Ulkomaiset tuotantoyhtiöt ovat yhä kiinnostuneempia tekemään elokuvia ja tv-sarjoja Suomessa. Alalle tarvitaan jatkuvasti uusia työntekijöitä, jotta ulkomaisiin tilauksiin voidaan vastata. MTV Uutiset vieraili Paimoissa, missä tallennetaan parhaillaan kansainvälistä trilleriä.
Suomi, pimeä ja synkkä maa tähän aikaan vuodesta. Ja siksi niin sopiva kansainvälisen trillerin kuvaamiseen.
Paimion massiivinen ja autio parantolarakennus onkin kuin kauhuelokuvasta. Kiinalainen tuottaja ylistää Alvar Aallon piirtämää parantolaa juuri sopivana miljöönä heidän psykologiselle jännärilleen.
– Tämä on paras kuvauspaikka meidän elokuvallemme, hehkuttaa tuottaja Jessica Chen.
– Eikä päärakennus, vaan koko parantolan miljöö. Arkkitehtuuri on todella kaunista.
Kisa tuotannoista Euroopassa kovaa
Kiinalais-amerikkalainen ryhmä on jälleen esimerkki siitä, että Suomi kiinnostaa nyt enemmän kuin koskaan ulkomaisia elokuvantekijöitä. Syitä on monia: hyvät kuvauspaikat, ammattitaito, työmoraali ja ystävällisyys. Kaikki toimii.
Tietysti myös rahallinen tuki erityisen tuotantokannustinjärjestelmän ansiosta houkuttaa.
Suomikin otti 2017 käyttöön tuotantokannustimen, ratkaisu oli pakon sanelema. Monet Euroopan maat tukivat ulkomaisia elokuvatuotantoja ja ellei Suomi olisi lähtenyt kisaan, täällä ei pian olisi tehty edes kotimaisia tuotantoja.
Business Finland jakaa verovaroista tällä hetkellä 10 miljoonaa euroa vuodessa elokuvatuotannoille, jotka ostavat palveluja Suomesta. Kyseessä on palautus, 25 prosenttia kuluista voi saada takaisin.
Esimerkkinä What Remains elokuva saa kannustintukea noin miljoona euroa, koska kiinalainen tuottaja ostaa palveluja neljällä miljoonalla eurolla. Näitä ovat yhtä lailla majoitus, muonitus tai kalustovuokrat.
Paimion kansainvälinen trilleri on kokonaan suomalaisen tekniikan vastuulla. Kalustoa kiinalainen tuotantoyhtiö ei tuonut lainkaan, henkilöstöäkin vain kymmenisen. Suomalaiset hoitavat lavastuksen, puvustuksen, maskin, valot, äänet, kuvauskaluston, muonituksen jne.
Myyntivalttina ammattitaito ja avuliaisuus
– Me hoidammme käytännössä lähes kaiken, myös kuvausten jälkeen (leikkaus, värimäärittely, äänen jälkityöt). Meillä on valmius tehdä elokuva valmiiksi, kertoo Film Service Finlandin tuottaja Jupe Louhelainen.
What remains-elokuva tuottaja Jessica Chen vuodattaa kiitoksia.
– Ammattitaito täällä on ylittänyt meidän odotuksemme. Ja työryhmän lisäksi suomalaiset ovat ystävällisiä ja avuliaita kaikkialla.
Yhdysvaltoihin verrattuna Suomessa filmaavat yllättyvät vaikkapa siitä, miten suomalaiset ovat valmiita auttamaan toisiaan yli ammattiryhmien. Amerikassa kytätään todella tarkkaa esimerkiksi sitä, että äänittäjä ei liikuta yhtäkään valomiehen lamppua.
James Bond, älä soita vielä
Jupe Louhelaisen mukaan neuvotteluja uusista tuotannoista käydään koko ajan. Markkina on nyt suorastaan ylikuumentunut, jolloin kasvusta voi tulla ongelma.
Entä jos James Bond soittaisi tänään ja haluaisi kuvata seuraavan rymistelynsä Suomessa?
– Ei minun mielestäni riitä mitenkään kalusto eikä henkilöstö tällä hetkellä, sanoo Louhelainen.
– Nyt tarvitaan nopeaa koulutusta, lyhytkursseja. Ei tämä mitään aivokirurgiaa ole. Maalaisjärjellä ja ajokortilla pääsee jo aika pitkälle.
Yhtä lailla tv-tuotannot työllistävät. Suoratoistopavelut, CMore, HBO, Netflix, Amazon suorastaan imuroivat uusia tv-sarjoja. Kilpailu ja kulutus on kovaa.
– Tv-sarjaa saatetaan kuvata neljä kuukautta. Valmisteluineen ja jälkitöineen yhden sarjan kuvaaminen voi olla vuoden mittainen projekti, kuvaa Jupe Louhelainen.
Sijoittajat, rakentakaa iso studio!
Töitä on siis tarjolla paljon. Elokuvan tekeminen on työvoimavaltainen ala.
– Näin on. Ei näitä töitä robotit osaa. Tämä on yhä hyvin pitkälle käsityötä.
Uusia osaajia koulutetaan koko ajan lisää ja modernia kalustoa löytyy, jotta asiakkaille ei myytäisi eioota. Mutta jotain silti puuttuu: Iso studio. Onhan Suomeen rakennettu suuria urheiluareenoitakin, jotka palvelevat myös konserttisaleina, miksei kunnon elokuvastudiota?
– Tarvetta on, mutta se olisi isojen sijoittajien asia, pohtii Louhelainen.
Hän myöntää, että meillä on jo jouduttu opastamaan kansainvälisiä elokuvantekijöitä muille maille, kun riittäviä studiotiloja ei ole. Harmittaako?
– No tämä nyt on tilanne tällä hetkellä ja se on hyväksyttävä.