Alle parikymppinen Nuutti sai baarissa idean, josta syntyi hurjaa vauhtia kasvava bisnes – professori: He ovat edelläkävijöitä

Kahden nuorukaisen perustama GreenCup vuokraa ja pesee uudelleen käytettäviä mukeja kaikenlaisiin tapahtumiin. Bisnes kasvaa kovaa vauhtia maailman muuttuessa ekologisempaan suuntaan. 

Ajatus lähti illanvietosta Pariisissa, jossa suomalaisnuorukainen Nuutti Lintu teki opintojaan. 

– Otin baarista mukaan juomamukin enkä naisseuraa, Lintu vitsailee. 

Bisnesidea alkoi jalostua ja mukaan tuli lukiokaveri Joar Löf. Ikää Hankenilla opiskelevalla kaksikolla ei ollut edes 20 vuotta. 

Nyt, seitsemän vuotta myöhemmin 25-vuotiaat Lintu ja Löf pyörittävät hurjaa vauhtia kasvavaa GreenCup-yritystä. Lintu toimii talousjohtajana ja Löf toimitusjohtajana.

Yli 100 000 mukia päivässä

GreenCupin toiminta alkoi pienimuotoisella mukien vuokrauksella ilman kuljetus- tai pesupalvelua. 

Viimeisen puolentoista vuoden ajan pystyssä ollut Green Pesulat Oy vastaa koko paketista: mukien hankinnasta, kuljetuksesta ja pesusta. Lisäksi asiakkaat voivat teettää mukeihin mieleisensä maalaukset. 

– Nyt ollaan tässä tilanteessa, että meillä on täällä alansa Mercedes-Benz, Lintu sanoo ja viittaa Lopelle hiljattain avautuneen pesulan upouuteen pesukoneeseen. 

Ensimmäinen pesula perustettiin Hartolaan ennen toisen pesulan tilojen löytymistä Lopelta. Siellä pestään nykyään pääosa mukeista. Kun koko pesuketju on valmis, menee pesu-, kuivaus ja viilennyskoneen läpi jopa yli 100 000 mukia pesupäivän aikana. 

Pesutoiminnan alkaessa Löf ja Lintu pesivät kaikki mukit itse. Edelleen kaksikko osallistuu paljon ruohonjuuritason työhön. Haastattelua edeltäneenä päivänä he kuljettivat mukit Nummirockiin. 

– Et voi opettaa muita tekemään tätä, jos et ole tehnyt sitä itse, Löf sanoo.

Taustalla iso kumppani

Uuden yrityksen perustamista on vauhdittanut Euroopan Unionin niin sanottu SUP-lainsäädäntö (single-use plastics). Vuonna 2021 voimaan tullut lainsäädäntö, joka edistää kiertotaloutta, eli roskaamisen vähentämistä.

GreenCup tekee yhteistyötä Euroopan markkinajohtajan, ranskalaisen Re-uz-yrityksen kanssa. Yritysten toimintamalli onkin lähes identtinen. 

– Olen itse käynyt Belgiassa pesemässä mukeja Re-uzin isoimmassa pesulassa ja opetellut logistiikkaa heidän We Love Green -festivaalillaan Pariisissa. Kaikki asiantuntemuksemme on peräisin sieltä, Löf kertoo. 

Kun otetaan mukaan myös ääritapaukset ovat yhden GreenCupin käyttökerrat keskimäärin 200.

– Pesuhan ei kuluta näitä mukeja yhtään, vaan se kun niitä käytetään ja sen jälkeen pakataan pois ja siihen tulee likaa väliin. Jos ei oteta ääritapauksia mukaan niin mukihan kestäisi monta tuhatta käyttökertaa, Lintu kertoo.

Joskus uudelleenkäytettävätkin kupit tulevat tiensä päähän. Silloin ne kierrätetään ja muovin elinkaari jatkuu esimerkiksi tiskiharjassa tai autojen osissa, Lintu kertoo. 

Edessä laajentuminen

Esimerkkejä GreenCupin festivaaliasiakkaista ovat Turussa järjestettävä Kesärauha, Forssan Suvi-ilta sekä Nummirock. Lisäksi GreenCup on näkynyt tänä vuonna Nightwishin Kiteen-keikalla sekä ruotsalaisyhtye Sabatonin kiertueen Pohjoismaiden konserteissa. 

Vakituisia työntekijöitä GreenCupilla on kymmenen, minkä lisäksi tapahtumissa on keikkatyöntekijöitä kuljettajina ja pesijöinä. Yritykselle on kerätty pääomaa kahdella rahoituskierroksella suomalaisilta sijoittajilta, minkä lisäksi on otettu pankkilaina. 

– Bisneksen myötä syntyy kassavirtaa ja sillä maksetaan palkat ja ostetaan uusia mukeja. Kyllä yritys pystyy tällä hetkellä pelaamaan kassavirralla, toimitusjohtaja Löf kertoo. 

Pääseekö tällä lyömään itse rahoiksi? 

– Haha, katsotaan. Ollaan kuitenkin parhaillaan laajentumassa muihin Pohjoismaihin. Katsotaan, mitä tulevaisuudessa tapahtuu. 

Tulevaisuuden ja kasvun osalta luottamusta nuorella yrittäjäkaksikolla riittää. 

– Nuoret ihmiset haluavat, että tehdään ekologisia päätöksiä ja säästetään luontoa, eikä käytetä materiaalia turhaan – vaan kierrätetään, Lintu sanoo. 

Muovia halutaan suitsia

GreenCup on konseptina tuttu Luonnonvarakeskuksen kestävyystutkimuksen tutkimusprofessori Ilkka Leinoselle.

Leinosen mukaan GreenCup on edelläkävijä tulevan, pakkausten käyttöä rajoittavan EU:n asetuksen osalta. Asetus ei ole vielä lopullisessa muodossaan, mutta Leinosen mukaan näyttää siltä, että kertakäyttöisiä pakkauksia tultaisiin jatkossa rajoittamaan.

EU-asetuksen taustalla on yksinkertaisesti se, että pakkausmateriaalien käyttöä halutaan vähentää muun muassa mikromuovien mereen päätymisen estämiseksi.

Asia ei kuitenkaan Leinosen mukaan ole aivan yksinkertainen, sillä monen asian täytyy onnistua, jotta haluttu ympäristöhyöty toteutuu.

Pesu tehtävä keskitetysti

Ensinnäkin uudelleenkäytettävän pakkauksen täytyy kestää koko sykli käytöstä kuljetuksiin ja pesuihin. Se tarkoittaa, että pakkauksen tulee olla kestävämpi eli siihen täytyy käyttää enemmän materiaalia.

– Nyrkkisääntönä voi pitää, että jos uudelleenkäytettävän pakkauksen valmistukseen menee viisinkertainen määrä materiaalia kertakäyttöiseen pakkaukseen nähden, niin se pitää käyttää uudelleen viidesti, Leinonen havainnollistaa.

Suuremman materiaalimäärän lisäksi haittoja, kuten päästöjä, syntyy kuljetuksesta ja pesusta.

– Astioiden peseminen täytyy tehdä keskitetysti. Se on ehdoton edellytys, että järjestelmä saadaan toimimaan, Leinonen toteaa.

–Esimerkiksi tyhjien noutoruokapakkausten palautuksessa pienikin ylimääräinen kuljetusmatka tuottaa helposti suuremmat ilmastopäästöt kuin kertakäyttöpakkauksen valmistaminen.

Leinosen mukaan GreenCup toimii hyvänä esimerkkinä että pesemisen keskittäminen on mahdollista.

Lue myös:

    Uusimmat