Jaguar XF:n olemusta voi nyt ehostaa R-Sport-varustetasolla.
Tykkäsimme
- tyylikkäästä korisarjasta
- tukevista istuimista
Emme tykänneet
- pintakovasta jousituksesta
- dieselin raksutuksesta
Nykyinen Jaguar XF tuli markkinoille jo vuonna 2007, joten mallisukupolvi alkaa lähestyä loppuaan. Piristääkseen myyntiä autoon on tullut tarjolle Business-paketit ja R-Sport-malliversio, joka tuo mukavan lisäruiskeen kissapedon ulkonäköön.
Ulkoisesti sporttimallin tunnistaa muun muassa uudelleen muotoillusta maskista, puskurista ja helmalevikkeistä. Lisämaustetta on haettu myös mustaksi maalatuilla vanteilla. Kyseessä on siis vastaava paketti kuin esimerkiksi BMW:llä M-Sport tai Audilla S-line.
Moottori ja alustarakenne ovat samat kuin perusmallissa, joten uudistukset rajoittuvat visuaaliselle puolelle. Sisätiloista R-Sport-malliversion tunnistaa tukevista nahka/alcantara-jakkaroista ja kolmipuolaisesta urheiluohjauspyörästä. Pienistä päivityksistä huolimatta sisätiloissa malli- ikä alkaa näkyä. Näytöt ovat grafiikaltaan vanhoja ja kojelaudan muotoilu on aikansa elänyt. Etenkin jos autoa vertaa hiljattain lanseerattuun pikkuveli XE:hen.
Vanha konstruktio tuntuu myös ratin takana. Ohjaus palauttaa huonosti ja alusta on auton muuhun olemukseen nähden turhan napakka. Tienpinnan epätasaisuudet ja poikittaissaumat välittyvät selvästi takamukseen. Mutkatiellä auto taipuu nöyrästi mutkiin, mutta suurempi ilottelu laantuu 2,2–litraiseen dieselmoottoriin (200 hv). Dieselmoottori ruksuttaa häiritsevästi kylmänä, eikä kaasun survaiseminen pohjaan tuo varsinaisesti hymyä huulille. Kyseessä on enemminkin mukavan jouheva matkantekolaite.
Hinnan ja kokonsa puolesta kissapeto kamppailee muun muassa BMW 5-sarjan ja Audi A6:n kanssa. Kyseessä ei ole siis helppo luokka kilpailla – etenkään vanhentuneella mallilla. R-Sport tuo säväyksen ulkonäköön, mutta se ei poista tosiasiaa, että saksalaiset kilpakumppanit ovat monella osa-alueella etevämpiä. Tilanne tosin saattaa muuttua vuoden lopulla kun XF:stä esitellään uusi korimalli. Sen myötä auto uudistuu läpikotaisin ja saanee paljon uutta tekniikkaa.
Jaguarin perään haikailevien kannattaakin odotella uutta korimallia XF:stä tai koeajaa alkukesästä markkinoille tuleva XE. Se kun on vielä selvästi isoveljeään edullisempi (alk. 39 990 €). Jaguar XF:n hinnat alkavat pienimmällä dieselmoottorilla (2.2 Td 163 hv) 49 964 eurosta ja R-Sport-paketti lisää hintaa n. 5500 eurolla. Koeajamme isompi diesel nostaa hinnan jo 60 373 euroon.
Jaguar XF
Hinta alkaen 49 964 € (2,2 i Td 163 hv)
Hinta koeajoyksilö 60 373 € (2,2 i Td 200 hv R-sport)
Malli 2,2 i4 Td 200
Moottori 2179 cm3, 4-sylint, diesel
Vaihteisto 8-vaiht, aut.
Teho 147 kW (200 hv) 3500 r/min
Vääntö 450 Nm / 2000 r/min
0-100 km/h 8,5 s
Huippunopeus 225 km/h
Keskikulutus 5,1 l / 100 km
CO2-päästöt 135 g/km
Mitat pituus 4961 mm, leveys 1939 mm, korkeus 1468 mm, akseliväli 2909 mm, omamassa 1804 kg
Tavaratila 540 l