Alko mainostaa ja viestii nuorten ja alaikäisten suosimassa some-kanavassa Instagramissa. Alko vastaa, ettei mainosta yksittäisiä tuotteita tai myyjiä, vaan viestintäkulut liittyvät esimerkiksi vastuullisuuskampanjoihin.
Katso video: Tältä näyttää Alkon viestintä Instagramissa.
Instagramin suurin käyttäjäryhmä on YouGovin viime vuonna toteuttaman kyselyn mukaan 12–17-vuotiaat. Tästä huolimatta Alko mainostaa ja viestii kanavalla. Televisiossa ja radiossa alkoholin mainonta sen sijaan on sallittua vasta iltamyöhään.
Alkon viestintäpäällikkö Ilari Ceder vastasi MTV Uutisten kysymyksiin sähköpostitse.
Miksi Alko mainostaa Instagramissa, ja kuinka paljon mainontaan käytetään varoja?
– Alkon aseman perustana ovat sosiaali- ja terveyspoliittiset tavoitteet. Toimimme tasapuolisesti ja syrjimättömästi kaikkia alkoholijuomien myyjiä ja valmistajia kohtaan, joten viestinnässämme emme nosta mitään yksittäistä alkoholituotetta tai tuottajaa esille. Alko ei siis mainosta tai markkinoi edistääkseen yksittäisten tuotteiden menekkiä, Ceder kirjoittaa.
Ceder kertoo, että Alkon viestintäkulut liittyvät esimerkiksi vastuullisuuskampanjoihin.
Alko on viime vuosina käyttänyt maksettuun mediaan sosiaalisessa mediassa, digimedioissa ja printtimedioissa noin puoli miljoonaa euroa vuodessa. Sitä, kuinka paljon varoja on käytetty nimen omaan Instagramiin, Ceder ei sähköpostissaan sano.
– Alkoholimainonta on Suomessa lailla säädeltyä ja noudatamme mainonnalle laissa asetettuja rajoitteita sekä Valviran ohjetta alkoholin markkinoinnista. Käytämme sosiaalisen median kampanjoissa ikäkohdennusta, Ceder jatkaa.
Miksi Alko on valinnut viestintäkanavakseen nimenomaan Instagramin, vaikka se on alaikäisten käyttäjien suosiossa?
Alko käyttää Instagramissa mainostaessaan aina ikäryhmäkohdennusta, eikä Alkon sisällölle osteta näkyvyyttä alaikäisten kohderyhmässä, Ceder perustelee.
– Alko tarjoaa kaikissa viestintäkanavissaan laajasti erilaista sisältöä. Juomaan ja ruokaan liittyvien päivitysten lisäksi sisällön rungon muodostavat vastuullisuusaiheisiin liittyvät sisällöt, kuten ikärajavalvontaan ja hankintaketjuun liittyvät teemat, Ceder vastaa.
"Normeja voisi purkaa mainonnan suhteen myös televisiossa ja radiossa"
Sinuhe Wallinheimo (kok.) nostaa esille, että on naiivia ajatella, että nykyiset rajoitukset televisiossa ja radiossa estäisivät nuoria näkemästä mainoksia.
– Jos ja kun me kieltäisimme Alkon tai jonkun muun suomalaisen yrityksen mainostamisen somessa, niin ulkomaiset alkoholituotteet siellä näkyisivät joka tapauksessa. Mielestäni normeja voisi purkaa mainonnan suhteen myös televisiossa ja radiossa, Wallinheimo toteaa.
"Kannatan samantapaisia lainsäädäntöä kuin Ranskassa"
– Alkolla ei ole erioikeuksia. Alkon tasapuolisuusperiaate ja toiminnan vastuullinen lähtökohta rajoittavat Alkon mahdollisuuksia markkinointiin tiukemmin kuin monilla muilla alan toimijoilla, jotka voivat esimerkiksi mainostaa yksittäisiä tuotteita, Pekka Puska (kesk.) kommentoi aiheeseen.
Päivi Räsänen (kd.) sen sijaan toteaa, ettei nuorisoon tulisi kohdistaa alkoholimainontaa, olipa kanava mikä tahansa.
– Kannatan samantapaisia lainsäädäntöä kuin Ranskassa. Siellä alkoholin mielikuvamainonta on kiellettyä, sallittua on vain tuotemainonta, Räsänen kuvaa.