Suomeen saapuu maaliskuussa uusi automerkki nimeltään SsangYong. Teknavi selvitti minkälainen on malliston myydyin Korando-katumaasturi.
Moni varmasti miettii, että mikä ihmeen SsangYong? Onko kyseessä vakavasti otettava automerkki?
Suomennettuna SsangYong tarkoittaa kahta lohikäärmettä. Yritys aloitti toimintansa päivittäistavarakaupalla vuonna 1939. Autot tulivat mukaan kuvioon 1950–luvun puolivälissä. Kyseessä on Korean vanhin automerkki, jota pidetään kotimaassa innovatiivisena autonvalmistajana. Nykyisin merkin omistaa intialainen Mahindra & Mahindra. Tiettävästi merkin talous on kunnossa. Valmistajalla on muun muassa oma suunnitteluosasto, komponentit sekä moottorit.
SsangYong-autoja valmistuu vuodessa noin 150000 kappaletta, joten se jää tuotantomäärissä selvästi Kian ja Hyundain jalkoihin. Mallisto kattaa seitsemän eri korimallia, joista Suomeen tuodaan Korando- ja Rexton-katumaasturia. Vuoden lopulla markkinoille tulee myös B-segmenttiin kuuluva crossover Tivoli, joka näillä näkymin tulee Suomen tuontiohjelmaan.
Aivan tyhjästä SsangYongin ei tarvitse Suomessa aloittaa sillä korealaismerkkiä tuotiin Suomeen ensimmäisen kerran jo 1990–luvun puolivälissä. Silloinen suosikkimalli oli Musso-katumaasturi, jota myytiin parin vuoden aikana noin 150 kappaletta. Uudesta tulemisesta vastaa Bassadone Automotive Group, joka tuo maahan myös Daciaa, Hyundaita, Isuzua, Renaultia ja Suzukia. Ensitietojen mukaan suurin osa jälleenmyyntiverkostosta hoituu nykyisten Suzuki-liikkeiden kautta ja Helsinkiin tulee myös oma SsangYong-merkkiliike.
Se itse firmasta ja merkistä. Entä ne ajokokemukset?
Uusi korealainen automerkki herättää kyynisessä autotoimittajassa paljon epäilyksiä. Ne kuitenkin hälvenevät nopeasti, kun autoon tutustuu tarkemmin. Crossover-luokkaan kuuluva Korando on ryhdikkään ja nykyaikaisen näköinen. Korin leikkaukset on tehty huolella, eikä saumoissa ilmene päällepäin ylimääräisiä väljyksiä. Raksi ruutuun siis ensimmäisestä kohdasta.
Hyvä vaikutelma jatkuu myös auton sisätiloissa, joskin koeajoyksilön punaiset nahkapenkit hyppäävät turhan paljon silmille. Kojelauta on vuorattu pehmeällä materiaalilla ja viimeistely on asiallisella tasolla. Ei voida puhua aivan eurooppalaismerkkien laatutasosta, mutta ennakkoletukseen nähden positiivinen yllätys. Malli-ikä alkaa näkymään lähinnä vanhahtavassa ajotietokoneessa ja radion näytössä. Se sallittakoon sillä nykyisen neljännen sukupolven Korandon lanseeraus tapahtui jo nelisen vuotta sitten.
Moottori käyntiin ja liikkeelle. Kylmänä kaksilitrainen dieselmoottori kuulostaa karkealta, mutta käyntiääni tasoittuu moottorin lämmetessä. Täysin äänetön moottori ei kuitenkaan ole. Melua lisää osaltaan renkaista kantautuva humina.
Jousitus on säädetty nykyautojen tyyliin hieman napakaksi, ehkä hieman liiankin jäykäksi. Toisaalta korissa ei ilmene korkeasta painopisteestä huolimatta ylimääräistä huojumista. Isompi ongelma mutkaan tullessa on kuminauhamainen ohjaus. Se palautta turhan hanakasti ja tuntuma tiehen on etäinen.
Maantiellä auto kulkee vakaasti ja vauhdin kasvaessa jousitus toimii mukavammin. Pidemmän matkan tekeminen ei ole siis ongelma, jos hyväksyy verrattain kovan rengasmelun.
Konepellin alla hyrrää merkin omaa valmistetta oleva 2-litrainen turbodiesel. Tehoa kiukaasta löytyy 175 hevosvoimaa ja vääntöä 340 Nm. Kulkupuoli on jouhevaa, mutta näillä teholukemilla olisi lupa odottaa enemmänkin. Syy verkkaiseen kulkupuoleen löytyy lähes 2000 kilon omapainosta ja hitaasta automaattivaihteistosta. Jotain kertonee sekin, että manuaalivaihteistolla Co2-päästöt ovat 157 grammaa ja automaatilla 194. Suomen tuontiohjelmaan tulee kyseisestä moottorista matalaviritteisempi versio (150 hv), joten koeajoyksilön moottoria ei kannata sen enempää analysoida.
Neliveto on sähköisesti ohjattu, ja normaalitilanteissa vain etuakseli vetää. Vedon saa kuitenkin tarvittaessa lukittua 50:50-suhteessa akselien kesken - harvinainen ominaisuus tämän hintaluokan autossa. Maavaraa on 18 senttiä, joten myös sen osalta auto täyttää pikkumaasturin vaatimukset.
Ajoergonomia on puutteellinen, vaikka koeajoyksilö oli varustettu paremmalla sähkösäätöisellä kuljettajan istuimella. Säätövaroja kaipaisi lisää ja istuin on turhan lattana. Etenkin sivusuuntaan kaipaisi lisää tukea. Takana on kelvolliset tilat 180-senttiselle ja 486 litraa imaiseva tavaratila on luokassaan kelpo suoritus. Tähän sarjaan kuuluvat muun muassa Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan ja Kia Sportage. Näistä jälkimmäisen maahantuoja mainitsee suoraksi kilpailijaksi.
Hinnat ovat vielä julkaisematta, mutta maahantuojan mukaan se tulee olemaan noin 10-15 prosenttia kilpailijoita edullisempi. Voi siis olettaa, että diesel-neliveto-automaatti jää maksamaan alle 30 000 euroa. Se on kilpailukyinen hinta, kun ottaa huomioon viiden vuoden takuun ja hyvän turvavarustelun.
SsangYong Korando
Hinta vahvistamatta
Malli e-XDi DPF 4WD
Moottori 1998 cm3, 4-syl., turbo diesel
Vaihteisto 6-vaiht. automaatti
Teho 128 kW (175 hv) 1500–2800 r/min
Vääntö 360 Nm / 2000-3000 r/min
0-100 km/h 9,9 s
Huippunopeus 186 km/h
Keskikulutus 7,5 l / 100 km
CO2-päästöt 199 g/km
Mitat pituus 4410 mm, leveys 1830 mm, korkeus 1710 mm, akseliväli 2650 mm
Omamassa 1747 kg
Tavaratila 486–1312 l
Galleria