Ainakin eteläisen Suomen talvi on ollut toistaiseksi täynnä kuraa, suolaa, rapaa ja loskaa.
Autoilijan kannalta kurainen ajokeli tarkoittaa jatkuvaa lasinpesunestesäiliön täyttörumbaa. Myös pyyhkijän sulat ja tuulilasin pinta kärsivät jatkuvasta hankauksesta ja talvirenkaiden pehmeisiin lamelleihin tarttuvat kivet sinkoilevat kiihdytys-, ohitus- ja kaistanvaihtotilanteissa tehden ikäviä jälkiä tuulilasiin ja maalipintaan.
– Erityisesti moottoritiellä ajaessani olen monesti ihmetellyt, miksi ohittavien autojen pitää siirtyä niin aikaisin takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle. Taakse jäävän, ohitetun auton tuulilasi kuraantuu turhaan, lasinpesunestettä kuluu ja kuljettajaa harmittaa, toteaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Ohittavan auton kuljettaja voi hyvin yksinkertaisella tavalla vaikuttaa siihen, ettei hän roiski kuraa tai kiviä ohittamansa auton päälle.
– Kun ohitat, aja ohituskaistaa, kunnes näet ohittamasi auton kokonaan taustapeilistä. Palaa vasta sen jälkeen takaisin oikealle kaistalle, Vesalainen neuvoo.
Palaa oikeanpuoleiselle kaistalle vasta, kun näet ohittamasi auton taustapeilistäsi (sisäpeili).
Vesalaisen antamaa ohjetta on helppo noudattaa moottoriteillä ja muilla ohituskaistallisilla tieosuuksilla. Sama asia on syytä pitää mielessä myös kaikkialla muualla ohitettaessa.
– Ohituspaikka on valittava niin, että vastaantulijan kaistalla ajaminen on turvallista riittävän pitkään. Näin ohitettava välttyy sekä roiskeilta että kiilaamisentunteelta, Vesalainen summaa.