Suomalaismiehellä myynnissä oleva Skoda ei missään nimessä ole sieltä kauneimmasta tai edes hyväkuntoisimmasta päästä tarjontaa. Sen myynti-ilmoitus on kuitenkin puhdasta kultaa ja kilohinta enemmän kuin kohdallaan.
– Nyt on myynnissä siis todellinen yksittäiskappale niin ulkonäöltään kuin ominaisuuksiltaan. Harvoin jos koskaan auton ulkonäkö ja ominaisuudet osuvat näin hyvin yksiin!
Näin sanailee espoolainen Aleksi Joensuu, joka laati keskiviikkona Nettiauto-palstalle myynti-ilmoituksen vuosimallin 1999 Skoda Feliciastaan.
"Elämää nähnyt" on tämän auton kohdalla vähättelyä, sillä täysi-ikäisyyden kynnyksellä oleva Skoda on rehellisesti sanottuna aivan järkyttävässä kunnossa.
– Auton kunto on varmasti kehkeytynyt pitkäjänteisen laiminlyönnin, hyvähenkisen maaseututyypillisen autopuoskaroinnin ja nyrkkipajameiningin yhdistelmänä, mitä perinnettä olen tietysti ylpeänä jatkanut, Joensuu kehaisee MTV Autoille.
"Tuokaa kaikki vanhat kilikalipurkkinne"
Joensuu ei säästele sanojaan parjatessaan 75-hevosvoimaisen kulkineensa ominaisuuksia, vaan kirjoittaa, että tämän auton kasvoissa arpikin on kaunistus.
– En tiedä, olenko koskaan nähnyt autoa, jolla olisi ajettu vain tämä noin 210 000 kilometriä vuoden 1999 jälkeen, ja joka silti olisi näin hälyttävän hirveässä kunnossa.
– Mutta toisaalta laskeskelin pikaisesti että vastaavantehoisen uuden Skoda Fabian hinnalla näitä saisi noin 71 kappaletta, ja surkeahan sekin on, Joensuu kertoo.
– 200 euroa autosta jolla olen matkannut jo 10 000 kilometriä ilman yhtään tiellejättöä on minusta aikamoinen saavutus, ja siihen nähdenhän sen kunto on erinomainen.
Katsastusmiehen kettuiluista huolimatta auto sai leiman viime kesänä. Joensuun mukaan heittämällä.
– Kun sanon heittämällä, tarkoitan että maksimimäärällä huomautuksia. Huomautuksista mitään ei ole korjattu.
Keulaan aiemmin sijoitetusta "puukkosahalla veistetystä hopeisesta falloksesta" Joensuu on kuitenkin joutunut luopumaan liikenneturvallisuussyistä.
– Se lienee jonkin verran laiton, ja lisäksi väistämättäkin täytyy ajatella, miten ruma tapa lähteä olisi tulla jalankulkuylityksen kohdalla riemunkirjavan Skodillacin hopeisen puupeeniksen lävistämäksi. Ei ole kaunis mielikuva, Joensuu kirjoittaa.
Kuin pisteenä iin päällä, on Felicia viimeistelty tyyliin sopivin maalauksin ja iskulausein.
– Muistatteko kultaisen kesän vuonna 2016? Se oli muun muassa sitä aikaa, kun Trump oli juuri valittu republikaanien presidenttiehdokkaaksi, ja tuntui siltä, että elämme yhdessä isossa vitsissä? Siltä se silloin tuntui. Silloin kaikki oli paremmin. Oli sitä paitsi kesäkin. Tuolloin tuntui hauskalta ajatukselta sanoa 200 hengen kesäbileille että "tuokaa kaikki vanhat kilikalipurkkinne niin katsotaan mitä saadaan aikaan"! Ja kyllähän sitä aikaan saatiin. Auto on kauttaaltaan koristeltu mitä ilahduttavimmilla teoksilla.
Mykistävä vikalista
Niin vaikea kuin sitä onkin uskoa, vakuuttelee Joensuu, että auto käynnistyy, liikkuu, eikä ole jättänyt tielle kertaakaan.
Tässä joitain poimintoja auton ilmoituksessa olevasta "kuntokartoituksesta":
– Jäähdytysjärjestelmä on, jos nyt ei totaalisen luhistunut niin ainakin erittäin heikko. Käytännössä, jos autolla ajaa hitaammin kuin neljääkymppiä, lämmöt alkavat singahtaa ylös.
