Koululainen-lehteä mainostettiin hämmentävästi Tinderissä: "Ajanvietettä 7–12v..."

tinder
Tinderissä julkaistusta mainoksesta annettiin huomautus. Kuvituskuva.Shutterstock
Julkaistu 02.01.2025 11:20

Hannakaisa Taskinen

hannakaisa.taskinen@mtv.fi

Lastenlehden mainos todettiin hyvän tavan vastaiseksi.

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on antanut ensimmäistä kertaa lausunnon yksinomaan tekoälyllä toteutetusta mainoksesta, kertoo Keskuskauppakamari tiedotteessaan.

Mainoksen tekemisen lisäksi tekoäly oli valinnut lapsille suunnatun Koululainen-lehden mainokselle mainospaikan Tinder-seuranhakupalvelusta.

Tinderissä julkaistun mainoksen kuva, teksti ja sen sijoittelu sekä esittämisympäristö katsottiin hyvän tavan vastaiseksi.

Mainoksessa ilmaisu "Ajanvietettä 7–12v..." yhdistyi Tinderissä esitettynä hämmentävästi lapsen kuvaan. Kolme pistettä ilmaisun lopussa oli omiaan lisäämään hämmennystä, tiedotteessa todetaan.

Lisäksi alustan teksti "X pitkäaikaista kumppania" mainoksen yläpuolella loi osaltaan mainosta pikaisesti silmäilemällä mielikuvan siitä, että kyse oli seuranhakuilmoituksesta. Näin ollen mainostaja sai huomautuksen.

Koululaista julkaisee Otavamedia.

Lue myös: 

Lapsille ei pitäisi markkinoida jäätelöä tai karkkia, sanoo uusi ohjeistus – myös liian vähäkuituisten ja suolaisten naposteltavien mainontaa tulisi rajoittaa

Mainoskuva vs. todellisuus: Testasimme, miltä pikaruokaravintoloiden hampurilaiset oikeasti näyttävät – vertaile itse!

Katso myös: Millaisia asioita lapset kohtaavat sosiaalisessa mediassa?

8:30img

Lapset kertovat tuntemattomien yhteydenotoista somessa.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähteet: Keskuskauppakamari

Tuoreimmat aiheesta

Mainonta