Koeajossa Mercedes-Benz X 350 d – uusi moottori, uusi sydän

Julkaistu 25.03.2019 22:46
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Mercedes esitteli X-sarjan avolavan loppuvuodesta 2017. Nyt mallisto sai odotettua täydennystä kuusisylinterisestä voimanlähteestä.

Tykkäsimme

  • Voimalinjan toiminnasta
  • Etenemiskyvystä

Emme tykänneet

  • Korin tärähtelyistä epätasaisuuksissa

Hinta alkaen 94 964 €
Koeajoauto 102 276 €

Ei ole salaisuus, että Mercedeksen avolava on läheistä sukua konserniyhteistyökumppani Nissanille. Saksalaisten X-sarjalainen jakaa saman perusrakenteen siis japanilaisen Nissan Navaran kanssa, ja autot myös valmistetaan samalla tehtaalla Espanjassa. Ulkokuoren perusteella sukulaisuussuhdetta ei kovin helpolla huomaa, mutta myös ohjaamosta löytyy epä-Mersumaisia piirteitä, jotka alaa tunteville paljastavat X-sarjan sukujuuret.

Alkuvaiheessa X-sarjalainen oli tarjolla vain nelisylinterisillä dieselmoottoreille, jotka nekin oli lainattu emomallilta. Varsin työkonemaiset voimanlähteet tarjosivat sinänsä riittävän suorituskyvyn, mutta ne eivät täyttäneet etenkään vaativampaa makua.

Korjaus asiaan kulkee nimellä X 350 d. Nyt X-sarjalaisen keulalta löytyy Mercedeksen omaa tuotantoa oleva 3,0-litrainen V6-diesel, joka tarjoilee auton suorituskyvyn uuteen luokkaan nostavat 190 kW (258 hv) ja 550 Nm. Moottorin lisäksi myös voimansiirto on eroaa täysin pienemmistä malleista, ja kytkettävän nelivedon sijaan lippulaivamalli on varustettu jatkuvalla nelivedolla.

Ulkoisesti V6-moottorisen version tunnistaa helpoiten etulokasuojia koristavista varsin massiivisista ”V6 TURBO” -logoista. Ymmärrämme hyvin, jos joku haluaa V6-moottorisen X-sarjansa ilman näitä. Sisätiloissa mallin tunnistaa ohjauspyörän takaa löytyvistä vaihdeläpysköistä, nelivetokytkimen puuttuvasta takaveto-asennosta, sekä vaihdekulissin puuttuvasta manuaaliasennosta.

Jos kaikki ulkoiset erot jäävät huomaamatta, eron voimanlähteessä tiedostaa viimeistään käynnistyksen yhteydessä. Pellin alla ei ole karkea työkone, vaan moderni ja sivistynyt voimanlähde. Liikkeellelähtö tapahtuu pehmeästi ja vaihteet vaihteet vaihtuvat suorastaan henkilöautomaisen huomaamattamasti. Jo hitaista nopeuksista alkaen on kuitenkin havaittavissa sukujuurista muistuttavia korin tärähtelyjä epätasaisuuksissa.

Tämä kuitenkin unohtuu, kun edessä aukeaa jäärata ja V6:n voimavarat voi päästää valloilleen. Vaihteisto latoo isompaa vaihdetta tiskiin tiheyden ensimmäisten välitysten ansiosta ripeään tahtiin, mutta voimasta ei ole pulaa. X-sarja kerää vauhtia jäällä hurjaan tahtiin, ja tieto yli kahden tonnin massasta saa jalan hakeutumaan jarrupolkimelle hyvissä ajoin. Kääntö sisään ja kaasupolkimen painallus saavat perän avustamaan kääntymistä tyylikkään näköisesti. ESP:n sallivampi asetus antaa auton mennä näyttävässä luisussa, mutta järjestelmä on kuitenkin valmis ottamaan kopin hädän tullessa. X-sarjalla leikitellessä ratin takana saa olla hereillä, sillä varsin hidas ohjaus yhdistettynä tunnottomuuten ei ole paras mahdollinen yhdistelmä jääradalle.

Lyhyen koeajon perusteella X-sarja muuttuu toiseksi autoksi Mercedeksen omalla V6-moottorilla varustettuna. Voimalinja tarjoaa nyt sitä hienostuneisuutta, mitä X-sarjalaiselta alusta lähtien odotettiin. Alustan kanssa tosin vielä riittää tekemistä.

Lopulta X 350 d:n suurimmaksi haasteeksi muodostunee kuitenkin hinta. Se on tarjolla ainakin toistaiseksi Suomessa vain 5-paikkaisena henkilömallina. Tämä tarkoittaa CO2-perusteista autoveroa, jota X-sarjan lippulaivan kohdalla tulee maksattavaksi lähes 40 000 euroa. Ja se on muuten aika paljon.

Mercedes-Benz X 350 d nähdään Markku Alénin käsittelyssä Teknavin uuden tv-kauden avausjaksossa maanantaina 25.3. klo 22.35.

Mercedes-Benz X 350 d 4Matic
Polttomoottori
2 987 cm3, V6 turbo
Teho 190 kW (258 hv) / 3 400 r/min
Vääntö 550 Nm / 1 400-3 200 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen automaatti
Vetotapa Jatkuva neliveto
0-100 km/h 7,9 s
Huippunopeus 205 km/h
EU-kulutus 8,8 l/100 km
CO2-päästöt 230 g/km
Mitat Pituus 5 340 mm, leveys 1 920 mm, korkeus 1 819 mm, akseliväli 3 150 mm
Omamassa 2 249 kg
Kantavuus 1 034 kg
Perävaunumassa jarruin 3 500 kg
Lavan mitat Syvyys 1 587 mm, suurin leveys 1 560 mm, korkeus 475 mm
Lavan pinta-ala 2,48m2

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Koeajossa Mercedeksen ensimmäinen avolava – yhteistyö Nissanin kanssa näkyy, mutta se ei haittaa

Teknavi palaa tv-ruutuun uusin 17. tuotantokauden jaksoin! Kauden ensimmäinen jakso nähdään maanantaina 25.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

Tuoreimmat aiheesta

Autot