– Takaluukun lukon palautusjousi on rikki. Tai joku sellainen. Takaluukun saa kuitenkin kiinni tekniikalla joka on yhdistelmä tuuria, taitoa, voimaa ja väkivaltaa. Joskus se menee ihan ekalla kerralla, ajoittain (varsinkin pakkasella) luukun kiinni saaminen saattaa vaatia joitakin kymmeniä hakkauskertoja. Tätä on hauska tehdä kolmelta aamuyöstä vantaalaisen kerrostalotaloyhtiön sisäpihalla.
– Keskuslukitus on olemassa, ja se toimii oikealta vasemmalle muttei vasemmalta oikealle, siten, että kuskin ovesta avainta kääntämällä aukeavat/sulkeutuvat kuskin ovi ja vasen takaovi, mutta eivät oikean puolen ovet. Oikealta puolelta apparin oven napista kuitenkin sulkeutuvat ja avautuvat kaikki ovet paitsi oikea takaovi. Jos siis sulla on apukuski ajossa, joudut joko odottamaan autossa että hän nousee ulos ja sulkee oven, ja sitten painamaan apparin oven lukkoon jolloin kaikki ovet lukittuvat. Kuskin ovi kannattaa ennen sitä avata, jotta pääset itse vielä ulos avaamatta ovia uudelleen. Jos taas apukuski itse haluaa lukita ovet, hän joutuu avaamaan apparin takaoven lukon, sulkemaan etuoven, avaamaan takaoven, painamaan etuoven lukitusnappia sisäkautta ja sitten lukitsemaan takaoven. Tässä vaiheessa vituttaa huomata että avaimet jäivät virtalukkoon ja ovat nyt lukitussa autossa.
– Vasemman etulyhdyn pesijä on rikki mitä hauskimmalla tavalla! Pissapoikaa suhauttaessa pesijä ampuu pesunestettä iloisessa 2,5m korkuisessa kaaressa etuviistoon. Sillä voi siis esimerkiksi pestä valoissa edellä ajavan auton takalasin, tai isommissa nopeuksissa takanakulkevan moottoripyöräilijän ajovarusteet!
– Takalasin pissapoika tosin toimii aina. Se onkin sitten surullinen näky kun pyyhkijä ei...
Yllä listattujen vikojen lisäksi Joensuu huomauttaa, ettei vaihteistossakaan ole kaikki aivan kunnossa.
– Vaihdekeppi on kuin heiluttaisi dildoa hattarakulhossa.
Parkkikiekkopalapeli kaupan päälle
Joensuu kertoo, että autosta tehtiin heti ilmoituksen laittamisen jälkeen sadan euron tarjous.
– Ostaja kertoi, ettei ollut pieneltä ruudulta pystynyt lukemaan ilmoitusta ja kysyi onko siinä isompia vikoja. Kieltäydyin myymästä ennen kuin on lukenut isolta ruudulta koko ilmoituksen alusta loppuun, Joensuu naurahtaa.
Mikäli alkaa näyttää siltä, että pyyntihintaa ei kukaan ole valmis maksamaan, on Joensuulla hihassaan vielä lisää ässiä.
– Ensimmäisenä vauhdittajana ajattelin tarjota lisäkannustimeksi, että kaupan päälle tulee itse koottava palapeliparkkikiekko. Tossa on siis pysäköintikiekko kolmessa osassa rikki ja sen joutuu joka saatanan kerta kokoamaan itse kojelaudalle. Mutta en ole nähnyt mitään syytä korvata, koska kukas nyt tuollaisesta hauskasta puzzlepelistä luopuisi?
– Lisäksi mulla on vielä tallella kissanhiekkasäkki, jota edellinen omistaja oli pitänyt takakontissa toiveena, että se imisi takapenkille tihkuvaa kosteutta jotenkin pois. Lienee sanomattakin selvää että ystäväni on ns. optimisti.
Joensuu kertoo myös laskeneensa, että auton kilohinnaksi muodostuisi 200 euron hinnalla noin 0,19 euroa.
– Sillä ei saa kaupasta varmaan edes mitään syötävää. Ehkä joskus olen nähnyt kaalia niin halvalla, notkeasanainen Joensuu vinkkaa.
***
0:45