Viinien tuominen ruokakauppoihin sulkisi ison osan Alkon myymälöistä, arvioi Alkon toimitusjohtaja Hille Korhonen. Alkon laskelmien mukaan määrää jouduttaisiin pienentämään 50-75:een, kun myymälöitä nyt on 350.
– Alkot varmaankin keskittyisivät isoille paikkakunnille, Korhonen sanoo STT:lle.
Hän huomauttaa, että väkeviä juomia myytäisin näin ollen nykyistä harvemmilla paikkakunnilla.
Laskelmat perustuvat hänen mukaansa siihen, että iso osa viinien myynnistä siirtyisi päivittäistavarakauppoihin. Alkolla ei ole vastaavanlaista mahdollisuutta hinnoitella tuotteitaan kuin ruokakaupoilla.
Alkossa myytävien tuotteiden hinnan määrittelee viime kädessä tavarantoimittaja, ei Alko. Monopoliyhtiö ei myöskään voi houkutella ostajia määräalennuksilla tai kampanjoida hinnoilla.
– Kauppa voi myydä viinejä myös tappiolla. Todennäköisesti jotkin edullisemmat tuotteet olisivat hyvinkin edullisia kaupan hyllyllä, Korhonen sanoo.
Alkon näkökulmasta esitys sen omien aukioloaikojen pidentämisestä riittäisi lisäämään viinien saatavuutta. Korhosen mukaan Alko pyrkii myös laajentamaan valikoimaansa verkkokaupassa nykyisestä 5700 tuotteesta.
Korhonen myöntää, että peruslaatuisten viinien saatavuus paranisi, jos viinit vietäisiin ruokakauppoihin. Vastaavasti kaikkien suomalaisten ulottuvilla oleva valikoima hänen mukaansa pienenisi.
Hallitus linjaa lähiaikoina kantaansa alkoholilakiin. Pohjana neuvotteluissa on perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehulan (kesk.) esitys, jonka mukaan esimerkiksi vahvoja oluita tai viinejä ei tuotaisi vähittäiskauppoihin.
Vääntöä on luvassa, sillä kokoomus ja perussuomalaiset haluavat vahvat oluet, siiderit ja lonkerot kauppoihin. Kokoomuksen mielestä myös viineistä pitää keskustella.