Virolainen sähköauto ei ole isoille ihmisille, ja sen kyydissä naamakin tulee kipeäksi – otimme nopeat tyypit sympaattisesta Nobesta

Nobe 100 saattaa ensisilmäyksellä näyttää lelulta, mutta sen taustalla olevan virolaisyhtiön toimitusjohtaja vakuuttaa, että Nobe on paljon muutakin, vaikka hauskuus onkin ollut yksi auton suunnittelua ohjaavista ajatuksista.

– Eiks reggae olis aika hyvää? Miten sä Bob Marleyhin suhtaudut?

Nämä olivat virolaisen autopomon Roman Muljarin ensimmäiset sanat, kun hyppäsin punaisen kolmipyöräisen kyytiin Helsingin Eiranrannassa. Kuten arvata saattaa, pikainen koeajomme helteisessä Etelä-Helsingissä oli rennonletkeiden karibialaisrytmien säestämää.

Muljar on virolaisen start-up-yhtiö Noben perustaja, nokkamies ja toimitusjohtaja. Sympaattisella tavalla retroa muotoilua ja nykypäivän teknologiaa yhdistävä auto puolestaan on nimeltään Nobe 100. Ja kyllä, kyseessä on kolmipyöräinen ja kolmipaikkainen sähköauto, joka on kaiken lisäksi maailman ainoa kolmivetoinen auto.

Vaikka nostalgisen futuristisesta ajoneuvosta puhutaankin autona, luokitellaan se virallisesti L5-luokan kolmipyöräiseksi sähkömoottoripyöräksi. Eikä kyseessä ole vielä muutenkaan valmis tuote, vaan prototyyppi. Tuotantoon se on pääsemässä näillä näkyvin ensi keväänä.

Painoa alle 600 kiloa

Verkkosivuillaan Nobe kertoo kolmipyöräisen esikoismallinsa olevan mainio harraste- tai perheen kakkos- tai kolmosauto. Kun otetaan huomioon, että auton perusmalli maksaa 31 000 euroa ja Helsingissä vieraillut GT-versio 40 000 euroa, on selvää, ettei sen potentiaalinen ostajakunta ole aivan persaukisinta sakkia.

Mikä sitten on ajanut Muljaria ja Nobea kehittämään juuri tällaisen ajoneuvon? Muljar vertaa autoja matkapuhelimiin.

– Mulla on tässä suht koht uusi puhelin. Jos kehitys olisi mennyt kännyköissä samalla tavalla kuin autoissa, meidän kännykät olisivat nyt vain aavistuksen pienempiä laatikoita kuin ne aivan ensimmäiset matkapuhelimet.

Muljar kertookin olevansa kyllästynyt siihen, miten perinteinen autoteollisuus määrittelee sen, millaisia autojen on oltava. Hän haluaa muuttaa paitsi ihmisten käsitystä siitä, millaisia autot voivat olla, niin myös sitä, millaista niiden omistaminen on.

– Kun sä olet ajanut autolla 20, 30, 40 tai 50 tuhatta kilometriä, on se jo kulunut ja sen arvo on pudonnut. Pankki kuitenkin kynii sulta siitä rahaa vielä viisi vuotta ihan samaan tapaan kuin se olisi edelleen uusi.

Nobe 100 syntyi Muljarin mukaan siitä ajatuksesta, että voisiko ajoneuvon kehittämiseen olla jokin muukin tie kuin se kaikkein perinteisin.

– Ajateltiin, että että voisiko auto olla nätimpi, kevyempi, tehokkaampi ja uusittavampi.

Muljar kehuu yhdysvaltalaisen Teslan sähköautoja, mutta harmittelee, että niidenkin suunnittelussa on ollut lähtökohtana perinteisten polttomoottoriautojen lainalaisuudet sen sijaan, että olisi rohkeammin mietitty koko auton käsitettä uudelleen. Lopputuloksena on Muljarin mukaan hieno, mutta hemmetin painava auto. Nobe 100 sen sijaan painaa alle 600 kiloa.

"Uusittavuudella" Muljar viittaa siihen, että autoa on mahdollista päivittää uusilla ja aiempaa paremmilla osilla. 

– Kun meiltä tulee vuoden tai kahden päästä auto, jossa jokin elementti on uusi, voit mennä diilerille ja sanoa, että haluat autoosi tämän uuden osan ja sitten sulla on ajan tasalla oleva auto.

Nobe 100 on Muljarin mielestä ennen kaikkea hauska peli. Eikä sitä ole suunniteltu hampaat irvessä. Auton vasemmassa kyljessä on luukku, jonka takaa löytyy kahvikone. "Konepellin" alle on saatavissa järeä äänentoistojärjestelmä, jolla viihdyttää autoa ihastelevia.

