Kotkalainen Markku Hämäläinen sai kavereidensa kanssa saunaillassa idean, miten luoda tuottava bisnes ja pelastaa samalla maailmaa. Silloin syntyi ajatus muovittomasta, kertakäyttöisestä kahvikupista.
Hämäläinen päätyi nuorena töihin paperiteollisuuden pariin, ja myöhemmin Saksaan hienopaperitehtaan toimitusjohtajaksi. Pieni poika kiinnostui alasta jo pienenä ja seurasi Enso-Gutzeitilla työskennelleen isänsä jalanjäljissä.
– Se taitaa olla vähän verenperintöä, Hämäläinen naurahtaa.
Nyt Hämäläinen johtaa Kotkassa pääpaikkaansa pitävää muovitonta kartonkia valmistavaa Kotkamills-metsäteollisuusyhtiötä.
"Koko omaisuus lainojen panttina"
Mies on uhrannut yritykseen koko omaisuutensa siihen, että yhtiö voi valmistaa muovitonta tuotetta elintarvikepakkausten valmistukseen, muun muassa kahvikuppeihin sekä pikaruoka- ja pakastetuotepakkauksiin.
Lue myös: Porilaisen Samin firma vie vanhoja suomalaisautoja Afrikkaan – tällaista on työ kovan kilpailun alalla: "Palkka kertyy siitä, kun autoja viedään vuodessa satoja"
– Koko omaisuuteni on lainojen panttina, eikä ne edes riitäkään. Kauhea riski siinä on, mutta eihän mitään saa, jos ei yritä.
Hämäläinen ei omista tehdasta yksin, vaan pääomistajana on erillinen rahoitusyhtiö sekä pienemmillä osuuksilla kymmenkunta muuta johtajaa.
Vastaan tulleista haasteista selvitty
Uuden luominen on tuonut matkan varrelle monia haasteita, joista yhtiö on selvinnyt.
Oman aikansa ovat vieneet tuotteen reseptin hiominen, hyväksymismenettely sekä materiaalia jalostavien asiakkaiden opettelu uuden raaka-aineen käyttöön.
Lue myös: Ympäristöteknologian yritykset nosteessa Slushissa – suomalainen startup-yritys ratkaissut itseohjautuvien autojen ongelman
Yhtiö aloitti toimintansa reilut kaksi vuotta sitten taivekartongilla turvatakseen talouden.
– Se on tunnettu ja hyvähintainen tuote, jolla saadaan yrityksen kassavirta kohdalleen. Muovivapaa kartonki on uusi, ja sen lanseeraaminen markkinoille vaatii paljon aikaa.
Markkinoille tulossa puupohjainen raaka-aine
Kotkamills valmistaa tällä hetkellä muovitonta kartonkia seoksesta, jossa on sekä biopohjaista että akrylaattipohjaista materiaalia. Hämäläinen kuvaa ainetta samanlaiseksi kuin aikakauslehtipaperin kannen pinta.
– Olemme työstämässä nyt puupohjaista vaihtoehtoa, jossa käytetään raaka-aineena meidän Kotkan-tehtaan mustalipeää.
– Uskomme, että meillä on kolmen vuoden kuluttua käytössä neutraali raaka-aine.
Lue myös: Kirja-arvio: Miksi tuhoamme itsemme - ”Kun synnyin, olin jo aloittanut kuolemisen.” Ekologi ja biologi Katajavuori muistuttaa heti alkuun biologisen tosiasian
Hämäläinen painottaa raaka-aineen kierrätettävyyttä. Muovittomasta kartongista valmistetun tuotteen voi hävittää sanomalehtikeräykseen, ja tuotteen kuidut lujittavat jätepaperia.
– Kuppi on vain välivaihe, ja sillä materiaalilla on tärkeä tehtävä jätepaperimarkkinoilla.
"Kesällä puhutaan jo miljoonabisneksestä"
Toimitusjohtaja näkee yhtiön tulevaisuuden valoisana. Tietoisuus muoviroskan haitallisuudesta sekä EU:n kertakäyttöistä muovijätettä rajoittava direktiivi satavat niin sanotusti yhtiön laariin.
Toistaiseksi toimitusmäärät ovat olleet vielä pieniä, mutta Hämäläinen uskoo alan räjähdysmäiseen kasvuun. Yhtiöllä on valmiina "ylivoimaisesti maailman suurin tuotantokone".
– Uskomme, että toisella kvartaalilla määrät ovat jo merkittävät, ja kesällä puhutaan jo miljoonabisneksestä.
– Nyt on jo toimitettu koerullia ja pieniä tilauksia ympäri maailmaa. Australialaisasiakas jopa itse maksoi koerullan rahdin, kun he halusivat sen mahdollisimman nopeasti, Hämäläinen kertoo.
Kuluttaja maksaa 2 senttiä enemmän kuin muovikahvikupista
Kilpailu muovittoman kartongin alalla on vielä pientä, mutta Hämäläinen näkee hyvänä, että joku muukin toimija tekee vastaavankaltaista tuotetta.
– Isot yritykset eivät osta vain yhdeltä toimittajalta, vaan pitää olla varatoimittaja. Se on myös meidän kannalta hyvä asia.
Muoviton raaka-aine on yhtiön asiakkaille vielä huomattavasti kalliimpaa kuin muovia sisältävä materiaali, mutta tavalliselle kuluttajalle hintaero ei Hämäläisen mukaan juuri näy.
– Toimitushinnoissa puhutaan tonneista, mutta kuluttajahinnoissa muoviton kahvikuppi on alle kaksi senttiä kalliimpi.
– Jos Helsingissä kahvikuppi maksaa 3,50 euroa, niin nyt se olisi 3,52. Se ei kenenkään taloutta kaada.
Saunailta muutti elämän
Mutta palataanpa siihen, miten kaikki sai alkunsa. Kesälomamatka Saksasta Suomeen reilut kuusi vuotta sitten ja saunailta kavereiden kanssa muuttivat Hämäläisen elämän sekä ainakin auttoivat ympäristön pelastamisessa.
Tuotteiden valmistusprojekti onkin nimetty "The Game Changeriksi" eli pelin muuttajaksi.
– Eräs kartonkikaveri sanoi saunaillassa, että kuppikartongin menekki on hyvä, ja nyt pitäisi valmistautua muovittomaan vaihtoehtoon, kun teknologia on jo olemassa.
– Tässä oli hyvää tuuria, että EU:n muovidirektiivi ja koko muovikeskustelu ovat saaneet asiaan vauhtia.
Hämäläinen itse oli kiinnittänyt huomiota muoviroskan määrään merissä purjehdusmatkoillaan Suomenlahdella ja naapurimaiden vesistöissä.
– Etenkin Aasiassa joet ovat kammottavan näköisiä, maailmalla reissannut mies kuvailee.
Asiasta kertoi ensin Taloussanomat.