Alfa Romeon Antonio Giovinazzi ja Kimi Räikkönen olivat Turkin GP:n päätteeksi tallin kannalta kaikkein turhauttavimmilla sijoilla 11 ja 12. Viimeinen pistesija jäi alle sekunnin päähän. Ja mikä vieläkin turhauttavampaa, se pistesija olisi todennäköisesti ollut otettavissa.
LUE MYÖS: Vietiinkö Kimi Räikköseltä pistesija? Antonio Giovinazzi ei totellut tallimääräystä – tiimiradiossa tiukkaa sanailua
LUE MYÖS: Toto Wolffilta hulppeat kehut Valtteri Bottakselle – lausui myös suomalaisittain mehukkaan ennustuksen
Tallin varikkomuurilta ohjeistettiin Giovinazzia päästämään Räikkönen kisan loppupuolella ohitseen, koska suomalaisen kisavauhti oli ollut siihen mennessä huomattavasti italialaista parempaa. Giovinazzi ei kuitenkaan totellut vaan alkoi itse ajaa kovempaa.
Giovinazzi ja Räikkönen ajoivat viimeiset kuusi kierrosta aivan peräkkäin ja hävisivät niukasti Alpinen Esteban Oconille, joka nitkutti koko kisan läpi samoilla renkailla.
Niin Giovinazzi kuin Räikkönen tuntuivat olevan kilpailun jälkeen turhautuneita lopputuloksesta.
– Pyysimme heitä vaihtamaan sijoituksia, mutta sitten jossain vaiheessa Antonio alkoi ajaa kovempaa, joten hän päätti, että haluaa pysyä edellä, Alfa Romeon insinööripomo Xevi Pujolar. sanoi Motorlat-sivuston mukaan.
– Se, mitä hän (Giovinazzi) teki, ei ollut tallin kannalta hyvä juttu. Meille on tärkeää saavuttaa pisteitä. Olisimme tarvinneet vielä yhden kierroksen tavoittaaksemme Oconin.
Pujolarin mukaan päätös Räikkösen suosimisesta tehtiin vasta kilpailun loppupuolella, hieman ennen Giovinazzille annettua käskyä. Vähä vähältä kuivuva rata heitti talleille ja kuljettajille haasteen, jollaista ei ole vähään aikaan nähty; jatkaako välikelin renkailla vai vaihtaako kuivan kelin renkaille?
Aston Martinin Sebastian Vettel oli ainoa, joka kokeili kisan aikana kuivan kelin renkaita, mutta luisteltuaan pitkin rataa hän palasi hakemaan uudet välikelin renkaat jo seuraavalla kierroksella.
– Kisan alussa emme juurikaan keskittyneet siihen, kumpi kuljettajistamme on vahvempi. Molemmat olivat melko hyvässä vauhdissa. Jouduimme vähän säästelemään, koska emme tienneet, miten pitkään olosuhteet pysyisivät muuttumattomina. Emme halunneet keskittyä liiaksi sijoitusten vaihtamiseen tai antaa Kimin ajaa niin lujaa, että hän tuhoaisi renkaansa. Halusimme niissä olosuhteissa vähän pelivaraa. Kisan lopussa tilanne oli toinen, Pujolar sanoi.
– Jos rata olisi kuivunut liikaa, renkaat olisivat alkaneet kuoriutua. Yritimme vain katsoa, miten pitkään pystyimme jatkamaan välikelin renkailla.
Räikkönen kävi varikolla 13. kuljettajana, Giovinazzi vasta 17:ntenä.
– Teimme paljon valmisteluja tähän kisaan, ja meille oli selvää, että emme olisi päässeet maaliin saakka yhdellä rengassetillä. Yritimme ottaa (ensimmäisestä stintistä) kaiken mahdollisen irti siltä varalta, että radalle olisi tullut turva-auto tai rata olisi kuivunut.