AKT torppasi bussialan sovintoesityksen ja lakko alkaa – samat prosentit kelpasivat kuorma-autoalalle

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT kuitenkin hylkäsi valtakunnansovittelijan tänään antaman bussialan sovintoesityksen. Työnantajien edustajat olisivat esitykset hyväksyneet. Linja-autoliikenteessä useita vuoroja jää ajamatta keskiviikosta lähtien.

Kun sopua ei syntynyt, AKT aloittaa yli viikon mittaisen lakon keskiviikkona aamuyöllä kello 03.

Linja-autohenkilökunnan lakko alkaa siis 1.3. ja päättyy 10.3. Vaikutukset ovat suuret niin kaupunkien paikallisliikenteessä kuin kaukoliikenteessä. Moni vuoro jää ajamatta.

Kuorma-autoalan sovintoesitys hyväksyttiin

Sen sijaan esimerkiksi kuorma-autoalan ja terminaalitoiminnan osalta lakko peruuntuu, koska niiden sovintoesitykset hyväksyttiin.

Valtakunnansovittelijan toimisto kertoi asiasta myös jo viestipalvelu Twitterissä.

AKT tiedotti olevansa näihin sopimuksiin tyytyväinen.

– Olemme tyytyväisiä sopimukseen. Se, mennäänkö sopimustasossa yli tai alle muiden alojen sopimusten, ei ole missään vaiheessa ollut AKT:n kannalta tärkein asia. Olennaista on, että pääsemme sopimukseen, joka jäsenillemme sopii.

– Olemme tyytyväisiä myös siihen, että työnantajan raskaat heikennystavoitteet saatiin torjuttua. Heikennystavoitteet sisälsivät työaikoihin, pekkasvapaisiin ja sosiaalimääräyksiin liittyviä heikennyksiä, AKT tiedottaa.

Hyväksyttyyn esitykseen kuuluu yhteensä neljä 1,5 prosentin yleiskorotusta palkkoihin. Kaksi korotusta maksetaan tänä vuonna ja kaksi ensi vuonna.

Bussialalla kiistaa työajoista

Linja-autoalan lakko voi päättyä jo aiemmin, jos sopu syntyy ennen lakon päättymispäivämäärää.

Toistaiseksi sopua ei kuitenkaan ole. AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko kertoi tuoreeltaan valtakunnansovittelijan toimistolla, että esimerkiksi työ- ja lepoajoista on kiistaa ja toistaiseksi sovintoeistys oli niiden suhteen riittämätön AKT:n mielestä.

– Suomessa on kuljettajapula ja kuljettajien työajat ovat suorastaan epäinhimillisiä, Kokko sanoi.

AKT:n mukaan linja-autoliikenteessä aikataulut ja työpaine ovat merkittävästi kiristyneet viime vuosina esimerkiksi kilpailutusten myötä. Työehdot eivät vastaa enää olosuhteita. Linja-autonkuljettajan työhönsidonnaisuusaika on 11,5 tuntia.

Myös linja-autoalalle esitettiin samoja yleiskorotuksia kuin kuorma-autoalalle eli neljä 1,5 prosentin korotusta kahden vuoden aikana.

Tästä voi päätellä, että bussialalla kiista koskee juuri työaikaoja, koska kuorma-autoalalla vastaavat prosentit hyväksyttiin. Työehtosopimukset ovat kuitenkin aina kokonaisuuksia, joten pelkästään sopivat palkankorotusprosentit eivät riitä.

Linja-autoalan lakon alkua ei voida enää estää.


Lue myös:

    Uusimmat