Tuulilasin naarmut häiritsevät erityisesti ajettaessa pimeällä ja aurinkoa vasten.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen listasi MTV Autot -toimituksen pyynnöstä vinkit, joiden avulla tuulilasi pysyy priimakunnossa. Mukana on myös asioita, jotka tekemällä tuulilasille voi aiheuttaa vahinkoa.
1. Tuulilasi tulisi puhdistaa säännöllisesti molemmin puolin. Mikäli lasi on huurtunut, sitä ei saisi pyyhkiä vaan huurteen pitäisi antaa poistua puhaltimen avulla. Pyyhkimisestä tahtoo aina jäädä likaiset jäljet tuulilasiin, jotka korostuvat, kun edestäpäin tulee valoa.
Erityisesti kädellä pyyhkimistä on syytä välttää – varsinkin kämmenpuolella. Ihmisen kämmenellä ja sormien alapinnalla on aina rasvaa, mikä jättää jälkensä tuulilasiin. Äärimmäisessä hätätilanteessa huurretta voi pyyhkiä kämmenselällä, jossa rasvaa on vähemmän.
2. Naarmuuntumista voi ehkäistä välttämällä skrabaamista. Tämä onnistuu säilyttämällä autoa katoksessa tai käyttämällä sisätilanlämmitintä tai polttoainetoimista lisälämmitintä, joka lämmittää myös sisätilat.
Mikäli lasia joudutaan skrabaamaan, pitäisi lasin olla puhdas. Likaisen lasin skrabaaminen tai likaisella skraballa skrabaaminen ovat omiaan aiheuttamaan naarmuja. Tärkeää kuitenkin on, että auton kaikki ikkunat on tavalla tai toisella puhdistettu jäästä ennen liikkeelle lähtöä.
3. Ajon aikana naarmuja aiheuttavat kuluneet tai likaiset tuulilasinpyyhkijän sulat. Myös hyvillä sulilla saa aikaan naarmuja, jos niitä käyttää lasin ollessa likainen tai kuiva. Älä siis säästele lasinpesunestettä vaan huolehdi, että päästät lasille riittävästi nestettä aina ennen pyyhkimistä. Lasinpesunestesäiliötä ei siis saa päästää tyhjäksi eikä neste saa olla niin laimeaa, että se jäätyy.
Joissakin uudehkoissa autoissa tuulilasinpyyhkijän sulat ovat ala-asennossa konepellin reunan alla. Näin saadaan pienennettyä ilmanvastusta ja ajomelua. Jotta tällaiset sulat saa nostettua irti lasista, pitää ne ensin katkaisijasta painaa pystyasentoon. Kun Sulat on laskettu takaisin kiinni lasiin, pitää ne taas katkaisijasta painaa takaisin ala-asentoon. Tämä toiminto on omiaan lisäämään tuulilasin naarmuuntumista, koska se aiheuttaa turhia pyyhkäisyjä kuivalla lasipinnalla.