Järkyttyneen asiakkaan kuvat hampurilaisravintolan siivottomasta ruokasalista leviävät Facebookissa. Kuvia ja avautumista on jaettu jo yli 2 500 kertaa.
Kuvat on otettu kuvien jakajan mukaan alkuillasta Porvoon Hesburger-ravintolassa. Ensimmäinen kuva on peräisin eilisillalta ja postauksen muut kuvat vajaan kahden vuoden takaa samasta ravintolasta.
Asiakas kertoo, että on antanut ravintolan henkilökunnalle siivottomasta kunnosta palautetta usein – tuloksetta.
Hesburgerin viestintäpäällikkö Heli Santos pahoittelee ravintolan epäsiisteyttä. Santosin mukaan pikaruoan ideana on, että asiakkaat vievät itse roskansa roskikseen.
– Toivomme myös meidän asiakkaidemme toimivan niin. Mikäli niin ei tehdä, henkilökunta vie pöytiin jätetyt roskat roskikseen.
Ravintolassa oli Santosin mukaan tuolloin hetkellisesti poikkeuksellisen kova kiire.
– Emme valitettavasti pystyneet reagoimaan tilanteeseen riittävän nopeasti. Pyrimme ennaltaehkäisemään tällaisten tilanteiden syntymistä. Laadimme vuorolistat arvioidun asiakasmäärän mukaan.
Viimeisen valituksen yhteydessä asiakas kertoo järjestyksenvalvojan kehottaneen moppaamaan salia itse, jos hän haluaa syödä siistimmässä ravintolassa.
– Hesburgerin toimintatapaan ei kuulu laittaa asiakasta siivoamaan, Santos sanoo.
Ravintolaketjusta kerrotaan, että siivoaminen on olennainen osa jokaisen ravintolatyöntekijän toimenkuvaa ja ravintoloissa tehdään erikseen päivittäissiivous.
Asiakas vuodattaa tuskastumistaan siitä, että henkilökunta ei sanojensa mukaan ehdi hoitaa ravintolan siisteyttä. Viestin jakamisella hän toivoo, että asiaan saadaan kohennusta ja mahdollisesti tarvittua lisähenkilöstöä huolehtimaan myös ravintolan siisteydestä.
– Olemme käsitelleet kyseisen asiakaspalautteen henkilökunnan kanssa. Lisäämme työvuoroja Porvoon Hesburgerissa ja kiinnitämme erityistä huomiota asiakasmäärien ennakointiin, Heli Santos Hesburgerilta sanoo.
Lisäksi ravintolan henkilökunta saa lisäkoulutusta palautteessa esiin nousseiden asioiden suhteen.