Mercedeksen yllättävänkin konservatiivinen kisastrategia ja Ferrarin itseluottamusta uhkuva taktiikka ratkaisivat kisavoiton Sebastian Vettelille formula ykkösten kauden avanneessa Australian GP:ssä.
Lewis Hamilton teki varikkokäyntinsä kierroksella 17 ja juuttui sen jälkeen ruuhkaan Kimi Räikkösen ja Max Verstappenin taakse. Sebastian Vettel kasvatti seuraavien kuuden kierroksen aikana kärjessä eron yli 23 sekuntiin ja ehti renkaidenvaihtonsa jälkeen radalle Verstappenin ja Hamiltonin eteen.
C Moren tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen, miten näet asetelman taktisesti?
– Siinä on tietysti monta tekijää, mutta ensimmäinen on se, että Hamilton valitti koko ajan renkaiden menevän huonommaksi ja että pito loppuu. Kyseessä oli kuitenkin ensimmäinen kisa eikä tiedetty, kuinka kauan renkaat kestävät ja tuleeko niiden kohdalla romahdusilmiö vai putoaako suorituskyky vain vähän. Mercedes pelasi tämän hirveän varman päälle. Heti kun Hamilton alkoi valittaa ja heillä oli mahdollisuus ajaa kisa yhdellä pysähdyksellä loppuun, he tekivät ratkaisunsa.
– Jos olisi tullut turva-auto tai jotain muuta, se olisi ollut hyvä juttu Hamiltonille, mutta nyt tämä oli todella konservatiivinen valinta Mercedekseltä. Kun he eivät ottaneet mitään riskiä, se avasi oven Ferrarille, joka käytti sen mielestäni todella hyvin hyväkseen. He näkivät taktisen ongelman siinä, että Verstappen jääkin radalle. Mersu varmaan pelasi sen varaan, että jos he tulevat varikolle, niin sitten tulisivat myös Verstappen ja Ferrarit – ja ne tavallaan peilaisivat sitä strategiaa.
Tämä oli Ferrarilta aika viileä ratkaisu siinä mielessä, että he eivät edes kokeilleet softin (kolmesta seoksesta kovimpia) renkaita viikonlopun harjoituksissa. Nyt talli valitsi ne molempiin autoihinsa ja ajoi yhdellä stopilla voittoon.
– Heillä oli kova luotto siihen, että auto saadaan toimimaan niilläkin ja he tiesivät ne säädöt, jotka niille renkaille täytyy olla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Mitä huomioita kolmanneksi sijoittuneen Valtteri Bottaksen kisasta?
– Valtterin taktiikasta jäi sellainen kysymysmerkki, että olisiko Mercedeksen pitänyt laittaa hänet aikaisemmin koville renkaille. Se on tietysti jälkiviisautta sanoa näin, mutta häntä ajatettiin vähän pitkään ultrapehmeillä renkailla, jotka eivät toimineet Valtterin tapauksessa ollenkaan. Heti kun hän sai softin renkaat alle, niin sitten lähdettiin menemään. Hamilton ei ollut sillä lainkaan niin kilpailukykyinen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Neljänneksi jätetyn Räikkösen osalta jäi ihmetyttämään, mistä hän repäisi lopussa koko kisan nopeimman kierroksen, kun koko siihenastinen stintti softeilla oli niin paljon hitaampi.
– Kimi sanoi heti kisan jälkeen, että heillä oli ihan selkeä virhe setupissa. He korjaavat sen seuraavaan kisaan ja matka jatkuu. Toivotaan, että he löytävät sen punaisen langan, koska viime kaudella Kimi kuitenkin ajoi hyvää kyytiä ja oli Vetteliä hyvin usein edellä aika-ajossa ja kisassakin. Nyt pitää vain saada säädöt kuntoon.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.