Ferrarin tiimiradiossa käytiin eriskummallista keskustelua – asiantuntija ihmeissään: "Tällaista ei tapahdu missään muussa tallissa"

10.13331426al
Charles Leclerc joutui ottamaan vastuuta omasta kilpailustrategiastaan Belgian GP:n aikana./All Over Press
Julkaistu 28.08.2022 22:01
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Ferrarin kompurointi strategiapuolella alkaa olla F1-piireissä jo käsite, jonka tunnustavat jopa tallin entiset kuljettajat.

LUE MYÖS: Verstappen näki tv-ruudulta Hamiltonin aiheuttaman kolarin – kaivoi heti napakan kommentin lähihistoriasta

LUE MYÖS: Belgian GP:n dominointi nosti esiin kiehtovan näkymän: Max Verstappenilla on mahdollisuus murskata hurja F1-ennätys

– Olin yllättynyt, mutta Ferrari päätyy aina outoihin strategioihin ja tämä oli yksi niistä, tallissa vuosina 2010–2014 ajanut Fernando Alonso kommentoi Charles Leclercin ylimääräistä varikkokäyntiä Belgian GP:n loppuvaiheilla.

Leclerc otettiin sisään, jotta hän voisi yrittää yhden pisteen arvoista nopeinta kierrosta pehmeillä renkailla ja kevyellä autolla. Varikkokäynnin vuoksi Leclerc putosi kuitenkin hetkellisesti Alonson taakse kuudenneksi, eikä hän lopulta päässyt kuutta kymmenystä lähemmäs Max Verstappenin parasta kierrosaikaa.

Ja mikä aina vain parempaa – Ferrarin kannalta pahempaa – Leclerc ajoi "sensorivian" vuoksi ylinopeutta varikolla ja sai viiden sekunnin aikasakon, joka pudotti hänet myös lopputuloksissa Alonson taakse.

Ferrarin toiminta pantiin merkille jo kilpailun aikana, kun 15. ruudusta startannut Leclerc yritti tehdä nousua kohti kärkeä. Kisainsinööri Xavier Marcos Padros lähestyi kuljettajaansa useampaan otteeseen sanalla sanoen erikoisilla radioviesteillä.

Talli halusi tietää, mitkä renkaat Leclerc haluaisi varikkokäynnin yhteydessä alleen. Kotikatsomoihin tämä näytti siltä, että vastuu päätöksestä ulkoistettiin yksinomaan kuljettajalle.

– Olemmeko samaa mieltä, että ajamme tästä yhdellä pysähdyksellä maaliin? Leclerc kysyi Planet F1:n mukaan talliltaan pian sen jälkeen, kun oli joutunut käymään kilpailun alussa varikolla oikeasta eturenkaasta nousseen savun vuoksi.

– Palaamme pian asiaan, Marcos Padros vastasi ennen kuin vahvisti Leclercin ajatuksen.

Hieman myöhemmin Leclercille kerrottiin tallin vaihtavan "suunnitelma D:hen", koska rengaskuluma oli osoittautunut ennakoitua suuremmaksi.

– Jos pysähdymme nyt, olemme aivan Pierre Gaslyn edellä, joka on 12:ntena.

– Miksi pysähtyisimme nyt? Leclerc kysyi.

– Tavoitteenamme on olla viidentenä kilpailun päättyessä. Kysymys on siitä, haluatko muiden ohittamiseen uudet keskikovat renkaat vai uudet kovat renkaat. Tämä oli kysymys.

Leclerc tiedusteli tämän jälkeen näiden hänelle esitettyjen rengasseosten välistä nopeuseroa ennen kuin sanoi toistamiseen, että hänen nykyiset (keskikovat) renkaansa tuntuivat hyviltä.

Stintin lopussa Leclerciä pyydettiin vielä arvioimaan, pystyisikö hän ajamaan vielä viisi kierrosta senhetkisillä renkaillaan. Vastaus oli myöntävä.

Myös kisan lopussa tehdystä ylimääräisestä varikkokäynnistä käytiin keskustelua tallin ja kuljettajan välillä.

– Jos pysähdymme nyt, olemme sekunnin Alonsoa edellä. Se olisi nopeinta kierrosta varten, Marcos Padros sanoi kolmanneksi viimeisen kierroksen puolivälissä.

Leclerc ei vastannut mitään, kunnes Marcos Padros palasi ääneen kierroksen lopulla.

– Sisään tältä kierrokselta. Varikkokäynti vahvistettu.

– En ota riskejä, mutta jos haluatte minun yrittävän… En ota riskejä, Leclerc vastasi.

– Tule sisään, tule sisään.

Sky Sportsin asiantuntijana toimiva ex-kuljettaja Johnny Herbert oli ihmeissään Ferrarin radioliikenteestä kilpailun aikana.

– Kun tuota keskustelua kuuntelee, he ikään kuin kysyvät Charlesilta, joka on tavallaan heidän strategikkonsa, mitä he haluavat tehdä ja miten hän haluaisi sen tapahtuvan.

– Tällaista ei tapahdu missään muussa tallissa. Muiden ei tarvitse kysyä kuljettajaltaan, mitä tämä haluaa tehdä. Osapuolten välinen luottamus on ottanut kaikkien ongelmien vuoksi osumaa, ja ehkä Charles on sanonut, että hän haluaa ottaa vastuuta asioista.

Herbert antaa Leclercille tunnustusta, mutta nostaa myös esiin Ferrarin valitseman toimintatavan riskit.

– Hän tiesi, miten auto käyttäytyi, ja hän pystyi venyttämään stinttiään. Mutta samaan aikaan kuljettaja tarvitsee tuen tallilta. Se ei voi olla vain yksisuuntaista, ja hänellä on iso taakka hartioillaan yrittäessään saada heidän autonsa taas voittamaan.

Kun kautta on jäljellä kahdeksan osakilpailun verran, Leclerc on sarjassa kolmantena, 98 pisteen päässä Verstappenista ja viiden pisteen päässä toisena olevasta Sergio Pérezistä.

Tuoreimmat aiheesta

F1