– Lisäksi saat meiltä lupauksen, että tulet rakastamaan tätä autoa. Sä ajat sillä 20 vuotta ja se on aina up to date [ajan tasalla]. Jos meiltä sattuisi tulemaan joskus vaikka vetykäyttöinen malli, niin me voidaan sulle sekin tekniikka hoitaa tähän tyyliin viidellä tonnilla.

Ei isojen ihmisten auto

Mutta sitten siihen koeajoon. Rattiin emme itse päässeet, mutta kyytiin kuitenkin.

Kaksi isokokoista ja harteikasta miestä ei mahdu mukavasti istumaan vierekkäin tässä autossa. Piste. 

Onneksi toimitusjohtaja Muljar oli kuitenkin allekirjoittanutta solakampaa sorttia, joten suuremmilta ongelmilta vältyttiin. Mikäli kuljettajana olisi ollut itseni kokoinen kaveri, olisi tilanpuute voinut vaikuttaa jo ajamiseen.

Auto kiihtyy rivakasti ja sähköautoille tyypilliseen tapaan ilman minkäänlaista dramatiikkaa. Sähkömoottoreita on yksi per pyörä.

Jousitus oli vielä epämukavan kova, eikä autolla olisi tullut mieleenkään lähteä esimerkiksi keskustan mukulakivikaduille. Jousitukseen on kuitenkin Muljarin mukaan tulossa merkittäviä parannuksia ennen kuin auto saapuu markkinoille.

Auto tuntui yllättävänkin vakaalta, eikä kolmipyöräisyyteen kiinnittänyt ajon aikana sen suurempaa huomiota. Ainoastaan rattia voimakkaasti käännellessä painopisteen muutokset palauttivat mieleen, että autossa on yksi pyörä tavallista vähemmän, mutta silloinkaan ei missään nimessä tuntunut siltä, että auto olisi kippaamassa nurin.

Se, mihin auton kyydissä sen sijaan kiinnitti huomiota, oli ihmisten ilmeet. Vilkutuksia, peukutuksia ja kiireellä taskuista kaivettuja ja kohti meitä osoitettuja kännyköitä mahtui parin kilometrin matkalle hämmästyttävä määrä.

– Kaikista vaikeinta tässä autossa on itse asiassa se, että kun sä ajat kaupungilla, sun on pakko hymyillä koko ajan.

– Naama tulee kipeäksi.

Ensi vuonna 40 autoa toimitukseen

Ennen kuin Noben ensimmäistä autoa oli esitelty tai edes verkkosivuja avattu, päätti Muljar lähestyä yhdysvaltalaisen Jalopnik-autojulkaisun päätoimittajaa juttuidealla ja lähetti hänelle kuvan autosta, jota ei ollut vielä varsinaisesti olemassa.

Muljar sanoo odottaneensa peläten terävästä kynästään ja armottomasta tyylistään tunnetun Jason Torchinskyn vastausta, mutta tämän reaktio yllättikin täysin.

– Pääsuunnittelijamme meinasi pudota aamukahviaan juodessa tuolilta, kun hän luki Jasonin hehkuttavan auton ulkonäköä, Muljar nauraa.

Auto on tulossa sarjatuotantoon, mutta valmistusmäärät pidetään maltillisina. Ensi vuodelle Nobe aikoo ottaa korkeintaan 40 tilausta. Tilaajat saavat autonsa viimeistään joulukuussa.

Tällä hetkellä varauksia – ei siis vielä tilauksia – on kolmisenkymmentä. Varauksen tehdäkseen autosta kiinnostuneen on maksettava 10 prosenttia auton kokonaishinnasta etukäteen. Perusmallin kohdalla se tarkoittaa 3 100 euroa, kun taas GT-mallin varaamisesta on maksettava 4 000 euroa.

Auto, johon Eiranrannassa pääsimme tutustumaan, on Muljarin mukaan noin 30-prosenttisesti valmis tuote. Kuten aiemmin tuli jo mainittua, oli jousitus vielä kova, eikä tehoakaan ollut tarjolla niin paljon kuin lopullisessa tuotteessa on määrä olla. Myöskään kovasti odottamaamme kahvikonetta ei autosta vielä löytynyt.

Peliyhtiö Rovion jättänyt Peter Vesterbacka on mukana Noben toiminnassa neuvonantajana.

Tekniset tiedot

MalliHintaToimintamatkaAkustoTehoHuippunopeus
Nobe 10031 000 €210 km21 kWh54 kW110 km/h
Nobe 100 GT40 000 €260 km25 kWh72 kW130 km/h

Lue myös:

    Uusimmat