Valitsetko aluvanteet vai turvatyynyt? Älä riskeeraa takapenkkiläistesi henkeä

talvikolari
Kauhavalla 27. maaliskuuta 2008 sattuneessa nokkakolarissa kuoli kaksi ja loukkaantui vakavasti kolme ihmistä. Kolarissa kantatie 63:lla olivat osallisena tilataksi ja henkilöauto. Str / Lehtikuva
Julkaistu 17.01.2016 09:55

MTV LIFESTYLE

Miksi takapenkin sivuturvatyynyt ovat monissa autoissa lisävaruste? 

Kysyimme Autoliiton koulutuspäälliköltä Teppo Vesalaiselta autojen turvavarusteista.

Mitä turvallisuutta parantavaa varustetta suosittelet uuteen autoon?

Uusissa autoissa on käytännössä vakiovarusteina ESC-ajonvakautusjärjestelmä ja ABS-jarrut. Lisävarustelistalta ottaisin kaistallapysymisjärjestelmän ja kaistanvaihtoavustimen.

Mikäli takaistuimella tulee kuljetettua matkustajia, hankkisin sivuturvatyynyt ja -verhot myös takapenkille, mikäli ne eivät kuulu vakiovarusteisiin.

Miksi esimerkiksi takapenkin sivuturvatyynyt ovat monella merkillä lisävaruste?

Autonvalmistajat joutuvat tekemään kompromisseja. Autosta pitäisi saada mahdollisimman kevyt ja valmistuskustannuksiltaan edullinen. Jokainen lisäkomponentti kasvattaa painoa, kustannuksia ja hintaa. 

Miksi autonvalmistajat sitten juuri tinkivät takamatkustajien turvallisuudesta? Ehkäpä juuri siksi, että moni ostaa auton sellaiseen käyttöön, ettei takaistuimilla juuri koskaan istu ketään.

Mikäli oma käyttötarve on kuitenkin toisenlainen, ei takaistuimen turvatyynyissä kannata säästää. Mikäli onnettomuudessa esimerkiksi oma lapsi kuolee tai loukkaantuu vakavasti, saattaa jälkikäteen mietityttää, voisiko tilanne olla toisin kahden alumiinivanteen hinnalla?

Tuoreimmat aiheesta

Autot