Liike-elämä toivoo presidenttien Helsingin-tapaamiselta myös vapaa-kaupan edistämistä.
Yhdysvaltain ja Venäjän presidentit Donald Trump ja Vladimir Putin tapaavat Helsingissä maanataina 16.7. Presidenttien keskusteluiden odotetaan käsittelevän pääsiassa kansainvälisiä konflilkteja, erityisesti Syyrian sotaa. Putin tosin rajasi keskustelunaiheita siten, että Venäjän tekemästä Krimin valtauksesta ei voida puhua.
Liike-elämä kaipaisi kuitenkin keskustelua myös kansainvälisestä kaupasta ja kaupan esteiden purkamisesta.
Kansainvälisen liiketoimintaverkosto AmChamin toimitusjohtaja Alexandra Pasternak-Jackson on huolissaan siitä, että vapaakaupan rajoittaminen haittaa talouskasvua.
– Kaksi tärkeintä asiaa, joita yritykset tarvitsevat kasvaakseen ovat vapaakauppa ja ennakoitavuus. Juuri nyt elämme aikaa, joka on, sanoisinko, epävakaa. Toivo kasvusta ja eteenpäinmenosta alkaa vain yhdestä keskustelusta, Tämä voi olla se keskustelu, Pasternak-Jackson sanoo.
Donald Trumpin hallitus on tähän asti pyrkinyt lähinnä rajoittamaan vapaakauppaa. Yhdysvallat on muun muassa asettanut alumiinin ja teräksen tuontitulleja.
Kokouspaikan valinta kertoo luottamuksesta
Pasternak-Jackson sanoo, ettei hänellä erityisiä odotuksia kokouksen suhteen. Hän haluaa kutsua ajatuksiaan mieluummin toiveiksi kuin odotuksiksi. Hän toivoisi muutosta Trumpin hallituksen linjaa. Myöskään Venäjän kauppapoliittinen linja ei saa häneltä tunnustusta.
– Molempien pitäisi ymmärtää, ettei protektionismi hyödytä ketään. Toivottavasti presidentit aloittavat rakentavan ja merkityksellisen keskustelun tästä aiheesta. Helsnigissä on ennenkin järjestetty tuloksellisia keskusteluita Suomen, Venäjän ja Yhdysvaltojen välillä. Rakentava keskustelu on se, mitä tarvitsemme luodaksemme normaalimman ympäristön kaupankäyntiä varten.
Pasternak-Jackson sanoo, että huippukokouksen tuleminen Helsinkiin on merkki siitä, että Suomeen luotetaan.
– Suomea pidetään luotettavana. Luotettavana kauppakumppanina ja luotettavana isäntänä. Ajattelen, että tämä luottamus on asia, jota suomalaiset yritykset voivat esitellä ylpeydellä sanoessaan olevansa suomalaisia.