Jaguarin uusi XE on perinteiselle brittimerkille elintärkeä tuote, jonka on määrä haastaa keskikokoluokan premium-merkit tosissaan.
Tykkäsimme
- Jäykästä korirakenteesta
- Voimalinjastosta
Emme tykänneet
- Takatiloista
- Tunnepuolesta
Satsaukset malliin ovat kenties isoimmat mitä merkin historiassa on koskaan nähty. XE:tä varten on tehty kokonaan uusi pohjalevy, moottorit ja jousitusrakenne.
Isojen satsauksien takana on kiinalainen Tata Motors, joka osti Jaguarin vuonna 2008 Fordilta. Viime Huhtikuussa Jaguar Land Rover -yhtymä teki kaikkien aikojen myyntiennätyksen, joten näyttää siltä, että perinteinen brittimerkki on löytänyt hyvän kodin vaikeiden vuosien jälkeen.
Panostukset näkyvät ennen kaikkea uudessa moottoriteknologiassa. Matalampitehoisen (2,0 / 163 hv) dieselmoottorin CO2-päästöt jäävät alle sadan gramman. Kyseessä on siis luokkansa taloudellisin nakuttaja, jos diesel-hybridejä ei lasketa mukaan. Samasta moottorista löytyy myös tehokkaampi 180-hevosvoimainen versio. Lisäksi bensiinipuolelta löytyy kaksi turboahdettua nelikkoa (200 hv / 240 hv) ja remmiahdettu kuutonen, joka valjastaa pedon 340 hevosvoimalla.
Ajettavuudeltaan XE on luokkansa eliittiä. Parasta antia on hyvin säädetty jousitus ja jäykkä korirakenne, joka tuo ajamiseen laadun leiman. Kiitos alumiinisten korirakenteiden auto on myös verrattain kevyt. Takavetoinen auto onkin ketterän ja kompaktin oloinen. Paketin viimeistelee hyvin säädetty sähköinen ohjaustehostin ja ZF:n valmistama 8-pykäläinen automaatti.
Koeajamamme 180 hevosvoimainen dieselmoottori sopii hyvin auton luonteeseen. Se tulee todennäköisesti haukkaamaan myös suuren osan mallin myynnistä. Vääntöä sitkeässä dieselmoottorissa on 430 Nm, joka saavutetaan jo lähes tyhjäkäynnin tuntumasta. Moottori tuntuukin jopa numeroitaan tehokkaammalta. Satasen vauhtiin auto pinkaisee 7,8 sekunnissa.
Ohjaamossa on melko tiivis tunnelma massiivisen kojelaudan ja matkustamon ympärille kietoutuvan kojelaudan takia. Etuistuimissa on kuitenkin erinomaiset säätövarat, joten pitkäkin kuljettaja viihtyy XE:n ratin takana. Takana on pidemmällä kaverille on polvet kiinni etupenkissä, joten tilat eivät ole XE:n vahvin osa-alue.
Pikku-Jagge on kokonaisuutena varsin onnistunut paketti, mutta voiko sitä enää kutsua aidoksi Jaguariksi? Allekirjoittaneen mielestä merkki on hävittänyt osan omasta identiteetistään. Laatuvaikutelma on kelvollinen, mutta isot puupaneelit ja hienot yksityiskohdat loistavat poissaolollaan. Muotoiluakaan ei voi varsinaisesti moittia, mutta se ei herätä samanlaista kunnioitusta kuin vanhat Jaguarit.
Galleria
Jaguar XE
Hinta alkaen 39 990 €
Hinta koeajoyksilö 45 471 € (20d Prestige Aut.)
Moottori 1999 cm3, R4 turbodiesel
Vaihteisto 8-vaihteinen, automaatti
Teho 132 kW (180 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 430 Nm / 1750–4200 r/min
0-100 km/h 7,8 s
Huippunopeus 228 km/h
Keskikulutus 4,2 l / 100 km
CO2-päästöt 109 g/km
Mitat Pituus 4672 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1416 mm, akseliväli 2835 mm
Omamassa 1565 kg
Tavaratila 455 l
---
Lue lisää Jaguarista:
Koeajo: Jaguar F-type AWD – kissa raapii nyt myös etutassuillaan
Koeajo: Jaguar XF – jouhevaa matkantekoa muttei hymyssä suin
Suomen kaikkien aikojen menestynein lentopalloilija joutui tyytymään Jaguariin
Markku Alén & Jaguar F-Type V8 S - Osa 1/2
Markku Alén & Jaguar F-Type V8 S - Osa 2/2