Korealaisen kosmetiikan erikoisliike Yeppo & Soonsoo on ottanut käyttöön erikoisen, mutta toimivan tavan palvella asiakkaitaan.
Ärsyttääkö myyjien palvelualttius? Haluaisitko rauhassa tehdä ostoksiasi ilman, että myyjä hengittää niskaasi?
Eri puolilla Suomea toimiva korealaiseen kosmetiikkaan erikoistunut Yeppo & Soonsoo on keksinyt ongelmaan toimivan ratkaisun.
Vierailimme Helsingissä kauppakeskus Forumin liikkeessä selvittämässä, mistä on kyse.
Liikkeen oviaukolla asiakas voi valita ostoskoriksi joko vaaleanpunaisen tai sinisen ostoskorin. Vaaleanpunainen kori viestii myyjälle, että asiakas toivoo myyjän ottavan kontaktia ja palvelevan. Sininen kori sen sijaan viestii sitä, että asiakas haluaa tehdä ostokset itsenäisesti.
– Saimme idean tähän oikeastaan Jenkeistä Sephorasta, kertoo Yeppo & Soonsoon Forumin liikkeen myymäläpäällikkö Annamari Tuovinen.
Sephora on maailmanlaajuinen kosmetiikkaketju.
– Annamme shoppailurauhan niille, jotka sitä haluavat, Tuovinen kertoo.
Lue myös: Nenässä näkyvät "mustapäät" voivat olla todellisuudessa jotain ihan muuta – näin ihoa kannattaa oikeasti hoitaa
Rauha shoppailla ja tutkailla
Korealainen kosmetiikka on tällä hetkellä trendikästä. Yeppo & Soonsoon -liikkeet ovat usein pienikokoisia, asiakasvirta voi olla ajoittain korkeaa ja myyjillä voi olla kova kiire. Ostoskorit helpottavat myyjiä bongaamaan ne asiakkaat, jotka tarvitsevat apua.
– On kuitenkin paljon asiakkaita, jotka haluavat sen oman rauhan. Me haluamme tietysti sitä kunnioittaa, ettemme mene siihen niskaan turhaan hengittelemään, Tuovinen kertoo.
Kahden korin taktiikka on otettu käyttöön jokaisessa ketjun Suomen liikkeessä.
– Tämä on otettu asiakkaiden keskuudessa todella hyvin vastaan. Olemme saaneet runsaasti kiitosta ja palaute on ollut positiivista, Tuovinen kertoo.
Ei ole yllätys, kumpi korivaihtoehdoista on suositumpi.
– Kyllä se on tuo sininen kori, eli asiakkaat haluavat katsella rauhassa. Niitä näkee enemmän asiakkaillamme, Tuovinen toteaa.
Tuovinen ei ole vielä nähnyt vastaavanlaista järjestelmää muilla ketjuilla ja liikkeillä.
– Korista tietää, tarvitseeko asiakas apua. Emme myöskään aiheuta pahaa mieltä asiakkaalle, joka ei haluakaan myyjän apua, Tuovinen kertoo.
Tällöin myyjä pystyy keskittymään niiden asiakkaiden palveluun, jotka kaipaavat myyjän apua.
– Tietysti ihan samalla tavalla tervehdimme ja huomioimme sellaisetkin asiakkaat, jotka ovat valinneet sinisen korin, Tuovinen kertoo.
6:09