Syyttäjät ilmoittivat jo etukäteen, että eivät poikkeuksellisesti vaatineet kumpaakaan yhtiötä tuomittavaksi.
Ranskassa oikeus antaa tänään ratkaisunsa jutussa, joka koskee lentoyhtiö Air Francen vuoden 2009 tuhoisaa lentoturmaa.
Omaiset syyttävät Air Francea ja lentokonevalmistaja Airbusia kuolemantuottamuksesta lento-onnettomuudessa, jossa Rio de Janeirosta Pariisiin matkalla ollut Air Francen kone syöksyi Atlantin valtamereen. Turmassa kuoli 228 ihmistä.
Rangaistuksia jutussa kuitenkaan tuskin langetetaan, sillä syyttäjät ilmoittivat jo aiemmin, että eivät poikkeuksellisesti vaadi kumpaakaan yhtiötä tuomittavaksi. Yhtiöitä on syytetty kuolemantuottamuksista, mutta syyttäjien mukaan yhtiöiden syyllisyyttä oli mahdoton todistaa. Kumpikin yhtiö on kiistänyt syyllisyytensä.
Oikeudenkäynnin kolmen tuomarin on noudatettava syyttäjien neuvoa. Syyttäjät sanoivat ymmärtävänsä, että päätös ei ole asianomistajien mieleen.
Alun perin syyttäjät luopuivat syytteistä yhtiöitä vastaan vuonna 2019. Tuolloin kuolonuhrien perheet raivostuivat, ja vuonna 2021 pariisilainen valitustuomioistuin kumosi päätöksen ja määräsi oikeudenkäynnin alkavaksi uudelleen.
Myös tällä kertaa uhrien omaisia edustava ryhmä raivostui päätöksestä.
Raporttien mukaan syynä lentäjien virhe
Keskeisessä roolissa oikeuden kuulemisissa olivat niin kutsutut pitot-putket, joilla mitataan lentokoneen lentonopeutta. Oikeudessa kerrottiin, että Atlantilla riehuneen myrskyn aikana jääkiteet tukkivat putket, mikä aiheutti hälytyksen ohjaamossa ja automaattiohjauksen sammumisen.
Tekniset asiantuntijat ovat osoittaneet lentäjien toimineen stressaavassa tilanteessa väärin, mikä aiheutti koneen syöksymisen mereen. Air Francen entinen koelentäjä kertoi oikeudessa viime kuussa, ettei koskaan saada tietää, mikä sai lentäjät toimimaan niin kuin toimivat.
Lentokoneen valmistanut Airbus on syyttänyt onnettomuudesta lentäjien virhettä.
Uhrien perheiden asianajajat painottivat, että kumpikin yhtiö oli ennen onnettomuutta tietoinen pitot-putkien ongelmista ja että lentäjiä ei ollut riittävästi koulutettu toimimaan vastaavissa hätätilanteissa. Oikeudessa kerrottiin, että onnettomuutta edeltävän vuoden aikana Airbusin koneista raportoitiin lähes parikymmentä viallista pitot-putkea, ja sekä Airbus että Air France olivat varoittaneet asiakkaitaan ja lentäjiään ongelmasta.
Asianajajat arvostelivat Air Francen reaktiota tilanteeseen liian hitaaksi ja riittämättömäksi. Air Francen puolustusasianajaja sanoi, että kohtalokas onnettomuus oli täysin ennalta arvaamaton. Hän painotti, että toisin kuin Airbus, Air France ei ole koskaan arvostellut lentäjiä.
Onnettomuus toi alalle muutoksia
Kyseisessä Airbusin koneessa käytetty pitot-putki on onnettomuuden jälkeen vaihdettu pois kaikista lentokoneista maailmanlaajuisesti. Lisäksi onnettomuus sai alan kehittämään koulutuskäytäntöjään erityisesti siten, että lentäjiä opetellaan toimimaan erittäin stressaavissa ja ennalta arvaamattomissa olosuhteissa.
Lokakuussa asianajajat ja uhrien perheet kuuntelivat oikeudessa ensimmäistä kertaa äänitallenteen lentäjien viimeisistä minuuteista. Lentodataa tallentavien mustien laatikoiden löytäminen lähes 4 000 metrin syvyydestä vei miltei kaksi vuotta.