Mercedes-Benzin myydyin yksittäinen automalli on C-sarja. Yhteensä sedan- ja farmarimalleja myytiin globaalista vuonna 2017 yli 415 000 kappaletta.
Tykkäsimme
- Mukavuudesta
- Voimalinjan toiminnasta
- Laatuvaikutelmasta
Emme tykänneet
- A-pilarien ja peilien aiheuttamasta katveesta
- Takatilat varauksella
Hinta alkaen 42 246 €
Koeajoauto 64 122 €
Autojen mallisukupolven aikana nähdään välillä pienempiä ja välillä isompia päivityksiä. Mercedes uudisti C-sarjaa niin merkittävästi, että valmistaja itse puhuu jopa uuden sukupolven autosta.
Uudistus on laajin, mitä C-sarjan historiassa on koskaan tehty, vaikka pintapuolisesti se ei sellaiselta näytä. Kokonaisuudessaan auton komponenteista yli puolet on mennyt uusiksi. Isoimpiin uudistukseen lukeutuvat muun muassa uusi sähköjärjestelmä sekä uudet moottorisukupolvet. Uuden sukupolven 2,0-litrainen dieselmoottori on nähty jo aikaisemmin E-sarjalaisen keulalle, mutta kokonaan uutta teknologiaa esittelee 48-voltin sähköjärjestelmällä varustettu 1,5-litrainen bensakone, johon tutustuimme ensituntumien yhteydessä.
Ensituntumien jälkeen otimme lähempään tarkasteluun Suomessakin suositun dieselfarmarin. Pelkän käytännöllisyyden lisäksi farmari on yhä useammin lifestyle-valinta, joka helpottaa esimerkiksi harrastevälineiden kuljettamista. Ja toki oma vaikutuksensa on myös muotoilulla; farmarit ovat nykyisin varsin linjakkaita ilmestyksiä.
Sisällä C-sarjassa tunnelma on kohdallaan. Materiaalit ovat tyylikkäitä ja viimeistely laadukasta. Vakiona autossa on perinteinen mittaristo, jonka keskeltä löytyy 5,5-tuumainen ajotietokoneen näyttö, mutta tarjolla on ensimmäistä kertaa myös 12,3-tuumaisella näytöllä toteutettu mittaristo (n. 1 200 €). Tämä yhdistettynä Avantgarde-varustelusta eteenpäin tulevaan 10,25-tuumaiseen keskikonsolin näyttöön modernisoi C-sarjan ohjaamonäkymää merkittävästi. Näyttöjen lisäksi myös ohjauspyörä on päivitetty A- ja S-sarjalaisissa nähtyyn. Hetken istuskelun jälkeen ainoa harmittava seikka liittyy lähellä A-pilareita oleviin peileihin, jotka yhdessä muodostavat varsin ison katvealueen etuviistoon. Tämä on valitettavan yleinen ongelma, mutta aiheesta on nähty myös huomattavasti parempia toteutuksia.
Uusi 2,0-litrainen turbodiesel yhdessä 9-portaisen automaattivaihteiston kanssa on kerännyt kiitosta paitsi hienostuneisuudesta myös taloudellisuudestaan, eikä tämän koeajon myötä näihin näkemyksiin ole tulossa muutoksia. Moottori on todella hiljainen sisälle ja saksalaisessa moottoritieajossa jopa uutta bensakonetta hiljaisempi. Voimalinja toimii muutenkin kokonaisuutena aavistuksen hienostuneemmin kuin bensakoneinen versio. Auto etenee rauhallisessa ajossa pienillä kierroksilla väännön turvin, eikä vaihteiston toimintaa huomaa juuri muusta kuin kierroslukumittarista. Saksalaisella moottoritiellä kiihtyminen alkaa selkeästi hidastua noin 200 km/h nopeuksissa, mutta senkin nopeuden ylläpito sujuu vaivatta.
Ajettavuutensa osalta C-sarja ei tarjoa yllätyksiä. Koeajoauton lisävarusteinen ilmajousitus (n. 2 250 €) tuntuu hitailla nopeuksilla poikittaissaumoissa teräsjousitettuun verrattuna aavistuksen pintakovemmalta, mutta nopeuden noustessa alusta hoitaa tehtävänsä hienosti. Toisaalta säädettävällä iskunvaimennuksella varustettu alusta ei jättänyt juuri toivomisen varaa, joten ilmajousituksella saavutettava hyöty tuntuu vähäiseltä. Erot toki tulevat paremmin esille esimerkiksi peräkärryn ja raskaan lastin kanssa.
C-sarjalainen on kokenut merkittävän päivityksen tekniikkansa suhteen, mutta auton hienostunut tyyli on edelleen tallella. Enemmän auton kanssa aikaa viettäneet huomaavat nopeasti myös pienet materiaalipäivitykset, jotka tuovat lisää laadukkuutta arkipäivään. Sisarmallien tyyliin digitalisoidun ohjaamon myötä auto on ottanut myös harppauksen modernimpaan suuntaan. Hyvästä kokonaisuudesta on tehty selkeästi parempi, ja uudistunut C-sarjalainen tuntuu entistä enemmän Mercedekseltä. Se tuntuu jopa niin hyvältä, että E- ja S-sarjalaisten kannattaa olla tarkkana.
