Volvo on esitellyt todellista luksusta tarjoavan erikoisvarustelun Pekingin autonäyttelyssä. Suomalaisillekin tutun S90:n ylellinen Ambience Concept -paketti on suunnattu tavallista varakkaammille kiinalaisille, jotka ymmärtävät sen kuuluisan hyvän päälle.
S90 Ambience Concept perustuu Kiinassa suosittuun kolmepaikkaiseen Excellence-versioon. Ideana on, että vain parhaaseen tyytyvä liikemies tai -nainen nauttii matkanteosta tai työskentelee takapenkillä samaan aikaan, kun henkilökohtainen autonkuljettaja navigoi kiinalaisten suurkaupunkien helvetillisissä ruuhkissa.
– Ambience Concept määrittelee luksuksen uudestaan. Se vie ylellisyyden paljon pelkkiä materiaalivalintoja pidemmälle luoden auton, joka todella yhdistyy aisteihisi, Volvon suunnittelujohtaja Robin Page kertoo.
Ruotsalaista luksusta kiinalaisille
Auton sisäkattoon on mahdollista valita useita eri teemoja, joihin kuuluvat muun muassa upeasti leiskuvat revontulet, skandinaavinen metsä, Ruotsin saaristo ja rauhoittava vesisade. Näiden kaverina on luonnollisesti myös asiaankuuluva ääniraita, josta matkustaja saa nauttia pääntukeen asennettujen Bowers & Wilkinsin kaiuttimien ansiosta.
Silmiä ja korvia siis hemmotellaan, mutta nenääkään ei ole Volvolla unohdettu. Yhteistyössä ruotsalaisen tuoksuvalmistaja Byredon kanssa luotujen neljän erilaisen tuoksun avulla sekä täydennetään valittua teemaa että luodaan aistikasta tunnelmaa.
– Meidät tunnetaan ihmisläheisestä suunnittelustamme, mitä Ambience vahvistaa entisestään osoittaen laajemman kiinnostuksemme ihmisten hyvinvointiin, Page hehkuttaa.
Vaikka Ambience Concept -tunnelmapaketti on nimensä mukaisesti vasta konseptiversio, on Volvolla kaikki aikomukset tuoda se lisävarusteeksi S90 Excellence -malliinsa.
Kiina on sekä Volvon että S90:n tärkein yksittäinen markkina-alue.