Kysy Liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ja muut liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.
Vastaajana Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Miksi tuulilasit hajoavat nykyisin niin helposti?
Vastaus: Tuulilasi vaikuttaa ajamisen turvallisuuteen. Naarmuuntunut tai rikkinäinen tuulilasi häiritsee havainnointia autosta ulos – erityisesti ajettaessa haasteellisissa valaistusolosuhteissa, kuten pimeällä tai vasta-aurinkoon. Nykyautojen tuulilasit ovat myös osa kantavaa korirakennetta. Ne jäykistävät auton koria sekä ajettaessa että mahdollisessa onnettomuustilanteessa.
Autoteollisuuden tavoitteena taloudellisuus ja pienet päästöt
Autoteollisuus pyrkii tekemään autoista entistä kevyempiä. Näin auton massaa, polttoaineenkulutusta ja päästöjä saadaan pienemmiksi. Tuulilasien kohdalla tämä kehitys tarkoittaa sitä, että lasit ovat entistä ohuempia.
Samoista syistä autoihin ei nykyään asenneta roiskeläppiä. Näin saadaan pienennettyä myös ilmanvastusta ja auton valmistuskustannuksia. Tämä kuitenkin kostautuu renkaista pitkälle lentävinä kivinä. Suosittelenkin investoimaan omaan autoon roiskeläpät sekä eteen että taakse. Etuläpät säästävät oman auton kylkiä ja takaläpät puolestaan takana ajavan tuulilasia ja konepeltiä.
Suurempaan pintaan osumia tulee herkemmin
Nykyisten autojen tuulilasit ovat pinta-alaltaan suurempia kuin vanhempien. Kun lasipintaa on enemmän, siihen myös osuu kiviä herkemmin. Kivien lentämistä edesauttaa maamme tiestön huono kunto.
Nykyrenkaat keräävät kiviä herkemmin
Myös autojen rengaskoot ovat kasvaneet ja renkaat leventyneet entisajoista. Leveä, voimakkaasti uritettu tai lamelloitu rengas kerää kiviä itseensä herkemmin. Nopeuden kasvaessa kivet sitten sinkoilevat renkaasta.
Ajotapa ja auton käyttö
Myös liikennemäärien lisääntymisellä ja kuljettajien ajotavalla on vaikutusta. Omaa tuulilasia voi yrittää säästellä pitämällä riittävää turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin edellä ajavan nostattamat kivet ehtivät laskeutua takaisin tien pintaan sen sijaan, että osuisivat tuulilasiin tai konepeltiin.
Lasin naarmuuntumista voi ehkäistä uusimalla ja puhdistamalla pyyhkijänsulat säännöllisesti, käyttämällä tuulilasinpesunestettä runsaasti ja välttämällä lasin skrapaamista talvisaikaan. Skrapaamisen välttää parhaiten säilyttämällä autoa tallissa tai katoksessa. Toinen hyvä vaihtoehto on sulattaa jää käyttämällä sisätilanlämmitintä tai polttoainetoimista lisälämmitintä. Auton lasien on joka tapauksessa oltava puhtaat lumesta ja jäästä aina ennen ajoon lähtöä.
Autoilija voi ajotavallaan vaikuttaa myös siihen, ettei kiviä sinkoilisi kanssa-autoilijoiden tuulilaseihin. Esimerkiksi ohitustilanteessa, kannattaa paluu omalle kaistalle tehdä vasta siinä vaiheessa, kun näkee ohittamansa auton taustapeilistä. Myös rajut nopeuden ja suunnan muutokset ovat omiaan levittämään renkaiden lamelleja ja irrottamaan kiviä. Rajuja kiihdytyksiä ja hätäisiä ohjausliikkeitä on näin ollen syytä välttää.