Suomalaiset ajavat aiempaa parempikuntoisilla renkailla. Trafin talvirengastutkimuksen mukaan henkilöautojen talvirenkaat ovat kesärenkaita huonommassa kunnossa.
Ensilumi peittosi eilen Uudenmaan kadut ja sen myötä moni on intaantunut vaihtamaan alle talvirenkaat. Voikin sanoa, että nyt on käynnissä renkaiden vaihdon ruuhka-aika.
– Vaikka renkaiden vaihdon aika tulee suunnilleen samaan aikaan joka vuosi, se pääsee yllättämään autoilijan aina, linjaa Vantaan Ala-Tikkurilan Euromasterin rengasmyyjä Juhani Kortelainen.
Suomen pohjoisosassa talvirenkaat ovat jo pääosin käytössä
– Meillä ei ole enää jonoja renkaiden vaihtoon, kertoi Rovaniemellä toimivan Lapin Kumin rengasmyyjä Keijo Perälä STT:lle tiistaina.
Renkaiden säilytys maksaa pääkaupunkiseudulla enemmän
Autonrengasliiton puheenjohtajan Jarmo Nuoran mukaan varsinkin rengashotellien hintatasossa näkyy, missä osassa maata ollaan.
– Pääkaupunkiseudulla kiinteistöjen vuokrataso on korkea, jolloin myös rengassäilytys maksaa enemmän.
Kortelaisen mukaan rengassäilytys, allevaihto, pyörien pesu ja vakuutukset maksavat heillä yhteensä runsaat sata euroa. Pelkkä renkaiden vaihto maksaa Ala-Tikkurilan Euromasterilla 44 euroa.
Rovaniemellä Lapin Kumin rengashotellin kausimaksu ja renkaiden vaihto ohentavat lompakkoa yhteensä 75 eurolla.
Kesärengas on salakavala
Kun talvirenkaita vaihdetaan nyt urakalla ajokkeihin, alan ammattilaiset pääsevät aitiopaikalle vertaamaan, missä kunnossa renkaat keskimäärin ovat. Näyttää siltä, että menossa on myönteinen muutos.
– Kuten myös rengasratsioissa viimeksi kävi ilmi, autojen renkaat ovat keskimäärin parempikuntoisia kuin aiemmin. Syynä voivat osaltaan olla parantunut asenne, parantunut varallisuus ja katsastuksen rengassääntöjen kiristyminen, arvioi Vianorin Tampereen Sarankulman palvelupisteen päällikkö Juha Laulumaa.
Samansuuntaista muutosta ovat havainneet Autonrengasliiton Nuora ja Euromasterin Kortelainen. Nuoran mukaan tasoeroa on myös talvi- ja kesärenkaiden välillä.
– Talvirenkaat pidetään lähtökohtaisesti paremmassa kunnossa kuin kesärenkaat. Eräs syy tähän on se, että kuljettaja voi todeta talvirenkaiden pitokyvyn helpommin kuin kesärenkaiden. Kesärengas joutuu harvoin pitokykynsä äärirajoille, Nuora vertaa.
Toisaalta kesärengas on salakavalampi: kun sen pito loppuu, pito tapaa hävitä kerralla tyystin.
Trafin tuoreen talvirengastutkimuksen mukaan asia olisikin päinvastoin. Henkilöautojen talvirenkaat näyttäisivät olevan selvästi kesärenkaita huonommassa kunnossa ajokauden loppupuolella, kun verrataan talvirengastutkimuksen tuloksia aiempiin kesärengastutkimuksiin.
Ajokielto entistä helpommin
Laulumaan mainitsema katsastussääntöjen muutos tuli voimaan keväällä. Nykyisin renkaiden hylkääminen katsastuksessa johtaa ajokieltoon, kun aiemmin sai yleensä kuukauden aikaa ostaa uudet renkaat ja tulla sen jälkeen katsastuksen lopputarkastukseen.
Autonrenkaita koskeva säännöstö on muuttumassa melko pian myös lisää. Vuonna 2020 tulee voimaan jo tehty lainmuutos, joka määrää vaihtamaan autoon talvirenkaat aina, kun keli niiden käyttöä vaatii. Nykyiset päivämäärärajat talvirenkaiden käyttökaudesta siis poistuvat kokonaan.
– Lainmuutos korostaa vahvasti kuljettajan omaa vastuuta. Ajokelin muuttuminen ja myös sen alueelliset erot pitää pystyä ennakoimaan entistä paremmin, sanoo Autonrengasliiton Nuora.
Juttua täydennetty 1.11.2018 klo 14:55 Trafin tutkimustiedoilla.