Jos tuulilasi ei puhdistu kunnolla, ei syy ole välttämättä sulissa – tästä tiedät, että on oikeasti aika hankkia uudet pyyhkimet
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.
Kysymys: Mistä tietää pyyhkijänsulkien olevan vaihtokunnossa? Entä miten löydän oikeanlaiset sulat omaan autooni?
Vastaus: Hyvät pyyhkijänsulat parantavat kuljettajan havainnointimahdollisuuksia huonoissa olosuhteissa ajettaessa. Sulat tulisikin uusia säännöllisesti parhaan mahdollisen pyyhintätuloksen varmistamiseksi.
Viitteitä sulan tulemisesta elinkaarensa loppupäähän ovat tyypillisimmin tuulilasin pintaan jäävät kalvo tai raidat.
Huomiota kannattaa kiinnittää myös sulan liikkeestä kuuluvaan pyyhintä-ääneen. Hyväkuntoinen, laadukas sulka on äänetön eli jos pyyhintäliike aiheuttaa korvia viiltävää narinaa, kannattaa sulkien päivittämistä harkita.
Mikäli sulkia ei uusita ajoissa, saattavat ne pahimmillaan revetä. Revettyään sulat muuttuvat lähinnä vedenlevittimiksi ja vaurioittavat pahimmassa tapauksessa tuulilasia pysyvästi.
Huono pyyhintätulos ei aina välttämättä johdu sulista
Lasin pintaan jääville kalvolle tai raidoille voi löytyä jokin muukin aiheuttaja kuin huonot sulat. Tällöin sulkien vaihtaminen saattaa olla turhaa, koska uudetkin sulat pyyhkisivät todennäköisesti lähes yhtä huonosti.
Olen aika-ajoin kokeillut erilaisia tuulilasin pinnoiteaineita, joilla kerrotaan olevan pyyhkijänsulkien käyttöikää pidentävä vaikutus. Tätä on perusteltu pyyhkijöiden käyttötarpeen vähenemisellä. Omat kokemukseni näistä aineista ovat kuitenkin varsin huonoja. Käytännössä aineella käsitellystä tuulilasista vesipisarat poistuvat kunnon sateella riittävän nopeasti vasta moottoritienopeuksissa, jota harvoin on edes sadekelillä turvallista ajaa. Pyyhkijöitä siis joutuu joka tapauksessa käyttämään. Lasin pinnassa olevan kalvomaisen pinnoitteen vuoksi pyyhkijän sulka ei pyyhikään hyvin vaan jättää lasin pintaan ikävän vetisen kalvon. Toki näissä pinnoiteaineissa on varmasti eroja, mutta itse en ainakaan voi suositella ainuttakaan kokeilemistani tuotteista. Ne pikemminkin heikentävät kuin parantavat näkyvyyttä autosta ulos.
Mikäli lasin pintaan piirtyy raitoja, kannattaa tutkia, johtuvatko ne kiveniskemän tai lasiin tiukasti kiinni pinttyneen epäpuhtauden pyyhkijänsulkaan aiheuttamasta nosteesta. Ensimmäisessä tapauksessa apua saa usein lasin vaihdosta tai korjauksesta ja jälkimmäisessä taas lasin ulkopinnan huolellisesta puhdistamisesta.
Toki epäpuhtauksia voi olla myös sulan pinnassa. Sulkaa puhdistettaessa sulkapyyhkeillä tai rätillä on oltava todella varovainen: Huolimaton puhdistaminen saattaa vaurioittaa sulkaa tai pahentaa siinä jo olemassa olevaa vauriota.
Oikeanlaisten sulkien valinta
Mikäli sitten päätyy siihen, että huono pyyhintätulos johtuu sulista, on syytä lähteä sulkakaupoille. Sulkaa valittaessa on olennaista, että sen pituus on oikea ja että siinä oleva kiinnityssysteemi mahdollistaa kiinnityksen juuri siihen autoon, mihin sulka on tarkoitus asentaa.
Yleensä varaosaliikkeissä on parhaiten saatavilla asianmukaiset luettelot siitä, mikä sulkamalli soveltuu mihinkin autoon. Yhä useammassa liikkeessä nämä luettelot alkavat olla sähköisiä, mikä helpottaa hakuprosessia ja koko asiointia. Sulkaa etsittäessä olennaiset tiedot ovat auton merkki, malli, vuosimalli, korimalli sekä se, onko kyseessä kuljettajan vai matkustajan puoleinen etusulka vai kenties takasulka. Osassa liikkeitä haku on mahdollista tehdä myös auton rekisterinumeron perusteella.
Oikeiden sulkien valinta on tärkeää, koska vain tietyn mittainen sulka toimii suunnitellusti juuri kyseisen automallin tietyllä paikalla. Liian pitkä sulka nousee pois lasilta, jolloin se ei pyyhi suunnitellusti, kuluu nopeammin ja vaurioittaa maalipintaa. Lisäksi liian pitkä sulka saattaa takertua kiinni toiseen pyyhkijänsulkaan tai -varteen vaurioittaen niitä ja pahimmassa tapauksessa myös pyyhkijöiden moottoria. Liian lyhyt sulka puolestaan jättää tuulilasia puhdistamatta, jolloin havainnointi autosta ulos vaikeutuu.
Sulan pituuden lisäksi kannattaa ennen ostopäätöstä vielä varmistaa, esimerkiksi usein sulkapaketin takana olevasta asennusohjeesta, että kyseinen sulka on kiinnitettävissä juuri oman auton pyyhkijänvarsiin. Varmistus edellyttää, että autoilija tietää oman autonsa kiinnityssysteemin - valitettavasti saman automallin eri yksilöissäkin voi olla eroja. Osassa sulkapakkauksia saattaa olla mukana sovitekappaleita, joita vaihtamalla kiinnittäminen omaan autoon mahdollistuu.
