Ammattilaisarvio: Puolet autoilijoista pärjäisi Etelä-Suomessa kitkarenkailla

8:29img
Auton ajankohtaiset toimenpiteet talvikauden kynnyksellä.
Julkaistu 29.10.2023 15:23
Toimittajan kuva

Petri Tyynmaa

petri.tyynmaa@mtv.fi

Renkaiden vaihtokausi käy nyt kiivaimmillaan, koska marraskuun alusta autossa pitää olla talvirenkaat alla, jos sää tai keli sitä vaatii.

Rengasammattilainen arvioi, että Etel-Suomessa puolet autoilijoista pärjäisi kitkarenkailla.

– Esimerkiksi tänä syksynä on tehty testausta ja on todettu, että uusimmat nykyaikaiset kitkarenkaat ovat jo lähempänä nastarenkaita monilta pito-ominaisuuksiltaan, sanoi Vianorin aluepäällikkö Perttu Sihvola sunnuntaiaamun Huomenta Suomessa.

Pohjoismaisessa kitkarenkaassa käytetään tosi pehmeää kumia ja kitkarenkaan kitka perustuu kumilaadun ominaisuuksiin, Sihvola sanoo.

– Sinne on lisätty erilaisia eri tuotteissa erilaisia lisäaineita, joilla vielä maksimoidaan haastavampien olosuhteiden pitoa.

Lue myös: Millaisilla renkailla suomalaiset ajavat? Nyt alkaa olla jo hoppu vaihtaa talvirenkaat alle – "Kiireisin aika vuodesta"

Kitkarenkaiden on katsottu kuluttavan teitä nastarenkaita vähemmän. Sihvolan mukaan myös nastarenkaissa on ollut huimaa kehitystä ja nykyaikaiset huippunastarenkaat kuluttavat paljon vähemmän tietä kuin muutama vuosi sitten.

– Siellä on erilaisia nastoja samassa renkaassa. Niiden asettelu on erilainen ja niitä on mahdollisesti enemmän kuin aiemmin, mutta silti se rengas kuluttaa tietä vähemmän.

Osaavatko autoilijat arvioida, milloin renkaat pitää vaihtaa? Miksi sähköautossa on erilaiset renkaat kuin polttomoottoriautossa? Katso koko haastattelu jutun alussa olevalta videolta.

4:54img

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, mihin asioihin on kiinnitettävä huomiota talvirenkaiden kuntoa arvioitaessa. Lisäksi hän esittelee erilaisia tapoja renkaan kulutuspinnan mittaamiseksi.

Tuoreimmat aiheesta

Renkaat