Helsinkiläisravintola pyytää asiakkailta jatkossa pöytävarauksen yhteydessä maksukortin tiedot, jotta tyhjiksi jääviltä paikoilta vältyttäisiin, ja ihmiset heräisivät perumaan tarpeen tullen varauksensa etukäteen.
Ravintolakulttuuri on Suomessa muuttunut viimeisten vuosien aikana radikaalisti ja ravintoloiden määrä jatkaa tasaista kasvuaan. Kasvava trendi on valitettavan monen ravintoloitsijan mukaan myös no-show't, eli asiakkaat, jotka jättävät tulematta perumatta varaustaan.
Useat mediat uutisoivat helsinkiläisen ravintola Askin päätöksestä vaatia maksukortin tiedot varauksen yhteydessä ja veloittaa 49 euron maksun, jos asiakas jättää tulematta eikä peru varaustaan.
– Kyllä tätä on suunniteltu niin pitkään kuin olen ollut alalla, ja niitä vuosia on jo jonkun verran, naurahtaa Askin omistaja Filip Langhoff Askin uutta käytäntöä.
Alla ravintola Askin Facebook-päivitys uudesta käytännöstä.
Aiheuttaa turhia kustannuksia ravintolalle
Langhoff sanoo, ettei rahastus ole uuden käytännön tarkoitus. Ask on jo vuosien ajan ilmoittanut peruutusehdoissaan, että peruuttamatta jääneistä pöytävarauksista lähetetään lasku jälkikäteen.
– Me soitamme kaikki varaukset läpi päivää paria ennen, jotta voimme varmistaa allergiat ja vahvistaa siinä samalla varauksen. Siitä huolimattakin viikoittain pahimmillaan 10 henkeä jättää saapumatta.
Varsinkin viikonloppuisin luku on korkea, kun huomioi sen, että Askissa on vain 26 paikkaa. Tyhjinä ne eivät kata kustannuksia, joita henkilökunnan palkkaamiseen ja raaka-aineisiin menee.
Maailmalla jo vanha tapa
Varausmaksu tai maksukortin tietojen liittäminen varaukseen on itseasiassa ollut käytössä maailmalla ja muissa Pohjoismaissakin jo pitkään. Ravintola-alan ammattilaiset ovat puhuneet kansainvälisen tavan tuomisesta Suomeen jo vuosien ajan.
– Espanjassa esimerkiksi on tavallista, että otetaan 5-50 euron suuruinen takuumaksu, jota ei saa takaisin, jos ei ilmesty paikalle. Summa määräytyy ravintolan tason mukaan, kertoo Langhoff.
Langhoff ei usko uudistuksen vaikuttavan kävijöiden määrään Askissa. Iso osa ravintolan ruokailijoista on turisteja ja suomalaisia, jotka ovat ruokailleet paljon ulkomailla paikoissa, joissa käytäntö on tutumpi.
Hinta on myös haluttu pitää maltillisena. Se on vähemmän, kuin menun hinta, mutta kattaa suurimmat kulut, joita peruuttamatta jäävä varaus aiheuttaa.
Langhoff kertookin saaneensa lähestulkoon pelkästään positiivista palautetta uudesta käytännöstä.
– Tärkeintä meille on herättää keskustelua siitä, että ihmiset muistaisivat ilmoittaa etukäteen.
***
3:05