Näyttävätkö uudet Nissanit näin upeilta? Roteva Ariya voi tulla tuotantoon yllättävänkin pian

Nissan on julkistanut Tokion autonäyttelyssä täyssähköisen Ariya-katumaasturin konseptimallin.

Yhtiö väläyttää rotevan crossover-konseptin tuomista tuotantoon jo lähitulevaisuudessa.

Nissan kertoo, että Ariya-konsepti uudistaa perinpohjaisesti yhtiön muotokielen. Tosin sporttista katumaasturityyliä tapaa nykyisin lukuisten muidenkin merkkien mallivalikoimista.

Ariyan olemukseen on kyllä saatu aimo annos rotevaa virtaviivaisuutta. Vaikutelmaa tukevat auton leveät etupyöräkotelot, poikkeuksellisen kapeat LED-ajovalot ja takaosan poikkeuksellisen matala kattoprofiili.

Auton etu- ja taka-akseli on miehitetty kahdella sähkömoottorilla. Välittömästi heräävä maksimivääntö ohjautuu tasaisesti kaikkiin pyöriin: Voima vetää yhtiön mukaan vertoja monelle urheiluautolle.

Tokiossa Ariya-konsepti jakaa päänäyttämön aiemmin tässä kuussa julkistetun sähkökäyttöisen Nissan IMk kaupunkiauton kanssa. Molempien mallien kerrotaan tukevan Nissanin uutta, sähköhakuista brändi-identiteettiä.

– Halusimme varmistaa, että Ariya- ja IMk-konsepteilla on selkeästi japanilainen DNA. Käytämme tästä riisutusta mutta modernista muotoilukielestä nimitystä "Timeless Japanese Futurism", Nissanin muotoilujohtaja Alfonso Albaisa sanoo.

Polttomoottoriautoista tutun etusäleikön korvaa Ariyan kilpimäinen etumaski, jossa hohtaa Nissanin valaistuslogo. Maskia kehystää V-Motion-valokuvio.

Maskin takaa paljastuu tukku kuljettajaa tukevaa huipputeknologiaa.

– Korvasimme perinteisen etusäleikön maskilla, jota kutsumme ”kilveksi”. Maskin kolmiulotteinen pinta kätkee sisäänsä tutka-anturin ja muuta huipputeknologiaa, jonka avulla Ariya-konsepti voi havainnoida tietä ja huomata asioita, joita kuljettaja ei näe, Albaisa kertoo.

Tasalattia selittyy polttomoottorin puuttumisella ja akkuyksikön rakenteella. Tämä mahdollistaa entistä väljemmät sisätilat.

Ariya-konsepti on varustettu Nissanin kuljettajaa avustavan ProPilot 2.0-järjestelmän uusimmalla versiolla. Yhdessä navigointijärjestelmän kanssa se auttaa autoa pysymään etukäteen määritetyllä reitillä.

Järjestelmä avustaa kuljettajaa myös ohituksissa ja monikaistaisten moottoriteiden kaistanvaihdoissa. Järjestelmä mahdollistaa myös autonomisen ajon kädet irti ohjauspyörästä yhdellä kaistalla.

Tien haarautuessa tai hitaamman ajoneuvon ollessa edessä järjestelmä laskee oikean kaistanvaihto- tai ohitushetken navigointijärjestelmästä saadun datan ja ympäristöä tarkkailevien antureiden avulla.

Etu- ja taka-akselille sijoitetut kaksi sähkömoottoria takaavat välittömän maksimiväännön ja kaikille neljä pyörälle tasaisesti jakautuvan voiman, joka vetää vertoja monelle urheiluautolle.

Lue myös:

    Uusimmat