Applen iOS 9 -käyttöjärjestelmäpäivitys on tehnyt monien iPhone 6 -omistajien puhelimista käyttökelvottomia. Päivityksen kerrotaan estäneen puhelimen käytön, jos se on havainnut kännykän olleen kolmannen osapuolen korjattavana.
The Guardian uutisoi yhtiön saaneen paljon moitteita toiminnastaan. Yhtiön epäillään myös toimineen laittomasti.
Yhdysvaltalaisen asianajotoimisto PCVA:n kerrotaan kaavailevan ryhmäkannetta teknologiajättiä vastaan. Lakitoimiston mukaan Applen toiminta voi rikkoa useita Yhdysvaltojen kuluttajansuojalakeja.
– Uskomme, että Apple saattaa tietoisesti pyrkiä pakottamaan asiakkaansa yhtiön omien, huomattavasti muita kalliimpien korjauspalveluiden pariin, toimisto kertoo verkkosivuillaan.
Lehden haastatteleman isobritannialaisen juristi Richard Colbeyn mukaan yhtiö on saattanut rikkoa myös Iso-Britannian lakia, joka kieltää omaisuuden tuhoamisen.
– On vaikea ymmärtää, miten laitetta, joka lopettaa toimimasta tällä tavoin voitaisiin kuvailla laadukkaaksi, hän kommentoi The Guardianille.
Uusi puhelin ainoa tapa kiertää "error 53"
Viime syksynä julkaistu iOS 9 -käyttöjärjestelmäpäivitys sisältää ominaisuuden, jolla pyritään estämään kolmansien osapuolien asentamien varaosien käyttö puhelimessa.
Päivitys on tuhonnut puhelimeen tallennetut tiedot ja estänyt puhelimen käytön, jos käyttöjärjestelmä on tunnistanut päivityksen yhteydessä puhelimeen asennetun jonkin muun kuin Applen valmistaman sormenjälkitunnistimen.
Joidenkin käyttäjien kerrotaan kohdanneen "error 53"-virheilmoituksen ilman, että puhelin olisi edes ollut huollossa.
Applen myymälöihin tilanteesta valittaneille on kerrottu, että ainoa tapa päästä eroon virheilmoituksesta on uuden puhelimen ostaminen.
Suurimmassa osassa tapauksia puhelin on toiminut normaalisti ennen iOS 9 -päivityksen asentamista.
Yhtiö on kommentoinut tilannetta ainoastaan lauantaina julkaisemassaan tiedotteessa, jossa puhelinten sulkemista puolustellaan tietoturvasyin. Ongelman kohdanneita käyttäjiä kehotetaan ottamaan yhteyttä Applen tukipalveluihin.