Alko alkaa myydä asiakkaidensa toiveesta t-paitoja, mutta kaikkia vaatteen sanaleikki ei miellytä – yhtiön mukaan slogan on mietitty: "Kyseessä täysin päinvastainen viesti"

Alko alkaa tänään myydä verkkokaupassaan t-paitoja, joissa on teksti "Ei tippa, vaan tapa". Paitojen viesti ei kuitenkaan ole ollut kaikkien mieleen.

Ensimmäisen kerran "Ei tippa, vaan tapa" -teema näkyi keväällä Alkon myymälöissä ja myyjien t-paidoissa. Alkon mukaan kyseisellä tekstillä varustettuja paitoja tuodaan myyntiin asiakkaiden toiveesta.

"Ei tippatissuttelua, vaan rehellistä taparyyppäämistä"

Alkon tviitti herätti nopeasti keskustelua sosiaalisessa mediassa. Osan mielestä paidan teksti nimenomaan kehottaa kevyen, satunnaisen juomisen sijaan runsaaseen ja säännölliseen juomiseen.

Kommentoijien mielestä sanaleikki ei ole onnistunut.

– Tulee kyllä aivan toinen mielikuva: ei mitään tippatissuttelua silloin tällöin, vaan rehellistä taparyyppäämistä, eräs kommentoija kirjoitti.

Näin Alko vastaa

Alkon viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho kertoo MTV Uutisille sähköpostitse yhtiön pohtineen keväällä 2018, miten saisi nostettua alkoholinkäytön haittoja keskusteluun. Tuon pohdinnan seurausta on paitaankin painettu slogan.

– Kyseessä on täysin päinvastainen viesti, kuin tunnetussa lausahduksessa ”ei tippa tapa”, Iso-Aho sanoo.

Iso-Ahon mukaan sloganin tarkoituksena ei ole kannustaa juomaan enemmän vaan pohtimaan omia alkoholinkäyttötapojaan.

– Idea on sama kuin aiemmin tänä vuonna lanseeraamassamme Välivedessä, jolla haluamme kiinnittää huomiota vedenjuonnin tärkeyteen, myös silloin, kun nautitaan alkoholia.

Asiakkaiden toiveesta myyntiin

Ei tippa, vaan tapa -teema on saanut Iso-Ahon mukaan hyvän vastaanoton. Kyselyn perusteella neljä viidestä asiakkaasta piti teemaa tärkeänä.

Slogan on vilissyt Alkon käyttämänä aiemminkin. Viime vuoden lokakuussa yhtiö järjesti Ei tippa, vaan tapa -seminaarin, jossa keskusteltiin alkoholista työelämässä henkilöstö- sekä sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kesken.

Tämän vuoden alkukeväästä koko Alkon myymälähenkilökunnalla oli yllään kolmen viikon ajan Ei tippa, vaan tapa -t-paidat samannimisen vastuullisuuskampanjan tiimoilta.

Paidat tuodaan myyntiin asiakkaiden toiveesta.

– Kun myyjät ovat pitäneet t-paitaa myymälässä, ovat asiakkaat halunneet ostaa paitoja, Iso-Aho kertoo.

Veikkaus laittoi mainontansa jäähylle

Valtionyhtiöiden mainonta on herättänyt enemmänkin keskustelua tällä viikolla. 

Viimeksi kohua herätti Veikkauksen radiomainos, jossa henkilö soittaa terapeutille kysyäkseen, onko hyväksyttävää haluta jännitystä elämäänsä rahapelien avulla. Mainoksessa terapeutti vastaa myöntävästi.

Mainos herätti laajan keskustelun poliitikkoja myöten. Lopulta Veikkaus myönsi tehneensä virheitä mainonnassaan, ja veti suurimman osan ostetusta mainonnastaan pois.

Markkinoinnissa ei saa kuvata runsasta pelaamista myönteisesti eikä pelaamattomuutta tai kohtuullista pelaamista kielteisesti, määritellään arpajaislaissa rahapelien markkinoinnista.

Alkon paidan herättämästä keskustelusta uutisoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.

Lue myös:

    Uusimmat