MTV Sportin F1-asiantuntijat Mika Salo ja Ossi Oikarinen arvioivat Kiinan F1-kisan strategiset avainkohdat.
Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi sunnuntaina voittoon ennen tallikaveriaan Nico Rosbergia. Seuraavat sijat menivät Ferrarin Sebastian Vettelille ja Kimi Räikköselle, jotka jättivät Williamsin Felipe Massan ja Valtteri Bottaksen vauhdissa kauas taakseen sijoille viisi ja kuusi.
Mercedes-kuskien välillä kipinöi lehdistötilaisuudessa, kun Rosberg syytti Hamiltonia hänen renkaidensa tuhoamisesta ajamalla keskimmäisellä stintillä liian hiljaa. Olisiko tämä voinut kostautua tallille, kun Vettel hengitti Rosbergin niskaan?
Salo: Hamilton tietenkin ajatteli omaa voittoaan ja mestaruutta. Hän ajoi tosi fiksusti ja sai Nicon menemään siihen lankaan, jonka hän asetti. Hamilton päästi Rosbergin lähelle ja Nico joutui ajamaan likaisessa ilmassa ja rikkomaan omat renkaansa. Jos piti puristaa, niin vauhtia löytyikin yhtäkkiä sekuntitolkulla. En usko, että siinä olisi voinut käydä huonosti. Se on kilpa-ajamista ja pitää käyttää myös järkeä.
Oikarinen: Hamilton sanoi, että hän teki oman duuninsa täysin oikein, mutta on siinä sen verran totuutta, että jos Vettel olisi päässyt lähemmäs Rosbergia, Mersun kaksoisvoitto olisi ehkä ollut hieman uhattuna. Siinä mielessä oli ihan oikein Mercedekseltä hoputtaa Hamiltonia lisäämään vauhtia. Osa kritiikistä on tallin puolelta aiheellista, mutta toisaalta Hamilton pystyi ensimmäisenä määräämään tahdin ja toimimaan sen mukaisesti. Kyllä se oli kuitenkin fakta, ettei Nicolla ollut saumoja ohittaa. Tilanne oli Hamiltonilla ihan kontrollissa.
Mercedes seurasi tarkkaan, mitä Ferrari tekee ensimmäisellä stopillaan. Miten tämä taktiikka onnistui?
Salo: Ferrari yritti sitä, että Vettel pääsisi ajamaan pehmeällä muutaman nopean kierroksen. He uskoivat, että Mersu laittaa kovat, joten se oli Ferrarin ainoa tilaisuus päästä edelle. Mercedes huomasi sen heti ja reagoi nopeasti. Lewisille sanottiin, että seuraavaksi kun tullaan varikolle, pannaan kovat renkaat, mutta Lewis sanoi, että nämä (pehmeät) ovat hyvät ja kestävät yllättävän pitkään. Silloin Mersu vaihtoi taktiikkaa.
Oikarinen: Kisaan lähtiessä on pari taktiikkavaihtoehtoa. Jos Vettel olisi valinnut kovat renkaat, niin ehkä sitten Mersu olisi mennyt myös koville. Kyllähän siinä reagoidaan aina vastustajiin.
Ferrari venytti Räikkösen toista pysähdystä sovittua pidemmälle. Miten Ferrari onnistui tässä?
Salo: Kimin kierrosajat näyttivät tosi hyviltä koko ajan ja häntä oli ihan turha pysäyttääkään. Ferrari kokeili jotain erilaista, josta saisi sen edun, koska vauhti ei riitä vielä Mercedekselle.
Oikarinen: Ferrari ei voinut oikeastaan muuta tehdä. Heidän piti ennakoida Vettelin kanssa ja mennä Kimin kanssa vähän pitempään. Jos auton vauhti ei riitä, niin ei sitä pysty kuitenkaan taktiikalla paikkaamaan. He yrittivät molempiin suuntiin eikä se ratkaissut kuitenkaan.
Olisiko Räikkönen voinut saavuttaa Vettelin, jos turva-auto ei olisi tullut lopussa radalle?
Salo: En usko, että Vettelkään ajoi enää täysillä. Hänellä oli niin pitkä matka eteen viisi kierrosta ennen maalia. Kimi saavutti Vetteliä muutaman kymmenyksen kierrosta kohti, mutta Vettel varmaan tiesi koko ajan, että kuinka kaukana hän on ja olisi voinut kiristää myös.
Oikarinen: Se olisi ollut vaikeaa. Matkaa oli vähän jäljellä ja Vettelillä olisi voinut olla sen verran paukkuja jäljellä, ettei se olisi missään nimessä läpihuutojuttu ollut.
Heittikö Williams hanskat tiskiin, kun se otti ensimmäisellä stopilla kovat renkaat molempiin autoihin?
Salo: He mokasivat ja uskoivat, että auto toimii paremmin kovemmalla renkaalla ja että takapyörät pettävät pehmeästä. Se oli virhe heiltä ja he hävisivät saman tien sen puoli minuuttia.
Oikarinen: Mehän emme tiedä, miten hyvin auto olisi toiminut pehmeillä renkailla, mutta jos kärkitallit menevät pehmeille renkaille ja sinulla on mahdollisuus edes toinen auto laittaa niille, niin ehkä olisi pitänyt kokeilla. Tätä on nähty Williamsilta viime vuonnakin ja suurin kysymysmerkki ei ole, että miksi näin tehtiin nyt, vaan että minkä takia auto ei kestä pehmeällä renkaalla ajamista. Sen takia he häviävät niin paljon. Kisassa pitäisi ajaa pääasiassa nopeammalla renkaalla ja nyt ei tehty niin. Siihen pitäisi löytää ratkaisu mahdollisimman nopeasti.