Muutama vuosi sitten otsikoihin nousi nuori Kiinassa hurjalla vauhdilla kasvanut älypuhelinvalmistaja Xiaomi. Vasta 2010 perustettu Xiaomi nousi maailman suurimpien älypuhelinten valmistajien joukkoon vain muutamassa vuodessa ohi alan perinteisten jättiläisten.
Sittemmin Xiaomin kasvu on hiipunut ja älypuhelinmyynti jopa lähtenyt laskuun kilpailun koventuessa Kiinan kotimarkkinoilla ja laajentumisen muualle sujuneen hitaasti. Nyt kovimpia uusia nousevia nimiä puhelimissa ovatkin Xiaomin sijaan Oppo ja Vivo.
Xiaomi on tässä tilanteessa yrittänyt jatkaa valitsemallaan linjalla, jossa tarkoitus on ollut synnyttää Xiaomi-älypuhelinten ympärille laaja laitteiden joukko, ekosysteemi. Taloudelliselta kannalta strategian menestys on vielä näkemättä, mutta ainakin erilaisten Xiaomi-kytkennäisten ja sen myymien laitteiden kirjo on kasvanut valtavaksi – ja välillä varsin erikoiseksikin.
Kuka esimerkiksi olisi ajatellut, että älypuhelinvalmistaja laajentuisi sähköisten ruuvimeisselien markkinoille? Näinkin Xiaomi on kuitenkin tehnyt.
Xiaomi ei itse valmista tai ole suunnitellut läheskään kaikkia usein sen nimellä tai vähintään sen kanssa yhteistyössä myytyjä tuotteita. Xiaomi on kuitenkin monissa tapauksissa tehnyt sijoituksia yhteistyökumppaneihinsa saaden niistä itselleen vähemmistöosuuden.
Älypuhelinten, tablettien, älykellojen ja -rannekkeiden, televisioiden sekä niiden perinteisempien lisävarusteiden, kuten lisävirtalähteiden, kuulokkeiden, kaiutinten ja kameroiden ohella mihin kaikkeen muuhun erikoisempaan Xiaomi on lähtenyt mukaan? Alla katsaus oudompiin Xiaomi-tuotteisiin.
Nähtäväksi jää lähtevätkö jotkut muut seuraamaan Xiaomin jalanjäljillä.
Xiaomi pyrkii hyödyntämään brändiään ja keräämäänsä fanikuntaa myyden heille lähes kaikkea mahdollista. Puhelimet ja tabletit myydään edullisesti, niillä pyritään luomaan yleisö ja sitten kauppaamaan näille innokkaille ostajille kaikenlaista. Osaa myydään jo esimerkiksi Xiaomin Suomenkin verkkokaupassa, joten strategia ei rajoitu enää vain Kiinaan. Android-älypuhelimissa kilpailu on niin kovaa, että taloudelliseen menestymiseen tunnutaan vaativan erikoisempia keinoja kuin vain puhelinten myyntiä.
Xiaomin mahdollisuus onnistua strategiassaan vaatii kuitenkin myös sen älypuhelinten, jotka ovat kokonaisuuden keskiössä ja jollaisen lähes jokainen kuitenkin tarvitsee, menekin jatkumista. Jos näin ei käy, voi Xiaomin kymmenien tai satojen muidenkin tuotteiden houkutus asiakkaiden silmissä kadota.