MTV Sportin tekninen F1-asiantuntija Ossi Oikarinen käy läpi Singaporen GP:n ratkaisuhetket.
Kisan voittoon ajoi Ferrarin Sebastian Vettel ennen Red Bullin Daniel Ricciardoa ja tallikaveriaan Kimi Räikköstä. Mercedes jätettiin toista kertaa kauden aikana kokonaan palkintopallin ulkopuolelle, kun Lewis Hamilton joutui keskeyttämään teknisen ongelman takia eikä Nico Rosbergin vauhti riittänyt haastamaan kärkeä.
Miten näet Ferrarin vauhdin suhteessa Red Bulliin? Vettelin vauhti kisan alussa oli aika hurja, mutta mistä johtui, ettei Räikkönen onnistunut haastamaan Ricciardoa missään kohtaa?
– Kimi sanoi jo aika-ajon jälkeen, että heillä on vähän ongelmaa auton säätöjen kanssa. Tietysti kun et pääse muuttamaan sitä säätöä aika-ajosta kisaan, niin se ongelma pysyy. Jos säätö on mennyt pieleen tai siinä on ollut joku fiba, niin se kertautuu kisassa. Kimi kertoi, että he yrittävät fiksata sen seuraavaan kisaan ja matka jatkuu, joten on siinä mielessä positiivista, jos se virhe on tiedossa.
Liittyykö vika Ferrarin pyyntöön ajaa kisan alussa vähän rauhallisemmin?
– Ei minun mielestäni. Alussahan ennen ensimmäistä turva-autoa Ferrari pelasi taktiikkaa eli jos ei silloin pystynyt hyökkäämään Ricciardon kimppuun, oli parasta säästää bensaa, pitää auto suhteellisen viileänä eikä rasittaa jarruja, koska turva-auton todennäköisyys oli suuri. Sen takia ei ollut syytä lähteä repimään ylimääräistä.
Toisaalta Räikkösellä ei ollut uhkaajia myöskään perästä päin.
– Ei, mutta siinä vaiheessa molemmat Mercedekset olivat vielä mukana pelissä. Kaikkihan oli mahdollista vielä Lewis Hamiltonille ja Nico Rosbergille.
Miten Mercedeksen viikonloppua pitäisi tulkita? Viime kisassa oli vähän puhetta, että Mersulla saattaa olla luotettavuusongelmia. Onko tämä huolestuttavaa heidän kannaltaan loppukaudeksi?
– Sanotaan, että viikonloppu oli heille herättävä, koska he ovat pystyneet viimeiset puolitoista vuotta hallitsemaan aika suvereenisti. He eivät tietenkään ole voittaneet kaikkia kisoja, mutta yleensä ei ole ollut vauhdin puolesta puutetta. Nyt se oli ensimmäistä kertaa ihan selkeästi vauhdista kiinni. Kyyti ei vain yksinkertaisesti riittänyt aika-ajoissa eikä se riittänyt kisassakaan. Tämä on herätys, että missä on menty pieleen. Onko tehty virhe esimerkiksi renkaiden suhteen, koska ne ovat kuitenkin herkkiä siitä lämpötilaikkunasta, jossa niitä käytetään. Myös rata oli 90 asteen kulmassa olevaa pomppuista mutkaa eikä ollut pitkiä suoria, joissa olisi päässyt jylläämään voimalla eikä nopeita mutkia, joissa olisi pärjännyt downforcella. Mekaaninen pito pitää olla kohdillaan ja ilmeisesti Mersulla ollaan tehty jotain virhearvioita siinä.
– Ferrarilla ja Red Bullilla on ollut siinä mielessä etu, että he ovat joutuneet joka viikonloppu tekemään kaikkensa suorituskyvyn eteen. Mersu ei ole välttämättä ollut siellä ja ehkä sen takia tämä tapahtui.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Missä loppukauden kisoissa Ferrarilla on vielä mahdollisuus haastaa Mercedes vauhdissa?
– Sotshissa on tietysti pitkiä suoria, mutta muutenhan se on vähän saman tyyppinen katurata kuin Singapore. Suzukassa ei välttämättä niin helposti. Ferrari on kuitenkin kehittynyt pitkin vuotta ja nostanut tasoaan, joten ei se vaadi ihmeitä, että Vettel on mukana vielä lopputaistelussa. Se vaatii vain pieniä mokia Hamiltonilta ja se on nähty useasti, että kun hän ei ole ihan kärjessä, niin sitten se sählääminen alkaa.
Korjattu klo 8.59: Mercedes jätettiin myös Unkarissa ilman palkintopallisijoitusta, joten kyseessä oli toinen, ei ensimmäinen kerta tällä kaudella.