Alko on siirtynyt palkanmaksussaan osaamis- ja tulosperusteisuuteen. Syyskuun alusta alkaen palkan on määritellyt myyjän osaaminen ja aikaansaavuus, eivät enää palvelusvuodet. MTV Uutiset kysyi Alkosta, miten muutosta perustellaan.
Henkilöstöjohtaja Tytti Bergman kertoo, että työntekijöiden osaamista arvioidaan useasta näkökulmasta, joita ovat palvelu-, tuote-, myymälä-, työyhteisöosaaminen sekä tehokkaat työtavat.
– Kullekin näistä on määritelty käytännössä näkyvän osaamisen vaatimukset neljälle eri osaamistasolle, hän kertoo.
Bergmanin mukaan vahvimmat osaajat osoittavat arjessa myyjän toimenkuvaa laajempaa vastuunottoa kokonaisuuden toimivuudesta kyseessä olevalla osaamisalueella sekä usein myös yleistä aktiivisuutta, osallistumista ja/tai osaamisen jakamista omaa myymälää laajemmin.
Bergmanin mukaan muutos on herättänyt työntekijöiden keskuudessa keskustelua lähinnä arvioinnin mittaamisen näkökulmasta.
– Arviointiin toki jää aina pieni elementti, joka ei ole absoluuttista. Tämä aiheuttaa väistämättä keskustelua työntekijöiden keskuudessa.
Bergmanin mukaan arviointi on kuitenkin saatu varsin hyvin yhteismitallistettua useampiportaisen käsittelymallin myötä.
– Aikaisempi palvelusvuosien mukaan määrittyvä palkka oli yksiselitteinen, mutta ei kannustanut oman toiminnan ja osaamisen jatkuvaan kehittymiseen, eikä palkinnut huippuosaajia erityisistä ponnistuksista, hän huomauttaa.
Uudistuksen ohessa tehtiin osaamiskartoitus, jossa paljastui, että monella myyjällä on puutteita osaamisessaan. Bergmanin mukaan puutteita oli eri osaamisalueilla.
– Mitään yksittäistä osaamista ei voi nostaa esiin. Hyödynnämme tätä tietoa henkilökohtaisissa osaamiskeskusteluissa, joissa sovitaan moninaisista toimenpiteistä, joilla työntekijän osaamisen kehittymistä voidaan tukea.