa ja koneeseen oli ilmestynyt hätäuloskäynnin kokoinen aukko.

Se imaisi samalla rivillä istuneen pojan paidan hänen päältään.

Oli onni, että kone oli vielä niin matalalla, etteivät ihmiset vielä olleet lähteneet paikoiltaan.

Kesti noin 14 minuuttia paneelin irtoamisesta ennen kuin kone teki hätälaskun lähtökentälleen. Lento oli matkalla Yhdysvaltain Portlandista kohti Etelä-Kalifornian Ontarioa 5. tammikuuta.

Matkustajat olivat shokissa, elivät painajaista ja toivoivat, että voisivat vielä joskus kävellä Maan kamaralla, kuten haastehakemuksessa Boeingia vastaan todetaan.

Konemalli tarkastukseen

Kukaan lennolla olleista 171 matkustajasta ei loukkaantunut vakavasti tuoreimmassa turmassa, mutta Yhdysvaltain ilmailuhallinto FAA:n mukaan katastrofi oli lähellä. Viranomainen määräsi kaikki kyseisen 737 Max 9 -mallin koneet tarkastukseen ja kielsi niillä lentämisen.

Tarkastuksen tulokset voivat maallikon korvaan kuulostaa hämmentäviltä: liian löysällä olevia pultteja.

Löysistä pulteista raportoivat pian onnettomuuden jälkeen sekä Alaska Airlines että sitä huomattavasti suurempi United Airlines.

Lue myös: Palanen lentokoneesta irtosi kesken lennon, tämä tarkastuksissa selvisi

Huoli lentoturvallisuudesta on läpäissyt koko Yhdysvaltain kansan aina ylimpiä päättäjiä myöden. Boeingin toimitusjohtaja Dave Calhoun sai vastata senaattorien kysymyksiin koneiden turvallisuudesta pääkaupunki Washingtonissa järjestetyssä kuulemisessa keskiviikkona.

– Lentokoneemme ovat turvallisia. Emme päästä koneita ilmaan, jos emme ole luota niihin sataprosenttisesti. Olen täällä tänään läpinäkyvyyden nimissä, Calhoun kommentoi toimittajille Washingtonissa.

Asiantuntijat huolissaan

Pelkästään 737 MAX 9 -mallilla liikennöinnin väliaikainen keskeyttäminen on johtanut satojen lentojen peruuntumiseen. Lisäksi Boeingin kurssi kääntyi onnettomuuden jälkeen rajuun syöksyyn.

Alaska Airlinesin onnettomuus ja sen jälkeisten tarkastusten tulokset ovat jälleen herättäneet huolen Boeingin laadunvalvonnasta.

– Tämä muuttaa paljon, sillä kyse on nyt ongelmista konemallissa. Tämä on ongelma laadunvalvonnassa, ilmailualan turvallisuusasiantuntija John Cox sanoi Reutersin mukaan.

Asiantuntija Anthony Brickhouse sanoi, että löysien pulttien löytyminen myös Unitedin koneista tarkoittaa sitä, että kaikki Max 9 -mallin koneet täytyy tutkia huolellisesti.

– Usein lentoalalla raha ja tuotot asetetaan turvallisuuden edelle. Tietyn konemallin hyllyttäminen ei ole kevyt päätös, Brickhouse totesi Reutersille.

Kaksi tuhoisaa onnettomuutta

Boeingin ja samalla maailman suosituimman matkustajakonemallin 737 Maxin eri versioiden tuotanto on ollut ongelmissa jo pitkään.

Vuosina 2018 ja 2019 Max 8 -konemallilla tapahtui kaksi tuhoisaa turmaa. Indonesiassa ja Etiopiassa tapahtuneissa onnettomuuksissa kuoli yhteensä 346 ihmistä.

Selittäväksi tekijäksi molempiin turmiin löydettiin vakautusjärjestelmä MCAS, josta lentäjille ei ollut kerrottu sen "vähäisen vaikutuksen" vuoksi. Turmissa järjestelmä korjasi niin sanottua kohtauskulmaa virheellisesti tuhoisin seurauksin.

