Suomalainen autokulttuuri on kieroutunut vuosien saatossa; syyllinen on autojen hintoja nostava autovero, joka ruokkii jo muutenkin tämän kansan kateellista luonnetta.
Tykkäsimme
- äänistä
- takavedosta
- sopivan vähättelevästä olemuksesta
- kanssa-autoilijoiden reaktioista
Emme tykänneet
- no eihän se kovin käytännöllinen tietenkään ole
Hinta alkaen 82 308 €
Sain käsiini BMW M2:n pitkäksi viikonlopuksi Sveitsissä, jossa sen hinta alkaa 69 900 Sveitsin frangista eli noin 64 200 eurosta. Hintaero Suomeen on siis lähes 20 000 euroa. Ja alle 65 000 euroa ei kuulosta vielä kovin pahalta, varsinkin kun huomioidaan sveitsiläisten ostovoima. Kyseessä ei siis todellakaan ole mikään ”öky”auto.
Yllätyin kuitenkin nopeasti siitä, miten paljon reaktioita M2 synnytti. Ujo suomalaismies oli kovilla, kun auto keräsi paljon enemmän huomiota kuin mitä etukäteen oletin.
Ensin minua lähestyi huoltoasemalla parikymppinen nuori, joka kysyi, saako hän ottaa itsestään selfien M2:n kanssa. Ok. Mikäs siinä. Jos näin halvalla huvilla päivä pelastuu, hienoa. Ja minä kun luulin, etteivät autot kiinnosta enää nuorisoa…
Seuraava autoa ihasteleva oli keski-ikäinen liikemies, joka seisoi M2:n edessä hurmaantuneena kaupan parkkipaikalla. Hän ei tiennyt täysin tarkkaan, mikä BMW oli kyseessä, mutta joku auton muodoissa ja olemuksessa kiehtoi klassikko-Porschella ajavaa miestä.
Kolmas tuttavuutta hieromaan tullut oli jo jonkin aikaa elääkkeellä ollut harmaahapsi, joka tuli kyselemään autosta pesukadulla. Kommentit kokemuksista kiinnostivat charmanttia herraa kovasti. Hän ajoi itse 3-sarjan farkkua, mutta M2 oli kuulemma jo tilattu ja saapuisi parin viikon päästä. Oho.
Ja viimeisimmät kontaktit tulivat sitten syheröisiltä vuoristoteiltä, jonne vein M2:n pienelle ulkoilulenkille. Serpentiinit olivat aurinkoisena kesäpäivänä täynnä motoristeja, ja aika moni näytti M2:lle spontaanisti peukkua: suurimmat fanit ajoivat jopa aivan auton viereen, jotta varmasti huomaisin peukun näyttämisen. Vau.
Tähän ei ole Suomessa tottunut, harvoin sitä kukaan tulee kehumaan, miten hieno auto alla on. Pikemminkin mulkoillaan kulmien alta, aivan kun hienolla autolla ajamisessa olisi jotain pahaa. Ja siksi suomalaisen selkärankaan on iskostunut se tunne, että hyvällä autolla ajamista pitäisi hävetä – ellei sen hankinta ole jollain järkisyillä perusteltavissa. Itsensä palkitseminen, tai mielihyvän hakeminen auton ratista eivät kuulu suomalaiseen autokulttuuriin. Valitettavasti.
Ja sitten pieni tunnustus jutun loppuun. En ole koskaan ostanut uutta autoa, ja aika harvoin se on käynyt edes mielessä. Syy on yksinkertainen, en ole koskaan tarvinnut autoa. M2 kuuluu kuitenkin siihen harvojen autojen joukkoon, jota voisin harkita.
Ensinnäkin se on 4,47 metriä pitkänä riittävän kompakti. Jo M4 tuntuu minusta liian isolta autolta. M2 on myös jonkin sortin understatement. Levennetyt raideleveydet ovat pullistaneet auton muskeleita pyöränkoteloiden kohdalta silleen sopivasti. M2 ei ole mikään Hulk, jonka hauis pullistelee räjähtämäisillään olevassa hihassa. Se ei myöskään näytä siltä, että sen konehuoneessa lepäisi 370-heppainen suora kuutonen. Mutta mikä tärkeämpää, koneen käynnistäessä se kuulostaa juuri siltä.
M2 on myös sopivan mukava arkiautoksi, vaikka se on tehty pitkälti vain nautiskelua varten. Se ei ole kompakteista mitoistaan ja vaikuttavasta tehostaan huolimatta mikään raaseri vaan yllättävän hillitty ja yllättävän mukava auto, josta löytyy vain tarpeen vaatiessa todella paljon luonnetta. M2:n aikuismaista luonnetta korostaa myös sinänsä iso omamassa, joka saa auton tuntumaan todella tukevalta. Tämän luonteen löytymistä avittaa ajotilavalikko, josta löytyy tarpeen niin vaatiessa sport plus -asetus.
Ja sitten se tärkein eli ajettavuus. M2 on auto, jota on yksinkertaisesti hauska ajaa niin hiljaa kuin vauhdikkaamminkin. Sen ohjaamo on myös mielenkiintoinen sekoitus mukavuutta, käytännöllisyyttä (BMW hallitsee ergonomian) ja yllättävän hillittyä sporttisuutta. Kuski valitsee, miten hän haluaa autostaan nauttia. Hän voi ajaa 7-portaisen kaksoiskytkinautomaatin automaattiasetuksella, joka Drivelogic-toiminnolla istuu hyvin arkiajeluun – tai laittaa kädet luonnostaan ratin kehällä oleville ja juuri oikeankokoisille vaihdevivuille. Valinnan vara on hieno asia.
Olisi myös hauska ajaa autolla, jota naapuri tulisi kehumaan: ”hieno peli, ja varmasti kiva ajettava. Hienoa, että joku nauttii vielä autoilusta…”
BMW M2
Moottori 2 979 cm3, R6 turbo
Teho 273 kW (370 hv) / 6 500 r/min
Vääntö 465 Nm / 1 400-5 560 r/min, yliahtotoiminnolla 500 Nm
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
0-100 km/h 4,3 s
Huippunopeus 250 km/h, M Driver’s Packagella 270 km/h
EU-kulutus 7,9 l/100 km
CO2-päästöt 185 g/km
Mitat Pituus 4 468 mm, leveys 1 854 mm, korkeus 1 410 mm, akseliväli 2 693 mm
Tyhjäpaino 1 520 kg
Tavaratila 390 l
Galleria
Kuvat: Vesa Eskola