Aika-ajojen dramaattinen ratkaisu toi mieleen Michael Schumacherin likaisen tempun: Charles Leclercin huomautus vei pohjan salaliittoteorioilta

17.56914999
Julkaistu 23.05.2021 09:30
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Charles Leclercin seinäosuma Monacon GP:n aika-ajojen loppuhetkillä toi monille mieleen Michael Schumacherin likaisen tempun 15 vuotta aiemmin. Vaikka kolarin aiheuttamat punaiset liput varmistivat samalla Leclercille paalupaikan, hän kiisti toimineensa tahallisesti.

LUE MYÖS: Paalupaikkansa puolesta pelkäävälle Ferrarille hyviä uutisia – jännitys ei kuitenkaan ole kokonaan ohi

LUE MYÖS: Charles Leclerc ratkaisi paalupaikan yhdessä mutkassa – video paljastaa, miten Max Verstappen pimahti kuultuaan menetetystä mahdollisuudesta

Aika-ajojen jälkeisessä lehdistötilaisuudessa käytiin keskustelu tahallisista punaisista lipuista. The Race -sivuston toimittaja Scott Mitchell pyysi kärkikolmikolta näkemystä IndyCar-sarjan käytännöstä, jonka mukaan aika-ajoissa punaiset liput aiheuttanut kuljettaja menettää kaksi parasta kierrosaikaansa.

Niin Leclerc, Max Verstappen kuin Valtteri Bottaskin sanoivat, ettei F1:ssä ole tarvetta vastaavalle säännölle.

– Urheilussa käy joskus niin, että asiat eivät mene omalta kannalta suotuisasti. Välillä on onnea, välillä epäonnea, Bottas sanoi.

– Siinä on eroa, tekeekö kuljettaja virheen ja ajaa sen seurauksena seinään vai tekeekö sen tahallisesti. Jos Charles olisi pysähtynyt radalle rikkoutuneen etusiiven kanssa, tilanne olisi toinen. Mutta tietysti hän vain osui seinään ja ajautui sitten siihen, mihin minä olen ajatunut kahdesti, Verstappen sanoi ja osoitti samalla oivallista itseironiaa.

– Kierrosaikojen hylkääminen ei olisi reilua, koska me kaikki yritämme niin kovasti. Täällä ajaminen ei ole helppoa, varsinkaan kun on äärirajoilla. On helppo tehdä virhe.

Leclerc itse nosti esiin varsin olennaisen pointin liittyen siihen, oliko hänen kolarinsa tahallinen vai tahaton.

– Ymmärrän kyllä, mistä tämä keskustelu kumpuaa, mutta jos olisin tehnyt sen tahallaan, olisin pitänyt huolen siitä, ettei osuma ole niin kova.

Ferrari on aika-ajojen jälkeen selvittänyt, pystyykö Leclerc käyttämään sunnuntain kilpailussa samaa vaihdelaatikkoa kuin aika-ajoissa. Alustavien tutkimusten mukaan tarvetta vaihdelaatikon vaihtamiseen ei ole, mutta lopullinen päätös tehdään vasta kisapäivän aamuna.

– Kuten Max sanoi, tällaisella katuradalla tapahtuu virheitä. 

Tuoreimmat aiheesta

F1