Ärsyttävätkö niskaan hengittävät myyjät? Kosmetiikkaliike keksi ongelmaan helpon ratkaisun

etu Yeppo & Soonsoo
Valitsemalla oikean korivärin asiakas voi viestiä myyjälle, haluaako apua.MTV UUtiset
Julkaistu 11.08.2024 07:31
Toimittajan kuva
Fanni Parma

fanni.parma@mtv.fi

Korealaisen kosmetiikan erikoisliike Yeppo & Soonsoo on ottanut käyttöön erikoisen, mutta toimivan tavan palvella asiakkaitaan.

Ärsyttääkö myyjien palvelualttius? Haluaisitko rauhassa tehdä ostoksiasi ilman, että myyjä hengittää niskaasi?

Eri puolilla Suomea toimiva korealaiseen kosmetiikkaan erikoistunut Yeppo & Soonsoo on keksinyt ongelmaan toimivan ratkaisun.

Vierailimme Helsingissä kauppakeskus Forumin liikkeessä selvittämässä, mistä on kyse.

Liikkeen oviaukolla asiakas voi valita ostoskoriksi joko vaaleanpunaisen tai sinisen ostoskorin. Vaaleanpunainen kori viestii myyjälle, että asiakas toivoo myyjän ottavan kontaktia ja palvelevan. Sininen kori sen sijaan viestii sitä, että asiakas haluaa tehdä ostokset itsenäisesti.

– Saimme idean tähän oikeastaan Jenkeistä Sephorasta, kertoo Yeppo & Soonsoon Forumin liikkeen myymäläpäällikkö Annamari Tuovinen.

Sephora on maailmanlaajuinen kosmetiikkaketju.

– Annamme shoppailurauhan niille, jotka sitä haluavat, Tuovinen kertoo.

Yeppo & Soonsoo

Asiakas saa itse päättää, kuinka häntä palvellaan.

Lue myös: Nenässä näkyvät "mustapäät" voivat olla todellisuudessa jotain ihan muuta – näin ihoa kannattaa oikeasti hoitaa

Rauha shoppailla ja tutkailla

Korealainen kosmetiikka on tällä hetkellä trendikästä. Yeppo & Soonsoon -liikkeet ovat usein pienikokoisia, asiakasvirta voi olla ajoittain korkeaa ja myyjillä voi olla kova kiire. Ostoskorit helpottavat myyjiä bongaamaan ne asiakkaat, jotka tarvitsevat apua.

– On kuitenkin paljon asiakkaita, jotka haluavat sen oman rauhan. Me haluamme tietysti sitä kunnioittaa, ettemme mene siihen niskaan turhaan hengittelemään, Tuovinen kertoo.

Kahden korin taktiikka on otettu käyttöön jokaisessa ketjun Suomen liikkeessä.

– Tämä on otettu asiakkaiden keskuudessa todella hyvin vastaan. Olemme saaneet runsaasti kiitosta ja palaute on ollut positiivista, Tuovinen kertoo.

Ei ole yllätys, kumpi korivaihtoehdoista on suositumpi.

– Kyllä se on tuo sininen kori, eli asiakkaat haluavat katsella rauhassa. Niitä näkee enemmän asiakkaillamme, Tuovinen toteaa.

Yeppo & Soonsoo korit

Kumman korin itse valitsisit? 

Tuovinen ei ole vielä nähnyt vastaavanlaista järjestelmää muilla ketjuilla ja liikkeillä.

– Korista tietää, tarvitseeko asiakas apua. Emme myöskään aiheuta pahaa mieltä asiakkaalle, joka ei haluakaan myyjän apua, Tuovinen kertoo.

Tällöin myyjä pystyy keskittymään niiden asiakkaiden palveluun, jotka kaipaavat myyjän apua.

– Tietysti ihan samalla tavalla tervehdimme ja huomioimme sellaisetkin asiakkaat, jotka ovat valinneet sinisen korin, Tuovinen kertoo.

6:09img

Katso myös: Näitä meikkejä kaikki himoitsevat – ostovimman taustalla vaikuttamista, kiireen tuntua ja fomoa.

Lue myös: Nainen saattaa maksaa tietyistä tuotteista ja palveluista enemmän kuin mies vastaavista – "pinkki vero" kurittaa lompakkoa

Lue uusimmat lifestyle-jutut!

Tuoreimmat aiheesta

Shoppailu