BMW:n lokinsiipiovinen pistokehybridi haastaa käsityksiä siitä, mitä superauton käsitteeseen kuuluu ja kuinka paljon iloa on otettavissa irti kolmesylinterisestä bensiinimoottorista
Heinäkuun helteet eivät olleet vielä alkaneet kun Ajoneuvokselle tarjoutui mahdollisuus päästä koemaistamaan yhtä mielenkiintoisimmista autouutuuksista – BMW:n i8:a. Viidentoista asteen ulkolämpötila ei hillinnyt autokuumeen nousua. Näitä nelipaikkaisia urheiluatoja on saatettu tähän mennessä Suomen kilpiin vain muutama kappale ja mallin kysyntä on kovaa.
Ulkoisesti tätä ei tarvitse ihmetellä. Tuulitunnelissa muotoiltujen geneeristen sukkuloiden joukossa i8 erottuu edukseen. Futuristinen yleisilme, rohkea perän muotoilu yhdistettynä kyljen mittaisiin lokinsiipioviin takaavat jalankulkijoiden ja kanssa-autoilijoiden jakamattoman huomion. Sisätiloissa perinteinen baijerilainen instrumentiikka lyö kättä digitaalisen käyttöjärjestelmän kanssa. Valkoinen nahkaverhoilu sinisillä tehosteilla säväyttää ja lokinsiipiovien keveys palauttaa mieleen, että painonsäästö tarkoittaa suorituskykyä. Auton omamassa on karvan alle puolitoista tonnia.
Periaate muuttuu konkretiaksi kun virrat kytketään päälle mittaristossa näkyvän animaation ja tunnusmelodian saattelemana. Liike vaihdekepistä ja i8 lähtee sähkömoottorien vetämänä liikkeelle. Ajettaessa täyssähköllä vain etupyörät vetävät ja maksiminopeus on noin 120 kilometriä tunnissa. Auton keskelle sijoitetu bensiinimoottori herää kun nopeus nousee riittävästi, akkuvirta ehtyy tai nilkan ojentaa suoraksi. Silloin on aika päivittää mielikuva kolmisylinterisistä puolitoistaltraisista bensakoneista.
Bassovoittoinen pörinä tunkee ohjaamoon ja auto syöksyy ahnaan hauen määrätietoisuudella eteenpäin. Suorituskyky tuntuu hurjalta ja on sitä myös paperilla. Liikkeellelähdöstä sataseen ehditään alle neljän ja puolen sekunnin, huippunopeus on rajattu kahdensadan viidenkymmenen tienoille. Nopeassa ajossa auto on kotonaan ja vauhdin tunne hämärtyy, hitaammalla moottoriradallakin kuski viihtyy matkustajien kustannuksella.
Entäpä ne ekoasiat? Virallinen yhdistelmäkulutus on vain hieman yli kaksi litraa sadalla ja vaikka viralliset luvut eivät ole tavallisten kuolevaisten saavutettavissa on käytännön kulutus lokinsiipiovisten urheiluautojen sarjassa todella pieni.
Lukemat paljastavat sen, että i8 ei rakennu numeroilla todennettaville superlatiiveille. BMW:n mallistossa on tehokkaampia (kokonaisteho 362 hv), nopeampia ja ravakammin kiihtyviä maantienuolia. Mikään näistä malleista ei kuitenkaan välitä samalla tavalla tunnelmaa edelläkävijyydestä.
Malli on lähes suora toisinto BMW:n Vision EfficientDynamics –konseptiautosta muutaman vuoden takaa. Kun on viettänyt muutaman tunnin tulevaisuusvision ratin takana, laservalojen halkoessa pimenevää iltaa, tuntuu paluu perinteisen teknologian äärelle – aikamatkalta.