MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen ei ollut täysin vakuuttunut Lewis Hamiltonin oikoreitin laillisuudesta Venäjän F1-kisassa.
Aika-ajon teknisten murheiden takia kymmenenteen lähtöruutuun pudonnut Hamilton teki kisastartissa nopean ratkaisun, kun hänen edellään Red Bullin Daniil Kvjat kolaroi Sebastian Vettelin Ferrarin persuksiin.
Hamilton painoi Sotshin radan kakkosmutkan pitkäksi ja palasi levennysalueen jälkeen radalle kolmosmutkassa. Kansainvälisen autoliiton FIA:n talleille lähettämässä ohjeistuksessa mutkassa ulos ajautuneen kuljettajan pitikin toimia näin, mutta pääsikö Hamilton tarkoituksella hyötymään rataopastuksesta?
Katsoitte tilannetta kuvanauhalta MTV Sportin F1-studiossa ja tuntui siltä, että sinäkin olit lopulta valmis antamaan Hamiltonille synninpäästön.
– Rajallahan se kuitenkin oli. Hyvin aikaisessa vaiheessa näki, ettei Hamilton enää edes yrittänyt ajaa mutkaan. Hän näki, että sisäpuolella alkaa tapahtua ja sen jälkeen hän veti läppä tiskissä kyltin alta kolmosmutkaan. Se oli jo hyvin aikaisessa vaiheessa päätetty, että okei menen tuolta, kun vähänkin tapahtuu. Aika riskiveto Hamiltonilta, mutta tällä kertaa se meni läpi, Oikarinen kommentoi.
Käytännössähän Hamiltonin vaihtoehdot olisivat olleet siinä, että joko hän olisi kolaroinut muiden perään tai jäänyt kauas perälle. Toisaalta Hamilton väisti muita melko aikaisessa vaiheessa.
– Kyllä hän olisi jäänyt perälle siinä tai toisaalta hän olisi ollut mukana siinä kolarissa. Siinä mielessä oikein, mutta se, että hän lähti niin aikaisessa vaiheessa vetämään täysillä suoraan ja muiden eteen, niin se oli kyllä sääntöjen rajoilla. Mutta jos tuomaristo päästää tämän läpi, niin hyvä veto Hamiltonilta.
Oliko kakkosmutkan ratamerkintä aivan paras mahdollinen, kun levennyksen kohdalla on suora väylä painaa seuraavaan mutkaan edes pahemmin hidastamatta?
– No joo, Monzassa on esimerkiksi käytetty shikaaneja. Vaikka ajat ensimmäisen shikaanin pitkäksi, joudut pujottelemaan takaisin. Sotshissa sellaisia ei ole ja siellä pääsee vetämään ihan suoraan. Jollain perinteisellä entisaikojen radalla siinä olisi ollut seinä vastassa tai sitten hiekkaeste, mutta tämä on näiden modernien ratojen ongelma ja haaste, että siellä on niin paljon asfalttia, josta pystyy vain ajamaan läpi. Siinä pitäisi olla jokin pujottelu edessä, ettei pääsisi hyötymään niin paljon ulos ajamisesta tai sitten hiekkaeste, johon olisi jäänyt kiinni.