29.7354159

Kuvat Ethiopian Airlines turmapaikalta ovat karua nähtävää. Maaliskuun 2019 turma oli jo toinen Max 8 -konetyypille lyhyen ajan sisään.

Onnettomuuksia seurasi lähes kahden vuoden maailmanlaajuinen käyttökielto kyseisen mallin koneille.

Hyllytyksen aikana julkaistun Boeingin työntekijän sisäisen viestin mukaan 737 Maxin "ovat suunnitelleet pellet, joita puolestaan valvovat apinat"  Kahden muun työntekijän kerrottiin sanoneen, etteivät he antaisi perheenjäsentensä lentää kyseisellä koneella.

Kärsivällisyys koetuksella

Keskustelu Boeingin ongelmista ryöppysi jälleen tämän viikon tiistaina, kun tuoreista pulttien löysyyksistä kertoi julkisesti Alaska Airlinesin toimitusjohtaja Ben Minicucci amerikkalaiskanava NBC:n haastattelussa. Minicucci lähetti kitkerät terveiset konevalmistajalle.

– Olen enemmän kuin turhautunut ja pettynyt. Olen vihainen. Tämä tapahtui Alaska Airlinesille. Se tapahtui meidän asiakkaillemme ja henkilökunnallemme. Mitä Boeing aikoo tehdä parantaakseen sisäisiä laatuohjelmiaan?

Lue myös: Boeingin koneiden lentokielto maksaa Alaska Airlinesille lähes 140 miljoonaa euroa

Lentoyhtiöitä turhauttaa laatuongelmien ohella Boeingin koneiden valmistuminen aikataulusta jäljessä. Viime vuonna United Airlines sai käyttöönsä 24 Boeingin konetta vähemmän kuin oli tarkoitus.

United Airlinesin toimitusjohtaja Scott Kirby peräänkuulutti uskottavuuden palauttamista Boeingin laatuun ja aitoja toimia sen eteen. Hän väläytteli yhtiön suunnittelevan tulevaa laivuettaan ilman jo tilattuja 737 Max 10 -koneita.

– Tämä Max 9:n hyllytys saattoi katkaista kamelin selän meidän osaltamme. Aiomme ainakin rakentaa suunnitelman, joihin Max 10 ei kuulu, Kirby sanoi CNBC:n mukaan.

Asia ei loppuun käsitelty

Tammikuun 5. päivän kaltaista onnettomuutta ei enää koskaan saa tapahtua, totesi Yhdysvaltain ilmailuhallinto FAA keskiviikkoisen lausuntonsa aluksi.
Samalla se antoi tarkastetuille Boeingin 737 Max 9 -konemallille siunauksen palata lentoliikenteeseen.

FAA:n johtaja Michael Whitaker kuitenkin painotti, että asia ei ole loppuun käsitelty.

– Emme aio hyväksyä ainuttakaan Boeingin pyyntöä laajentaa tuotantoa 737 Maxille ennen kuin olemme tyytyväisiä siihen, miten nyt ilmenneet laaduntarkastuksen ongelmat on korjattu.

Ennen laadun takeena tunnetun Boeingin jatkuvien ongelmien alkupistettä on pohdittu Yhdysvalloissa. CNN:n hiljattain julkaiseman artikkelin mukaan alamäen alkuna on pidetty joko vuotta 1997, kun yhtiön ylin johto vaihtui ei-insinööritaustauseksi tai vuosituhannen alkua, jolloin yhtiön pääkonttori muutti alkusijoiltaan Seattlesta.

Vuodesta 2019 Boeing on ollut voitollinen vain yhdellä vuosineljänneksellä. Sen takamatka pahimman kilpailijaansa, eurooppalaiseen Airbusiin kasvaa ongelmien jatkuessa.

Airbusiin luottavalla Finnairilla ei ole Boeingin koneita laivueessaan.

Lähteet: Reuters, CNN, AP, NBC News

Tuoreimmat aiheesta

Lentokoneet