Alfa Romeo saattoi heittää Turkin GP:ssä pistesijan hukkaan kisan loppuhetkillä, kun Antonio Giovinazzi ei totellut tallimääräystä.
LUE MYÖS: Toto Wolffilta hulppeat kehut Valtteri Bottakselle – lausui myös suomalaisittain mehukkaan ennustuksen
LUE MYÖS: Pirelli varoitti F1-talleja uhkarohkeasta tempusta – Lewis Hamilton vähät välitti tästä
Giovinazzi ja Kimi Räikkönen ajoivat kisan alkuvaiheilla pitkään sijoilla 13 ja 14. Kierroksella 21 Giovinazzi nousi yhdellä pykälällä ylöspäin, kun kymmenentenä ollut AlphaTaurin Yuki Tsunoda pyörähti radan yhdeksännessä mutkassa ja putosi Alfa Romeo -kuljettajien väliin.
Seuraavien 14 kierroksen aikana Tsunoda hävisi Giovinazzille 15 sekuntia, ja Räikkönen pääsi japanilaiskuljettajasta ohi vasta, kun tämä tuli 35. kierroksen päätteeksi varikolle. Eroa Giovinazziin oli tuossa vaiheessa 16 sekuntia.
Räikkönen tuli varikolle kierrokselta 37, Giovinazzi kierrokselta 40. Kierroksen 41 alkaessa sijalla 12 ollut Giovinazzi oli 12 sekuntia takanaan olleen Räikkösen edellä. Räikkösen ero viimeiseen pistesijaan oli tuossa vaiheessa 27 sekuntia.
Seuraavien kymmenen kierroksen aikana Räikkönen oli keskimäärin 1,7 sekuntia kierroksella Giovinazzia nopeampi, ja kun kierros 52 oli alkamassa, Räikkönen oli jo tallikaverinsa kannassa.
Kaksikon välisen vauhtieron nähtyään Alfa Romeo oli pyytänyt Giovinazzia päästämään Räikkösen edelleen, mutta tämä ei totellut. Italialaiskuljettaja tiesi, että pystyisi ajamaan kovempaa, ja näin myös tapahtui.
Giovinazzi ajoi viimeisten kuuden kierroksen ajan keskimäärin yli kaksi sekuntia kovempia kierrosaikoja kuin kierroksilla 42–51. Räikkönen roikkui kuitenkin koko ajan aivan hänen vaihdelaatikossaan kiinni.
Kun ruutulippu heilahti kierroksen Valtteri Bottakselle hävinneille Alfa Romeo -kuljettajille kierroksen 57 päätteeksi, 11:nneksi sijoittunut Giovinazzi oli vain 0,755 sekunnin päässä viimeisen pistesijan vieneestä Esteban Oconista, joka ajoi koko kisan yksillä ja samoilla renkailla.
12:nneksi sijoittunut Räikkönen nosti viimeisellä kierroksella jalan kaasulta ja ajoi ruutulipulle viisi sekuntia Giovinazzin jälkeen. Kisainsinööri Julien Simon-Chautemps oli kyllä kertonut Räikköselle hitaasti edenneestä Oconista, mutta Räikkönen tiesi, ettei hän olisi päässyt ohi sekä Giovinazzista että Oconista.
– Ehkä sitä olisi pitänyt miettiä vähän aiemmin. Olisimme voineet saada hänet (Oconin) kiinni, Räikkönen tuhahti vastaukseksi.
Kisan päätyttyä Simon-Chautemps kertoi vielä Räikköselle, että asioista oli kyllä puhuttu Giovinazzin kanssa. Räikkönen ei vastannut mitään.
Räikkönen ei ollut kisan jälkeisessä tv-haastattelussakaan halukas kommentoimaan tallin sisäisiä asioita.
– Mutta hyvä kisa, haastattelija yritti vielä lypsää.
– No, joo, mutta emme saavuttaneet mitään, Räikkönen tokaisi.
– Saavutit kuitenkin viisi sijaa?
– Se ei ollut riittävästi. Olisi pitänyt saavuttaa vähän enemmän.
Räikkösen hyvästä kisavauhdista kielii myös se, että hänen paras kierrosaikansa oli koko kisan viidenneksi paras. Hän teki sen juuri ennen kuin tavoitti Giovinazzin.