Applen kilpailija Spotifylle, Music-palvelu on lähtenyt liikkeelle ristiriitaisesti. Aikaisemmin Apple on ilmoittanut olevansa vaikuttunut palvelun saamista käyttäjämääristä ensimmäisten kuukausien aikana.
Yhtiön mukaan palveluun on rekisteröitynyt 11 miljoonaa uutta käyttäjää kesäkuun lopun julkaisun jälkeen. Palveluun tarjotaan kolmen kuukauden maksuton kokeilu, jonka jälkeen käyttöä voi jatkaa noin 10 euron kuukausihinnalla.
Tuoreen musiikkialan tutkimusyhtiön MusicWatchin selvityksen perusteella Apple Music on kuitenkin kärsinyt viime aikoina käyttäjäkadosta. Merkittävä osa käyttäjistä näyttää jättävän palvelun kolmen kuukauden kokeiluajan aikana.
MusicWatchin mukaan peräti 61 prosenttia käyttäjistä ovat jo määritelleet palvelussa, etteivät halua jatkaa sen käyttöä maksullisena kokeiluajan jälkeen. Käyttäjistä 48 prosenttia olisi lopettanut palvelun käytön kokonaan.
Tutkimuksen arvoa vähentää se, että siihen on haastateltu vain 5000 yhdysvaltalaista käyttäjää.
Tutkimuksen mukaan vain 11 prosenttia maksuttoman Spotify Freen käyttäjistä on kirjautunut myös Apple Musiciin.
Apple on tuoreeltaan tyrmännyt tutkimustulokset. Yhtiön The Verge -sivustolle antaman lausunnon mukaan 79 prosenttia Apple Musicin kokeilujaksoon rekisteröityneistä käyttäjistä on edelleen palvelussa.