MIKÄ Merkittäviä päivityksiä kokenut Mercedeksen C-sarja.
KENELLE C-sarjan mallisto tarjoaa monipuolisuudessaan vaihtoehtoja moneen makuun.
AJETTAVUUS Mercedeksen uudistunut C-sarjalainen on tasapainoinen ja miellyttävä matkakumppani. Auto kääntyy kuljettajan pyynnöstä nöyrästi sisään ja ohjaus tarjoaa varsin miellyttävän vasteen sekä tunnon. Lisävarusteinen ilmajousitus pitää kallistelut kurissa myös vauhdikkaammassa etenemisessä olematta liian kova. Ainoastaan rauhallisissa nopeuksissa voisi löytyä aavistus lisää pintapehmeyttä.
SUORITUSKYKY E-sarjalaisesta tuttu 2,0-litrainen OM 654 -moottoriperheen jäsen on osoittanut kykynsä E-sarjan keulalla. 190-hevosvoimainen voimanlähde liikuttaa C-sarjalaista kevyesti, minkä lisäksi moderni moottori on osoittanut sekä taloudellisuutensa normien lisäksi myös käytännön ajossa. Uuden moottorin lisäksi C-sarjalaisessa nähdään ensimmäistä kertaa uusi 9-portainen automaattivaihteisto, joka osaltaan parantaa sekä suorituskykyä että taloudellisuutta.
TILAT C-sarjalainen tarjoaa miellyttävät oltavat etupenkkiläisillä. Tila on jaettu isommista malleista tuttuun tapaan kahteen osaan keskikonsolilla, jonka ylälaidasta löytyy aiempaa tyylikkäämmin sijoitettu ja lisävarusteena myös aiempaa isompi näyttö. Myös perinteisen mittariston paikalle on tarjolle näytöllä toteutettu näkymä. Takapenkillä keskimittainen istuu suhteellisen mukavasti, mutta nykypäivän tyyliin reisituki ja etupenkin alapuolelta löytyvä reisituki loppuvat ensimmäisenä. Tavaratilaa on tarjolla luokassaan normaali määrä ja laajennettavuus onnistuu helposti sekä takapenkin että peräkontin puolelta.
MALLISTO Pienimmät bensakoneet, C 160 ja C 180 ovat edeltäjästä tuttuja 1,6-litraisia. C 200 -mallin voimanlähteenä nähdään puolestaan uusi 1,5-litrainen EQ Boost -toiminnolla varustettu moottori (135kW (184 hv) / 280 Nm), C 300 on varustettu 2,0-litraisella bensaturbolla (190 kW (258 hv) / 370 Nm) ja perusmalliston huipulla on C 400, josta löytyy ahdettu 3,0-litrainen V6 (245 kW (333 hv) / 480 Nm). Lisäksi tarjolla on Mercedes-AMG C 43 4Matic, jonka voimanlähteenä toimii myös ahdettu 3,0-litrainen V6 (287 kW (390 hv) / 520 Nm). Dieselpuolella tarjolla on uusi OM 654 -moottoriperheeseen perustuva 1,6-litrainen (90 kW (122 hv) / 300 Nm) sekä kaksi tehoversiota 2,0-litraisesta moottorista (110 kW (150 hv) / 360 Nm, 143 kW (194 hv) / 400 Nm). Jälkimmäinen on tarjolla myös nelivetoisena 4Matic-versiona, minkä lisähinta kaksivetoiseen verrattuna on noin 3 500 euroa. Kaikkien moottorien parina toimii 9-portainen automaattivaihteisto. Varustelu on suhteellisen hyvä jo perustasolta pitäen sisällään muun muassa automaatti-ilmastoinnin, peruutuskameran, LED-ajovalot sekä auton avaimettoman käytön. Lisävarustelumahdollisuudet ovat Mercedeksen tapaan erittäin monipuoliset, ja auton räätälöintiin saa upotettua helposti euron jos toisenkin.
Mercedes-Benz C 220 d T Avantgarde
Polttomoottori 1 950 cm3, R4 turbo
Teho 143 kW (194 hv) / 3 800 r/min
Vääntö 400 Nm / 1 600-2 800 r/min
Vaihteisto 9-vaihteinen automaatti
Vetotapa Takaveto
0-100 km/h 7,0 s
Huippunopeus 233 km/h
EU-kulutus 4,8 l/100 km
CO2-päästöt 128 g/km
Mitat Pituus 4 702 mm, leveys 1 810 mm, korkeus 1 457 mm, akseliväli 2 840 mm
Omamassa 1 645 kg
Perävaunumassa jarruin 1 800 kg
Tavaratila 460-1 480 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Lue lisää uudistuneesta C-sarjalaisesta:
Ensituntuma: Isosti ja pienesti uudistunut Mercedes-Benz C-sarja