Bussilakko suistaa julkisen liikenteen kaaokseen – pääluottamushenkilö: "Tarvitsemme työhyvinvointia, sairaslomat ovat tapissa"

7:16img
Nobinan pääluottamusmies: Kuljettajien sairauslomat ovat tapissaan – lakolla haetaan paitsi rahaa myös työhyvinvointia.
Julkaistu 28.02.2023 17:12(Päivitetty 28.02.2023 19:13)
Toimittajan kuva

Tommi Forsman

tommi.forsman@mtv.fi

Linja-autoalalla alkaa lakko, joka vaikuttaa rajusti HSL-alueen liikenteeseen. HSL:n liikennesuunnittelija Esa Savola kertoo MTV Uutisille, että lakon piirissä olevat liikennöitsijät hoitavat normaalisti reilut 90 prosenttia alueen linja-autoliikenteestä.

Savolan mukaan matkantekoon kannattaa varata nyt runsaasti aikaa.

– Mikäli suinkin mahdollista, niin etätyöt ja kotiin jääminen, kimppakyydit. Sanoisinko, että normaalit keinot epänormaalissa tilanteessa, Savola summaa vinkit

HSL:n verkkosivuille päivitetään tietoa tilanteesta. Esa Savolan mukaan ainakin runkolinjojen bussien liikennettä yritetään pitää käynnissä, mikäli suinkin mahdollista.

Lue myös: Näin bussilakko lamauttaa liikenteen: katso oman paikkakuntasi tilanne

Korotuksia ja työhyvinvointia

– Toivon todella, että matkustajat ovat puolellamme. On ikävää, että he joutuvat kärsimään, mutta meillä ei näköjään ole muuta mahdollisuutta tällä hetkellä kuin mennä lakkoon, summasi tunnelmia iltapäivällä suuren liikennöitsijän Nobinan pääluottamushenkilö Markus Jokikokko.

Pääluottamushenkilön mukaan kuljettajat ovat edellisillä TES-kierroksilla joustaneet eikä lakonuhkia ole ollut.

– Tällä kierroksella tarvitsemme ennen kaikkea työhyvinvointia. Se on meille ehdoton edellytys. Sairaslomat ovat tapissa ja työnantajakin haluaa niitä jollain konstilla alaspäin.

Markus Jokikokon mukaan kuljettajan keskipalkka on käytännössä reilut 3000 euroa.

– Totta kai palkkatoiveemmekin ovat inflaation mukaisia, mutta nämä tuntuvat pieniltä asioita siihen nähden, millaisia vaatimuksia vastapuolella on.

Osa kuljettajista ei osallistu lakkoon. Pääluottamushenkilön mukaan lakkorintama voi rakoilla esimerkiksi maahanmuuttajataustaisten kuljettajien keskuudessa.

– Moni ei ymmärrä, mitä lakko on ja minkä takia se tulee. Monella kielitaito ei välttämättä ole paras mahdollinen, ja omassa kotimaassa lakkoja ei ole ollut. Totta kai he kuuntelevat työnantajaa ja sitä kautta tulee rikkureita.

– Olemme portilla joka varikoilla ja yritämme ystävällisesti valistaa, mitä lakko tarkoittaa, pääluottamushenkilö sanoo.

Linja-autohenkilökunnan lakko alkaa keskiviikkona kolmelta aamuyöllä.

Juttua muokattu kello 19.13 sen jalkeen kun varmistui, että sovintoesitys hylättiin ja lakko alkaa. 

Tuoreimmat aiheesta

Työtaistelut