Sulkien vaihtaminen
Kun sulkaa ryhtyy vaihtamaan, on syytä tutustua sekä auton käyttöohjekirjaan että sulkapaketin ohjeisiin.
Osassa autoja tuulilasinpyyhkimet ovat osittain konepellin reunan alla, jolloin niiden irti nostaminen lasin pinnasta ei onnistukaan normaalisti. Tällaiset pyyhkijät onkin käännettävä huoltoasentoon ennen sulkien vaihtoa. Usein huoltoasentoon kääntäminen tehdään painamalla tai nostamalla pyyhkijöiden viiksikatkaisinta heti sen jälkeen, kun auton virta on sammutettu. Vastaavasti sulat saadaan palautettua takaisin ajoasentoon painamalla pyyhkijöiden viiksikatkaisinta virran kytkemisen jälkeen.
Monella sulkavalmistajalla on myös YouTube -videoita, joissa asennustavat erilaisiin pyyhkijänvarsiin on esitetty huomattavasti havainnollisemmin ja selvemmin kuin sulkapaketin mustavalkoisissa ohjekuvissa. Sulan oikean kiinnityksen lisäksi on tärkeää huomioida sen oikea asennussuunta, jotta sulka pysyy kiinni lasin pinnassa ja pyyhkii suunnitellusti.
Mikäli vaihtotyö tuntuu hankalalta ja epäröit tehdä sen itse, kannattaa sulat vaihdattaa varaosaliikkeessä tai korjaamolla.
Sulkien käyttöikään vaikuttaa monta muuttujaa
Sulkien käyttöikään pystyy vaikuttamaan monella tapaa: Olennaista on huolehtia siitä, ettei pyyhkijöitä tulisi liikuteltua kuivalla lasilla. Tämä kuluttaa paitsi sulkia – myös naarmuttaa tuulilasia. Lasinpesunestettä ei siis kannata säästellä.
Valitettavasti pyyhkijänsulkien huoltoasentoa käytettäessä kuivaa lasia tulee kuitenkin väistämättä pyyhittyä. Tämän vuoksi en itse nostakaan omien autojeni pyyhkijänvarsia ylös talviöinä sulkien jäätymisen ehkäisemiseksi – sen sijaan sellaisilla autoilla, joissa pyyhkijänvarret ovat nostettavissa pystyyn suoraan lepoasennostaan, tämä on varsin järkevä toimenpide: irti tuulilasista nostetut pyyhkijänsulat eivät jäädy lasin pintaan.
Paras tapa irrottaa tuulilasiin kiinni jäätyneet pyyhkijänsulat on sulattaa ne irti esimerkiksi tuulilasinlämmittimen, polttoainetoimisen lisälämmittimen tai auton sisätilanlämmittimen avulla – siis lämmittämällä auton sisätilat ja siinä samalla myös tuulilasia. Mikäli tämä ei ole mahdollista, kannattaa lasiin kiinni jäätyneet sulat irrottaa varovaisesti jääskravan avulla.
Uusimmat
-
00:14
Pentagon paljasti uutta tietoa Venäjän ohjuksesta – Putin: "Ei keinoja torjua"
-
23:24
DR: Merikaapelien hajottamisesta epäillyn laivan ankkuri näyttää vaurioituneen
-
22:48
Kehonrakennuslegendan uhrauksilla raju hinta – Ronnie Coleman, 60, julisti, mitä tulee tapahtumaan
-
22:09
Suomen ja Saksan välisen merikaapelin korjaamisesta uutta tietoa
-
21:50
Ville Peltonen käski HIFK:n ”peilin eteen” – näin Liigan kärkijoukkue reagoi
-
21:48
Junaliikenne meni Jarista täysin sekaisin – tällainen tunnelma oli Helsingissä
-
21:39
Vaara ohi Rovaniemellä – rakennus paloi lähellä rautatieasemaa
-
21:38
Sylvester Stallonelta tuju väite Mike Tysonin ja Jake Paulin ottelusta
-
21:30
Kaukojunissa ja lennoissa pahoja myöhästymisiä, sähköttä yli 16 000 – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
21:27
Susijengille kuonoon Espoossa – "En usko, että kukaan heittää tahallaan ohi"
-
21:18
Lumelle voi sanoa pian heipat – ennusteessa vihiä jouluviikosta
-
21:15
Laulaja Jippu muistelee omaa TTK-taivaltaan – yksi asia nousi erityisen suureksi haasteeksi
-
21:05
Diandralle kutsu Linnan juhliin: "Suunnaton ilo ja kunnia"
-
21:00
Venäjä halusi välttää ydinsodan mahdollisuuden: Varoitti Yhdysvaltoja kokeellisesta ohjushyökkäyksestä Ukrainaan
-
20:53
Perttu Hyvärinen syrjään: "Huonompia uutisia"
-
20:42
HIFK:n maalissa pelottava käänne – huimavireinen Iiro Pakarinen koki kovia
-
20:41
Jari kaatoi useita kymmeniä puita hautausmaalla – kaksi erikoisen onnekasta sattumaa
-
20:29
Autoilija, älä erehdy pitämään tätä pelkkänä kosmeettisena haittana – korjaa nopeasti
-
20:18
Leo Komarovin hermot kireällä Nordiksella – yksi kyseenalainen ele oli liikaa
-
20:10
Jari-myrskystä useiden miljoonien lasku sähköyhtiöille
-
Lataa lisää