Seattlessa toimiva lakitoimisto kaavailee joukkokannetta Applea vastaan sen ”Error 53” -käytännön vuoksi. Error 53 on vikailmoitus, jonka iPhonen käyttäjä voi saada, jos iPhonen sormenjälkitunnistimella varustettu kotinäppäin on korjattu tai vaihdettu muualla kuin Applen valtuuttamassa huoltoliikkeessä. Pahimmassa tapauksessa puhelin saattaa jumiutua lopullisesti ja muuttua verkonpainoksi. Useat tahot pohtivat nyt, rikkooko Applen käytäntö kuluttajasuojaa.
Esimerkiksi autovalmistajat eivät voi pakottaa asiakasta huollattamaan tai korjauttamaan autoaan vain merkkikorjaamoissa, mutta Apple pitää sitkeästi kiinni linjauksesta, että iPhone pitää korjauttaa valtuutetussa korjaamossa. Apple vetoaa sormenjälkitunnistimen tietoturvaan, eli sormenjälkitietojen ei haluta valuvan ulkopuolisten haltuun esimerkiksi epämääräisessä nyrkkipajassa puhelinta korjauttaessa. Lakitoimisto PCVA etsii nyt Yhdysvalloissa iPhone-käyttäjiä liittymään mukaan joukkokanteeseen. Lakitoimistossa uskotaan, että Applen käytäntö saattaa rikkoa kuluttajansuojalakeja. Joukkokannesuunnitelmista uutisoineen 9to5Macin mukaan Applen käytäntö saattaa rikkoa lakia myös Isossa-Britanniassa.
iPhone 6:n sormenjälkitunnistimella varustetun kotinäppäimen vaihto suomalaisessa, ilman Applen valtuutusta toimivassa liikkeessä maksaa noin sata euroa. Applen käytännön mukaan valtuutetussa huoltoliikkeessä ei näppäintä vaihdeta erikseen, vaan takuun ulkopuolinen vika korjataan vaihtamalla koko laite. iPhone 6:n kohdalla hintaa vaihtolaitteelle kertyy yli 300 euroa. Applen virallisen kannan mukaan Error 53 -vikailmoituksen saaneen tulisi olla yhteydessä Applen tukeen. Useiden ulkomailta kantautuneiden raporttien mukaan Applen käytäntönä on ollut vaihtolaitteen myyminen jumiutuneen puhelimen tilalle.
Helsingin Sanomien mukaan Suomessa tapaukset tulisi käsitellä tapauskohtaisesti. HS haastatteli kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Jukka Kaakkolaa, jonka mukaan asia on monimutkainen. Kaakkolan mukaan Apple on velvollinen perustelemaan, miksi korjauksissa pitää käyttää juuri valtuutettua huoltoliikettä. Kaakkolan mukaan asiakkaan pitäisi selvittää asiaa Applen kanssa, mutta myös korjaajalla on vastuunsa, ja ulkopuolisen puhelinkorjaamon on töissäänotettavaasiakkaan etu huomioon.