Kiinalainen Nio panostaa nopeasti vaihdettaviin akkuihin. Myös ranskalainen Renault on osoittanut teknologiaa kohtaan mielenkiintoa.
Renault harkitsee taas vaihdettavilla ajoakuilla toimivan automalliston esittelyä. Tavoitteena olisi valmistaa kustannuksiltaan alhaisempia sähköautoja pienemmällä akkukapasiteetilla, jotka voisi vaihtaa pikaisesti uuteen täyteen. Asiasta kertoo Financial Times.
Konsernin pääjohtaja Luca de Meo näkee lehden mukaan potentiaalisia hyviä merkkejä toimintaperiaatteessa, jossa sähköauton tyhjentyneet ajoakut voitaisiin vaihtaa ladattuihin tietynlaisella huoltoasemalla.
– Asiasta ei ole päätetty, mutta näen sen kiinnostavana mahdollisuutena, de Meo sanoi.
Lue myös: Onko tässä ensimmäinen maagisen rajan rikkova sähköauto? Osaa myös täysin autonomisen ajamisen – kaduilla jo vuoden päästä
Täysi akku vaihdettuna 10 eurolla
Renault ei jahkaile asian kanssa ensimmäistä kertaa. Sillä oli jo vuonna 2011 mallistossaan Fluence Z.E., jonka akut pystyi vaihtamaan kohtuullisella vaivalla ja nopeudella tuoreisiin. Tuolloin akunvaihtoprosessi ja sen vaatima huoltoverkosto todettiin kuitenkin ranskalaisyhtiössä liian kalliiksi.
De Meon spekulaatiot ovat kiinnostavia myös siksi, että Renaultin allianssi – johon kuuluu myös Mitsubishi, Infiniti ja Nissan – on juuri julkaisemassa uutta modulaarista ja skaalautuvaa sähköautorakennetta. Voisiko tähän kuulua mahdollisuus vaihtaa akkuja?
Fully Charged -julkaisun ja Green Car Reportsin mukaan kiinalainen sähköautovalmistaja Nio on jo saanut akunvaihdon toimimaan menestyksekkäästi. Sillä on yli 200 konttimaista vaihtopistettä kotimaassaan, ja laajentumisaikeita Norjaan.
Sen edustavan ja huippusuorituskykyisen ES8-katumaasturin täysikokoiset ja suurimmillaan 100 kilowattitunnin akut vaihtuvat täysiin omistajilleen – ainakin toistaiseksi – ilmaisena palveluna noin kolmessa minuutissa. Sähköineen täyden vaihtoakun kustannus on noin kymmenen euroa.