Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.
Kysymys: Miksi auton ikkunat ovat koko ajan huurussa ja mitä asialle voi tehdä?
Vastaus: Kosteus tiivistyy lasien sisäpinnoille huurteeksi. Oikealla toiminnalla huurtumista voi kuitenkin ehkäistä ja huurteen poistumista nopeuttaa.
Auton säilytyspaikalla on olennainen vaikutus sen ikkunoiden huurtumiseen: talli, halli tai katos helpottavat aamuisia liikkeellelähtöjä.
LUE MYÖS: Miten koirasi matkustaa autossa? Väärä tapa voi olla kohtalokas sekä lemmikille että sinulle
Jos autoa on pakko säilyttää ulkona, on auton sisätilojen esilämmitys tehokas keino huurtumisen ehkäisemiseksi. Sisätilanlämmitin sekä polttoainetoiminen lisälämmitin lämmittävät ja kuivaavat auton sisäilmaa. Kun kuljettaja ja matkustajat tulevat valmiiksi lämpimään autoon, ei huurtumista tapahdu yhtä rajusti kuin kylmään autoon tultaessa.
Puhdista tuulilasi – myös sisäpuolelta
Myös ikkunoiden sisäpinnan säännöllinen puhdistus on tärkeä toimenpide huurtumisen ehkäisemiseksi. Kosteus tarttuu lasiin sitä herkemmin, mitä likaisempi se on. Lisäksi lasipinnalla oleva huurre korostaa likaa ja huurre myös poistuu hitaammin likaisesta lasista.
Ikkunoiden sisäpintojen likaantumisnopeuteen voi vaikuttaa. Tupakointi autossa muodostaa rasvaisen kalvon lasin sisäpintaan. Kalvo taas tarjoaa otollisen kiinnittymisalustan muille epäpuhtauksille.
Pyri estämään lumen pääsy autoon sisälle
Lasien sisäpintojen huurtuminen johtuu usein siitä, että auton sisällä on ylimääräistä kosteutta. Tämä voi vanhemmissa autoissa johtua kumitiivisteiden hapertumisesta, mutta uudemmissa autoissa kosteus kulkeutuu autoon sisälle varsin usein kuljettajan ja matkustajien mukana.
Talvella on tärkeää, että huomaa pyyhkäistä lumet pois auton katolta, oven kohdalta, ennen oven avaamista. Mikäli näin ei toimi, putoaa oven päällä olevat lumet autoon sisälle – yleensä kuljettajan tai matkustajien penkille. Olisikin hyvä, että ensin pyykäistään lumet yhden oven päältä, jonka takaa löydetään lumiharja. Sen jälkeen harjataan auto kokonaan lumesta ennen kuin muita ovia avataan.
Lunta kulkeutuu autoon myös vaatteissa ja kengissä. Vaatteista tulisikin puristella lumet pois aina ennen autoon menoa. Lisäksi on syytä pitää mielessä, että autoon kuuluu istua – ei astua. Kun penkille on istahdettu sivuttain, jalat vielä auton ulkopuolella, voi kenkiä hakata toisiaan vasten, jotta ylimääräiset lumet putoavat auton ulkopuolelle. Jos autoon mennään astumalla, kulkeutuu kenkien mukana paljon lunta jalkatilaan. Osa ihmisistä tosin potkii lumet pois kengistä auton kynnyskoteloon, naarmuttaen samalla auton maalipintaa.
LUE MYÖS: Kuka rakensi giljotiinin Kehä ykköselle? – "Hengenvaarallinen järjestely, jatkossa ajan eri reittiä"
Autoon sisälle päässyt lumi sulaa jalkatiloihin. Jalkatiloissa lilluva sulamisvesi paitsi lisää huurtumista, myös jäätyy auton taas jäähtyessä. Kun kuljettaja sitten lähtee liikkeelle kylmällä autolla, saattaa jalka luiskahtaa polkimelta kriittisessä tilanteessa, kun kantapäiden alla oleva matto onkin jäässä.
Vaihdata raitisilmansuodatin säännöllisesti
Raitisilmansuodatin tulisi vaihtaa säännöllisesti – mielellään jokaisen huollon yhteydessä. Liian vanha suodatin vettyy ja tukkeutuu, jolloin kosteaa ilmaa, kaikkine epäpuhtauksineen, suorastaan puhalletaan autoon sisälle.
Myös ilmanottoaukkojen päällä olevat kosteat lehdet, lumi tai jää on omiaan lisäämään auton sisätilojen kosteutta. Siksi onkin tärkeää, että auton päältä pyritään aina puhdistamaan kaikki lumet ja jäät. Aika-ajoin saattaa olla tarpeellista myös sulatella autoa lämpimässä pysäköintihallissa.
Opettele lämmityslaitteen tehokas käyttö
Takavuosina oli päivän selvää, että auton ikkunoiden huurtuessa lämmityslaitteen puhaltimen nopeutta nostettiin, ilmanvirtaus suunnattiin laseille ja lämmönsäätö käännettiin punaiselle. Näin automaatti-ilmastointien yleistyttyä nämä vanhat huurteenpoiston perusteet ovat monelta unohtuneet. On totuttu siihen, että järjestelmä hoitaa kaiken kuljettajan puolesta – automaattisesti.
Suosittelen kuitenkin tutustumaan auton käyttöohjekirjaan. Tiedän, se on paksu kuin Sinuhe Egyptiläinen. Siellä on kuitenkin ohjeistettu, miten juuri sinun autosi automaatti-ilmastointi saadaan kytkettyä tehokkaimpaan mahdolliseen huurteenpoistomoodiin. Yleensä tämä onnistuu yhdellä napin painalluksella.
Automaatti-ilmastointi kytkee huurteenpoistoasennossa myös ilmastointilaitteen päälle. Tämä nopeuttaa huurteen poistumista. Joissakin autoissa ovat myös lämmitysvastukset tuulilasissa ehkäisemässä ongelmaa. Vastaavasti takalasinlämmitin on tehokas tapa poistaa huurre takalasista, yhdellä napinpainalluksella.
Mikäli tuntuu, että auton ikkunat ovat koko ajan huurussa eikä helpotusta meinaa löytyä, tulee varmistaa, ettei sisäilmankierto ole vahingossa jäänyt päälle. Sen tarkoitus on estää huomattavasti saastuneen ulkoilman pääsy auton matkustamoon, kun ajetaan tunnelissa tai suurkaupungin ruuhkassa. Jos sisäilman kierto jätetään päälle pidemmäksi aikaa, “käytetty” ilma paitsi edesauttaa huurtumista, myös väsyttää ja heikentää kuljettajan tarkkaavaisuutta.
Myös peilien huurtuminen saattaa yllättää – ennakointi avainasemassa
Yksi tyypillinen paikka, missä erityisesti näin talvisaikaan huurtuminen helposti yllättää kuljettajan, on lämmin pysäköintihalli. Kun pakkasesta ajetaan lämpimään halliin, auton sivupeilit huurtuvat todella nopeasti. Viisas kuljettaja tiedostaa ongelman ja kytkee peilien lämmityksen päälle jo jonkin verran ennen pysäköintihallin ajoa. Näin huurtuminen pystytään ehkäisemään ja havainnointikyky myös hallissa sisällä säilytetään.