Jaguarin uusi XE on perinteiselle brittimerkille elintärkeä tuote, jonka on määrä haastaa keskikokoluokan premium-merkit tosissaan.
Tykkäsimme
- Jäykästä korirakenteesta
- Voimalinjastosta
Emme tykänneet
- Takatiloista
- Tunnepuolesta
Satsaukset malliin ovat kenties isoimmat mitä merkin historiassa on koskaan nähty. XE:tä varten on tehty kokonaan uusi pohjalevy, moottorit ja jousitusrakenne.
Isojen satsauksien takana on kiinalainen Tata Motors, joka osti Jaguarin vuonna 2008 Fordilta. Viime Huhtikuussa Jaguar Land Rover -yhtymä teki kaikkien aikojen myyntiennätyksen, joten näyttää siltä, että perinteinen brittimerkki on löytänyt hyvän kodin vaikeiden vuosien jälkeen.
Panostukset näkyvät ennen kaikkea uudessa moottoriteknologiassa. Matalampitehoisen (2,0 / 163 hv) dieselmoottorin CO2-päästöt jäävät alle sadan gramman. Kyseessä on siis luokkansa taloudellisin nakuttaja, jos diesel-hybridejä ei lasketa mukaan. Samasta moottorista löytyy myös tehokkaampi 180-hevosvoimainen versio. Lisäksi bensiinipuolelta löytyy kaksi turboahdettua nelikkoa (200 hv / 240 hv) ja remmiahdettu kuutonen, joka valjastaa pedon 340 hevosvoimalla.



